Sari direct la conținut

Haos, marca Elon Musk – De ce Tesla este în criză, deși se părea că nimic nu-i poate sta în cale

HotNews.ro
O statie rapida Tesla, Foto: Brandon Bell / Getty images / Profimedia
O statie rapida Tesla, Foto: Brandon Bell / Getty images / Profimedia

Rar au fost atât de multe vești proaste pentru o companie în așa scurt timp, iar surpriza este cu atât mai mare, fiindcă vorbim despre Tesla Motors, care era „pe val”. Dar nu este clar când va ieși o mașină accesibilă la preț, iar presiunea venită de la concurență se simte. De ce este de vină și Elon Musk pentru situația grea? Ce ar putea urma pentru Tesla? Cum s-a ajuns aici?

Tesla și declinul – Părea de neoprit, dar s-a împotmolit

Tesla Motors este faimoasă pentru mașinile electrice și a reușit să livreze peste 3,5 milioane de unități în ultimii trei ani. Tesla a livrat 386.000 de mașini în primele trei luni ale acestui an (-8,5% față de Q1 2023) și a afișat și rezultate financiare în scădere.

În primul trimestru din 2024, profitul net a scăzut cu 55%, spre 1,1 miliarde dolari, iar veniturile s-au diminuat cu 9%, spre 21,3 miliarde dolari, arată cele mai noi date financiare.

Datorită măiestriei lui Elon Musk, Tesla a deschis în 2020 uzina din China, reușind să convingă autoritățile să facă o serie de concesii pe care pentru alte companii din Occident nu le-ar fi primit. Și chinezii au avut însă mult de câștigat, iar un articol din New York Times descria și „atitudinea pro-China” a lui Musk. Fără uzina din China, Tesla nu ar fi ajuns așa de departe, dar uzinele din SUA sunt de bază, iar cea germană crește.

În 2022 Tesla Motors deschidea două noi uzine: cea din Germania și cea din Texas, iar capacitatea de producție la nivel global creștea cu 80%. Ce ar fi putut să meargă rău?

Ei bine, anul acesta au fost o mulțime de vești proaste și capitalizarea de piață a scăzut cu peste 300 miliarde dolari în mai puțin de patru luni. Chiar și așa, compania este evaluată la 500 miliarde dolari.

Compania a anunțat că va renunța la 10% dintre angajați, adică 14.000 de oameni, iar Bloomberg a scris pe surse că Elon Musk ar fi intenționat să renunțe la de două ori mai mulți oameni.

Un șir de vești proaste despre Tesla

Apoi, la început de aprilie, Reuters a scris, pe surse, că Tesla va renunța la construirea unei mașini accesibile la preț, model ce ar fi devenit cel mai ieftin Tesla, cu prețuri de la 25.000 de dolari. În loc de mașini mai ieftine, Tesla s-ar îndrepta hotărât spre lansarea de taxiuri autonome, așa-numitele „robotaxis”, un anunț urmând a fi făcut în august, la un eveniment special. S-a dovedit apoi că Tesla nu a renunțat la mașina mai accesibilă, însă nu se știe mai nimic despre când va fi arătată lumii.

După acel articol de pe Reuters, Elon Musk a negat că va avea loc o schimbare de plan, dar a adăugat și că este limpede faptul că Tesla trebuie să se concentreze și pe capitolul mașini autonome (aceste robotaxis despre care puteți citi mai jos).

La început de aprilie s-a anunțat și o rechemare pentru 3.900 de mașini Cybertruck, pentru posibile probleme la pedala de accelerație. Pickup-ul a fost prezentat în 2019, dar livrările au început abia în decembrie 2023, din cauza dificultăților întâmpinate în producție. Recall-ul este ceva normal în lumea auto, însă acesta, la Cybertruck, nu „dă bine” fiindcă vine la începutul producției unei mașini la care Tesla a lucrat mult.

Sunt probleme și cu tehnologiile de pe mașini și folosirea lor. Tesla Motors este investigată și pentru accidentele ce ar putea fi legate de folosirea sistemului de asistență la condus Autopilot, de care mulți șoferi au „abuzat”, testându-i limitele.

Tesla a avut câțiva ani consecutivi de creștere și se părea că „marșul triumfal” va continua și după 2024 sau 2025. Problema părea să fie ca Tesla Motors să ajungă să producă un număr cât mai mare de mașini, însă acum această problemă pare să se fi transformat într-una mult mai complicată: are Tesla cerere măcar pentru cât produce în prezent.

Scăderile de preț au ajutat numai până la un punct

Interesul clienților față de electrice a scăzut, iar Tesla scade și fiindcă în mai multe piețe auto mari din lume se lansează modele produse în China, la prețuri mai acceptabile, fie că este vorba despre mărci chinezești, sau despre modele ale unor mărci europene ce sunt asamblate în China.

Vânzările Tesla scad și fiindcă producătorii europeni mari încep să aducă modele electrice care costă sub 25.000 de euro. Mașinile Tesla noi, fără aplicarea unor subvenții guvernamentale, costă peste 40.000 de euro.

În ianuarie 2023 Tesla Motors a redus prețul mașinilor sale cu peste 10%, în unele cazuri și cu 20%. Au urmat și alte reduceri, pentru scurt timp livrările au crescut, dar tendința nu a ținut mult. După mai multe runde de reduceri de preț, marja de profit Tesla Motors/vehicul a scăzut, în timp ce costurile cu producția nu s-au diminuat în acel ritm.

În cea mai recentă ieftinire pe scară largă, acum câteva zile, prețul celei mai ieftine versiuni Model 3 în Germania a scăzut de la 42.990 euro, la 40.990 euro.

Într-o analiză despre Tesla Motors, Wall Street Journal se întreba dacă perioada de aur a companiei a trecut și dacă Elon Musk, dorind să construiască un „producător auto al viitorului” a ajuns acum să se „lovească de prezent”, ideea fiind că o mulțime de lucruri par să meargă prost în același timp.

Elon Musk, indecizia și pariul nesigur pe „robotaxiuri”

Sunt voci care spun că Elon Musk se împarte în prea multe roluri de conducere, inclusiv la SpaceX, la X (ex-Twitter), la Neuralink și la Boring Company. Criticii îi reproșează lui Musk că atenția lui este în altă parte, că petrece prea mult timp certându-se cu diverși oameni pe rețele sociale și că a cam neglijat o companie cu un potențial uriaș: Tesla.

Într-un articol despre planurile Tesla pentru taxiuri fără șofer, Bloomberg scrie despre faptul că oamenii care lucrează cu Elon Musk sunt obișnuiți cu deciziile haotice, cu obiectivele care sunt schimbate des și cu răzgândiri. Însă, o scădere cu 40% a capitalizării de piață în nici patru luni este neobișnuită chiar și pentru Tesla Motors, o companie obișnuită cu fluctuațiile, după cum se poate vedea în datele de mai jos.

O istorie a capitalizării de piață Tesla Motors (dolari, sursa statista.com)

Ianuarie 2018: 59 miliarde

Mai 2019: 33 miliarde

August 2020: 465 miliarde

Ianuarie 2021: 834 miliarde

Mai 2021: 542 miliarde

Noiembrie 2021: 1.235 miliarde dolari – Maximul istoric

Aprilie 2022: 1.060 miliarde dolari

Ianuarie 2023: 357 miliarde

Iulie 2023: 891 miliarde dolari

Decembrie 2023: 789 miliarde dolari

Aprilie 2024: 450-500 miliarde dolari

Mai are Tesla o direcție clară sau „volanul” se duce în toate părțile?

Marea problemă este că investitorii își pierd răbdarea cu Elon Musk, fiindcă nu mai este clară direcția companiei. Este clar că Tesla nu va lansa foarte curând așa-zisul model electric Model 2, de 25.000 de dolari.

Acesta este modul ideal de a crește mult producția Tesla, pe o piață unde clienții vor, fără îndoială, mașini electrice mai accesibile la preț. Bloomberg și Financial Times au scris despre aceste îngrijorări ale investitorilor, care devin tot mai serioase, fiindcă taxiurile autonome nu par a fi „lozul câștigător” pentru companie.

În documente pentru investitorii Tesla se vorbea despre posibilitatea ca producția să ajungă în 2028 la 4,2 milioane mașini, față de 1,8 milioane anul trecut. Cea mai ieftină mașină, Model 2, ar fi avut un rol esențial în creșterea producției. Criticii lui Musk spun că există interes scăzut pentru mașinile companiei și din cauză că încă nu există la vânzare un model mai ieftin.

Pe 23 aprilie, Elon Musk a promis, la prezentarea rezultatelor financiare ale companiei, că Tesla lucrează la mașini electrice mai accesibile și că a accelerat calendarul de lansare a unor noi modele. Mesajul a fost considerat însă destul de neconvingător, fiindcă Musk nu a dat detalii mai multe despre un așa subiect de mare interes.

Taxiurile autonome au de trecut o mulțime de obstacole

Tesla a investit mult în sisteme de conducere automatizată, însă mulți investitori sunt de părere că este riscant ca viitorul companiei să fie orientat către aceste robotaxi-uri pentru care va fi extrem de greu de obținut autorizația de operare pe scară largă.

Musk a spus de mai multe ori că aceste robotaxi-uri reprezintă viitorul mobilității și a promis multe lucruri legate de mașinile care se pot conduce singure. A vorbit cu pasiune despre ele încă din 2016, iar în 2019 spunea că până la final de 2020 vor fi un milion de „autonome” pe străzi. Nu a fost niciuna.

O problemă este că mulți investitori nu consideră că aceste „robotaxis” sunt segmentul de business principal pe care Tesla ar trebui să-și bazeze viitorul, fiindcă nu se știe dacă va fi un domeniu viabil și mai ales dacă vor fi obținute autorizații de circulație pe scară largă pentru mașini care să ruleze conduse doar de computer.

Șeful Tesla a declarat marți că tehnologia pentru mașinile autonome se îmbunătățește rapid datorită progreselor în inteligența artificială. Răspunzând la întrebările analiștilor, el și-a exprimat iritarea față de oricine privește Tesla ca fiind în primul rând o companie auto.„Ar fi trebuit să fim considerați ca fiind o companie de AI și de robotică”, a spus el. Cine nu are încredere în capacitatea Tesla de a perfecționa conducerea autonomă, a adăugat el, „nu ar trebui să fie investitor în companie”.

Cum a evoluat numărul de angajați Tesla (sursa statista.com)

Datele sunt pentru finalul fiecărui an:

2010: 899

2014: 10.161

2018: 48.817

2020: 70.757

2021: 99.290

2022: 127.855

2023: 140.473

Numărul de mașini Tesla Motors livrate în fiecare an

2016: 75.900

2019: 367.000

2020: 499.000

2021: 935.000

2022: 1.313.000

2023: 1.808.000

Cel mai bun trimestru: ultimul din 2023, cu 484.000

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro