Sari direct la conținut

Guvernul a aprobat ajutorul de stat pentru TAROM. Statul speră să rentabilizeze compania din acest an

HotNews.ro
Aeronava Tarom, Foto: Tarom
Aeronava Tarom, Foto: Tarom

Executivul a adoptat, joi, o hotărâre pentru aprobarea unui ajutor de stat individual de restructurare pentru Societatea „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM – S.A. şi pentru alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Prin acest document, a fost aprobat un ajutor de stat individual de restructurare în favoarea Companiei TAROM, până la valoarea de 471 milioane lei, aproximativ 94,67 milioane euro, informează News.ro.

Această decizie este luată în contextul în care în data de 29 aprilie 2024, Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda companiei TAROM un ajutor de restructurare, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, mai arată comunicatul de presă al Guvernului.

Bani pentru acoperirea deficitului de lichidități

Prin actul normativ a fost aprobat un ajutor de stat individual de restructurare în favoarea Companiei TAROM, până la valoarea de 471 milioane lei, aproximativ 94,67 milioane euro, structurat astfel:

– până la 214,3 milioane lei reprezintă ajutor de restructurare acordat sub formă de capitalizare în anul 2024;

– suma de 12,5 milioane lei reprezintă majorarea de capital social efectuată în anul 2023;

– suma de 244,2 milioane lei reprezintă împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare în anul 2020 şi dobânzile aferente actualizate.

Suma de 214,3 milioane va fi utilizată de compania TAROM drept capital de lucru pentru acoperirea deficitului de lichiditate şi echilibrarea financiară a companiei în anul 2024. Astfel, se creează premisele pentru rentabilizarea şi trecerea pe profit a companiei TAROM, începând cu acest an.

Consiliul Concurentei a confirmat faptul că prevederile actului normativ sunt în concordanţă cu dispoziţiile deciziei de autorizare a Comisiei Europene şi cu reglementările naţionale şi europene în materia ajutorului de stat.

Având în vedere necesitatea efectuării în luna iunie 2024 a unor plăţi urgente legate de achiziţionarea noilor aeronave B737 MAX, primă tranşă a ajutorului de restructurare, în cuantum de 60 de milioane de lei va fi acordată din Fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va monitoriza procesul de implementare de către Compania TAROM a măsurilor prevăzute în planul de restructurare 2021 – 2026, care a stat la baza Deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de restructurare.

Ajutorul de stat, aprobat de Comisia Europeană

Comisia Europeană a aprobat în luna aprilie ajutorul de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane EUR acordat de statul român companiei aeriene TAROM. La 28 mai 2021, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Planul de restructurare stabileşte un pachet de măsuri de raţionalizare a operaţiunilor TAROM, de reînnoire a flotei sale învechite şi de reducere a costurilor.

În iulie 2021 Comisia a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanţă cu normele UE privind ajutoarele de stat.

În cursul investigaţiei aprofundate, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de iniţiere a procedurii. În prezent, măsurile de restructurare notificate includ următoarele: anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei) corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente, şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro