HARTĂ INTERACTIVĂ Autostrada „Unirii” A8: Traseul final stabilit pentru tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni / Modificări mari lângă Iași față de varianta din 2011
Autostrada „Unirii” A8, tronsonul Tg Neamț (DN2) – Iași – Ungheni va avea o lungime de circa 92,3 km, față de cei aproape 95 de km cum era în varianta revizuită a SF-ului din 2011, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro de la Compania de Autostrăzi. De circa cinci luni se află în lucru revizuirea documentației și elaborarea proiectului tehnic, iar în urma unei analize multicriteriale a fost stabilit noul traseu pe care îl va avea autostrada, cu câteva modificări substanțiale față de traseul revizuit stabilit în 2011. HotNews.ro a realizat o HARTĂ INTERACTIVĂ cu noul traseu, inclusiv comparativ cu varianta 2011, precum și cu poziționarea viitoarelor noduri rutiere.
Din mai 2021 se află în derulare un contract de 58,8 milioane de lei cu proiectantul Consitrans pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectului Tehnic pentru tronsonul din „Autostrada Unirii” A8 de la Tg Neamț la Iași și mai departe până la Ungheni, un contract cu termen de realizare de 25 de luni.
În urma primei etape a Analizei Multicriteriale (AMC) a fost stabilit traseul autostrăzii așa cum reiese el după indicatori (trafic, relief, obstacole etc) în condițiile de astăzi, cu câteva modificări față de varianta din 2011.
Proiectul a fost studiat pe trei tronsoane, iar în total proiectantul a propus și studiat patru variante de traseu, pe lângă varianta originală din planul revizuit în 2011, potrivit informațiilor transmise de Compania de Autostrăzi la solicitarea HotNews.ro.
„Ca urmare a finalizării Analizei Multicriteriale, au fost stabilite punctajele pentru fiecare alternativă de traseu. Proiectantul propune varianta de traseu formată din alternativele de traseu cu punctajul cel mai mare, pe fiecare tronson, după cum urmează:
– Tronson 1 – Moțca – Târgu Frumos (Alternativa Traseu 2)
– Tronson 2 – Târgu Frumos – Lețcani (Alternativa Traseu 1)
– Tronson 3 – Lețcani – Ungheni (Alternativa Traseu 3)”
Totuși, CNAIR precizează că „analiza multicriterială a variantelor de traseu nu este finalizată, aceasta urmând a fi analizată de către experții Jaspers și supusă avizării în cadrul CTE CNAIR S.A.”
Cu alte cuvinte mai pot surveni unele schimbări, de obicei punctuale, în funcție de diverși factori sau obstacole, însă sunt mari șanse să nu vedem mari schimbări față de varianta actuală prezentată acum.
HARTĂ INTERACTIVĂ – Traseul final pentru A8 Tg. Neamț (DN2) – Iași – Ungheni:
> Zoom-in pe hartă pentru a vedea pe unde trece mai exact traseul și pentru a vedea cum se compară cu varianta de traseu din 2011 (linia roșie)
> Click pe elementele de pe hartă pentru informații suplimentare.
> Folosește butonul de selectare fundal (sub butoanele + sau – ) pentru a comuta între diferitele tipuri de hărți de fundal (ex. hartă satelitară).
–-
Traseul Autostrăzii „Unirii” A8 – de la DN2 la Iași și până la Ungheni în 92 de kilometri
Așadar, varianta actuală de traseu începe de la intersecția cu DN2 (Moțca/Boureni), unde va fi realizat un nod rutier, și va avea o lungime de 92,32 km, față 94,95km cât avea traseul în varianta din 2011.
Până la intersecția cu DN2 este în curs de finalizare Studiul de Fezabilitate pentru cealaltă bucată mare din A8, de la Tg Neamț la Tg. Mureș.
Față de varianta din 2011, principalele modificări sunt două zone ușor diferite înainte și după Târgu Frumos, dar în special în zona Iașiului, acolo unde noul traseu trece mult mai aproape de oraș .
Traseul autostrăzii A8 lângă Iași – Noduri rutiere pentru drumuri viitoare de legătură cu Centura Iași, Aeroportul Internațional Iași și Spitalul Regional
În varianta de traseu 2021, A8 va trece mult mai aproape de oraș și va ajunge mai drept către zona viitorului Pod peste Prut de la Ungheni (circa 1 km, face parte dintr-un alt contract de proiectare)
Noua variantă de traseu pentru A8 va conține și opt noduri rutiere.
Două dintre aceste noduri rutiere vor fi cu niște drumuri de legătură care momentan sunt doar pe hârtie.
Unul este înainte de localitatea Lețcani unde va ajunge și un drum de legătură care să ocolească Lețcaniul în paralel cu actualul DN28 și apoi se va uni cu Centura Ocolitoare Iași (VO28D).
Un alt nod rutier ce va fi la nord de Iași va fi pentru intersecția cu viitorul drum de legătură cu Aeroportul Internațional Iași și cu viitorul spital regional.
A8 intersectează A7 la Sud de Pașcani unde este proiectat un nod de mare viteză de tip turbion
A8 va trece pe la sud de Pașcani, iar pe actualul proiect este prevăzut un nod rutier în Sudul Municipiului la intersecția cu DJ208.
Aici trebuie precizat că în acea zonă A8 va intersecta cealaltă mare autostradă din regiune și anume Autostrada „Moldovei” A7 în zona localității Sodomeni.
Acolo este în curs de proiectare (pe contractul aferent secțiunii A7) un nod de mare viteză, de tipul turbion, între cele două autostrăzi.
–
A8 Tg. neamț (DN2) – Iași – Ungheni
Lungimea estimată traseu: 92 km.
Valoarea contractului: 58.830.448,35 lei fără TVA.
Sursa de finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile.
Proiectant: Consitrans
Durata de realizare a acestor servicii este de 25 luni, după cum urmează:
- 12 luni pentru Revizuirea/Completarea Studiului de Fezabilitate.
- 6 luni pentru realizarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (P.A.C.), inclusiv verificarea P.A.C. de catre specialiști atestați;
- 6 luni pentru elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE) și a Detaliilor de Execuție, inclusiv verificarea de către verificatori atestați;
- 1 luna pentru asistență tehnică pentru cererea de finanțare, asistență tehnică pentru contractarea execuției lucrărilor.
„Peste 2 ani vom avea un proiect matur, care poate fi scos direct la licitație pentru execuția lucrărilor, așa cum avem astăzi pentru A7. Drumul pentru A8 e ireversibil”, anunța la debutul lucrărilor fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
„I-am cerut proiectantului să prioritizeze tronsonul dintre Târgu Frumos și Lețcani”, spunea Drulă după semnarea contractului.
–
CITEȘTE ȘI: