Sari direct la conținut

HARTĂ Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș, o afacere turcească: Contracte de 1,3 miliarde de euro cu același constructor turc pentru toți cei 68 de kilometri

HotNews.ro
Autostrada Sibiu - Fagaras, Foto: Hotnews
Autostrada Sibiu - Fagaras, Foto: Hotnews

Constructorul turc Makyol va construi integral toată autostrada A13 de la Sibiu la Făgăraș, după ce vineri CNAIR a semnat și contractele pe ultimele două din cele patru loturi. În total, pentru cei circa 68 de kilometri de autostradă și 5,6 kilometri de drum de legătură Makyol va primi aproape 1,3 miliarde de euro.

CNAIR a semnat vineri contractele pentru proiectare și execuție pentru tronsoanele 1 și 2 ale autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș – o autostradă de circa 68 kilometri lungime și împărțită în patru loturi.

Contractele au fost semnate cu antreprenorul turc Makyol, același cu care deja au fost semnate în trecut și contractele pentru loturile 3 și 4. În total, practic, Makyol va primi circa 1,3 miliarde de euro pentru întreaga autostradă de la Sibiu la Făgăraș: 68 de kilometri de autostradă, 5,6 kilometri de drum de legătură și șase noduri rutiere, din care unul va fi la Boița cu Autostrada A1 Sibiu – Pitești.

Pentru toate Makyol are termen de 48 de luni – 12 luni proiectare și 36 luni execuție.

Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș – patru loturi, 68 kilometri, constructor unic (Makyol)

Autostrada Sibiu – Făgăraș va avea o lungime de circa 68 de km, iar licitația pentru proiectare și execuție a fost lansată în vara lui 2022, după ce proiectul autostrăzii Sibiu – Făgăraș a bătut pasul pe loc ani la rândul.

Autostrada începe, de fapt, în zona Boița, unde va fi amenajat un nod rutier complex cu autostrada A1 Sibiu – Pitești.

Șoseaua de mare viteză apoi continuă spre nord-est spre Avrig, Arpașu de Jos și continuă până la Făgăraș, acolo unde va fi amenajat un nod rutier și un drum de legătură de circa 5,6 kilometri până la DN1.

Mai departe A13 ar urma să continue spre Brașov, parte a unui alt proiect.

Foto: Simulare – Cum va arăta nodul rutier dintre A13 și A1 la Boița

A13 Sibiu – Făgăraș – Lotul 1 Boița – Avrig (DJ105G)

Lungime: 14,25 km

Constructor: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S.

Valoare contract: 1,899 mld lei (fără TVA)

Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție

Contract semnat: noiembrie 2023

A13 Sibiu – Făgăraș – Lotul 2 Avrig (DJ105G) – Arpașu de jos (DN1)

Lungime: 19,92 km

Constructor: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S.

Valoare contract: 1,54 mld lei (fără TVA)

Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție

Contract semnat: noiembrie 2023

A13 Sibiu – Făgăraș – Lotul 3 Arpașu de jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B)

Lungime: 17,61 km

Constructor: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S.

Valoare contract: 1,77 mld lei (fără TVA)

Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție

Contract semnat: august 2023

A13 Sibiu – Făgăraș – Lotul 4 Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Făgăraș (drum de legătură cu DN1)

Lungime: 16,26 km + 5,6 km drum de legătură

Constructor: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S.

Valoare contract: 1,1 mld lei (fără TVA)

Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție

Contract semnat: septembrie 2023

Autostrada Sibiu – Făgăraș, cu SF-ul lansat de pe vremea lui Dan Șova, lăsat în aer ani la rândul

De 7 ani au avut nevoie autoritățile să pună la punct SF-ul și dosarele de licitație pentru autostrada de la Sibiu la Făgăraș.

În 2014, când Dan Șova trăgea frâiele infrastructurii rutiere, Compania de Autostrăzi scotea la licitație pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu – Brașov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres.

Inițial, licitația avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni.

Oficial lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanțare.

A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans și Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.

În 2021, ministrul de atunci Cătălin Drulă spunea că derularea acestui proiect este un exemplu de „așa NU”. „După mine, cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect”, declara pe atunci Drulă pentru HotNews.ro, spunând că va încheia proiectul și va lansa licitația în august. Nu s-a mai întâmplat însă, iar în septembrie a părăsit ministerul.

SF-ul în sine a fost aprobat abia la finalul anului 2021, în decembrie. De atunci și până în vara lui 2022, momentul trimiterii documentației la ANAP au trecut alte 7 luni…. În total au fost 7 ani care au trecut de la demararea licitației pentru documentație și licitația de execuție.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro