HARTI Strategia autostrazilor incepand cu 2015: Pitesti-Sibiu, autostrada din start / Targu Mures – Iasi, singura autostrada "fazata" / Comarnic – Brasov, termen pana in 15 februarie pentru semnarea contractului. PLUS: Cate o a treia banda pe drumurile nationale de pe Valea Oltului si Valea Prahovei si un nou Drum national de la Campina la Sacele
Pitesti – Sibiu va fi construita din start ca autostrada, proiectul Comarnic – Brasov are termen de la premier pana in 15 februarie pentru a se semna sau nu contractul de constructie, iar autostrada Targu Mures – Targu Neamt – Iasi va fi singura autostrada „fazata” – drum expres transformat apoi in autostrada – din strategia autostrazilor incepand cu 2015 prezentata marti la Ministerul Transporturilor. Pana in 2018, obiectivul Romaniei – potrivit premierului Ponta – este ca Moldova si Muntenia sa fie legate fiecare prin autostrada cu Transilvania. Pentru tot ce si-a propus Romania am avea nevoie de circa 28 de miliarde de euro, insa banii nu prea ies la socoteala.
Pitesti – Sibiu va fi realizata ca autostrada din start
Pitesti – Sibiu va fi construita din start ca autostrada in anii ce urmeaza, autoritatile renuntand la ideea de a construi proiectul in mod „fazat”, initial ca drum expres cu posibilitatea ulterioara de extindere la autostrada, dupa cum reiesea din prima varianta de Master Plan prezentata in octombrie anul trecut.
Noul anunt a fost facut de Ministrul Transporturilor Ioan Rus in cadrul unei conferinte la care a participat premierul Victor Ponta, ministrul fondurilor europene Eugen Teodorovici si ministrul Finantelor Darius Valcov si in care a fost prezentata strategia autostrazilor pentru perioada 2015 – 2016, componenta ce se va regasi si in varianta finala a Master Planului General de Transport.
„Am facut analize, para-analize si pana la urma am renuntat la ideea de a face autostrada fazata [n.r. – intai drum expres si ulterior dezvoltat la standard de autostrada]. Am constatat ca avem bani sa facem Sibiu-Pitesti direct autostrada”, a declarat Rus, confirmand ceea ce HotNews.ro a scris despre Sibiu – Pitesti in luna decembrie.
„In zona respectiva de munte, inalta, este complicat sa refaci santierele si s-o tranformi din drum expres. Am analizat cu maximul de corectitudine si vom intra direct la autostrada”, a mai spus Rus.
In ceea ce priveste demararea lucrarilor pe acest tronson, totul tine si de atribuirea contractului pentru revizuirea studiului de fezabilitate, atribuire care ar urma sa aiba loc in luna februarie, potrivit informatiilor furnizate de autoritati.
Intrebat de HotNews.ro daca autostrada Pitesti – Sibiu este prioritatea zero in anii ce urmeaza intre proiectele finantate din bani europeni, ministrul Rus a evitat un raspuns transant. Cu toate acestea, premierul Ponta a precizat ulterior ca obiectivul Romaniei este ca pana in 2018 sa aiba regiunile Moldova si Muntenia fiecare legata printr-o autostrada cu Transilvania, indicand proiectele Sibiu – Pitesti, Targu Mures – Iasi si Comarnic – Brasov.
Cu toate acestea, avand in vedere complexitatea proiectului si ca realizarea Studiului de Fezabilitate ar putea dura o perioada mai mare, constructia autostrazii ar putea sa se intinda pe doua exercitii financiare si sa fie terminata complet undeva dupa 2023.
Comarnic – Brasov, termen pana pe 15 februarie pentru a lua o decizie – Ori la bal, ori la spital
De mai bine de doi ani a fost demarata procedura de contractare in concesiune a autostrazii Comarnic – Brasov (58 km), iar de un an de zile Guvernul sta in stand-by sa si semneze contracul cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.
Dupa atata timp in care diversi oficiali au vorbit de termene dupa termene iar nenumarate zvonuri dadeau afacerea ca si picata, Guvernul a decis sa puna piciorul in prag: o decizie privind proiectul trebuie luata pana in 15 februarie.
„Pana pe 15 februarie, trebuie sa spunem companiilor care au castigat prima faza a procedurii ‘semnam’ sau ‘nu semnam’, pentru ca nu mai putem sa stam”, a declarat Victor Ponta, marti, la Ministerul Transporturilor, subliniind ca pe marginea strategiei de autostrazi e nevoie si de un acord politic intre toate partidele parlamentare.
„Daca nu exista un acord, nu are rost sa pornim. Contractul nu se termina in trei ani, e vorba de obligatii pe 30 de ani ale statului, ori daca cineva zice ca nu e bine si opreste cand vine la guvernare, nu are rost sa-l mai pornim, ca patim ca si cu autostrada Transilvania. Daca toata lumea este de acord, il facem. Este o chestiune de responsabilitate si, din punctul meu de vedere, ar trebui sa pornim proiectul”, a mai spus Ponta, anuntand ca pe site-ul Ministerului Transporturilor vor fi prezentate in cel mai scurt timp toate datele publice privind stadiul negocierilor, precum si care sunt obligatiile constructorului si cele ale statului.
„Vreau, pe 15 februarie, dupa ce toata tara stie, dupa ce toti reprezentantii politici si nepolitici stiu cat ne costa, cat dureaza, care sunt obligatiile noastre, care sunt obligatiile companiilor contractoare, pe 15 sa spunem ‘da’ sau ‘nu’, semnam contractul si se apuca de treaba”, a mai spus Ponta, lasand sa se inteleaga din declaratiile sale ca intarzierile din cadrul negocierilor se datoreaza si declaratiei facute de fostul presedinte Traian Basescu ce a spus ca are cunostinte de fapte de coruptie care s-ar fi petrecut in cadrul negocierilor.
„Am intrebat structurile statului, nu exista nicio fapta de coruptie si nicio sesizare de coruptie, dar a fost o declaratie politica, prosteasca”, a spus Ponta.
Singura autostrada „fazata” din strategie: Targu Mures – Targu Neamt. Apoi pana la Iasi va fi autostrada din start. Termenul estimat: 2018
Intre autostrazile noi si prioritare pentru urmatorii ani se regaseste si ruta de la Targu Mures peste Carpatii Orientali pana la Iasi.
Potrivit ministrului Ioan Rus, autostrada va fi una fazata, in ideea in care pe traseul Targu Mures – Targu Neamt se va face intai un drum expres, ce ulterior va fi extins la standard de autostrada.
„Ne costa aproape 3 miliarde de euro si asa”, a spus Rus, precizand ca legatura intre Ungheni-Iasi-Targu Neamt va fi construita din start ca autostrada. El a indicat un termen orientativ anul 2018.
De altfel, premierul Ponta a clarificat ulterior ca obiectivul Romaniei este ca pana in 2018 Moldova sa fie unita cu Transilvania pe aceasta ruta.
FOTO – Autostrazile si Drumurile Expres din MasterPlan incepand cu 2015
Autoritatile vor sa construiasca o a treia banda pe drumurile nationale DN7 si DN1 de pe Valea Oltului si Valea Prahovei
Pana la demararea concreta si finalizarea proiectelor de autostrada pe Valea Oltului (Sibiu – Pitesti) si pe Valea Prahovei (Comarnic – Brasov), autoritatile de la transporturi au anuntat marti ca au in plan o serie de masuri pentru actualele drumuri nationale din aceste zone.
Astfel, ministrul Ioan Rus a anuntat ca incepand din 2015 se va demara realizarea unei a treia benzi pe Drumul National 7 de pe Valea Oltului, o banda care va fi construita acolo unde se poate si care va alterna pe un sens sau altul. „Asa incat in loc sa stai 50 de km in spatele unui tir, stai doar 3 km si apoi depasesti”, a explicat Rus.
Asemanator, Rus a explicat ca se va face si pe actualul DN1 de pe Valea Prahovei acolo unde exista posibilitate si ca o a treia banda de circulatie va fi realizata.
FOTO – Problemele critice in reteaua de drumuri
DN 1V – Inca un Drum National pentru cei care vor sa treaca Valea Prahovei
In plus, drumul judetean DJ102l Campina – Sacele pe Valea Doftanei va fi transformat in Drum National (DN1V) si va deveni o alternativa la actualul DN1 si DN1A pentru cei care vor sa traverseze zona Valea Prahovei, dar nu au treaba la statiunile din zona.
Toate aceste masuri ar urma sa fie implementate incepand cu 2015 si cu finalizare in 2016, potrivit ministrului Rus.
FOTO – Autostrada Comarnic – Brasov (cu maro) si noul drum national DN1V (cu rosu)
Ce autostrazi spune Ministrul Transporturilor ca vor fi gata in 2016
In prezentarea strategiei autostrazilor pentru anii ce urmeaza, ministrul Ioan Rus a prezentat si harta cu proiectele asa cum reiese ea in varianta finala a Master Planului General de Transport. Conform acesteia, incepand cu 2015 in Romania va avea in plan sa faca 725 km de autostrada, 184 de km de autostrada „fazata” [n.r. tronsonul Tg. Mures – Tg. Neamt] si 1.809 km de drum expres. Toate aceste proiecte ar urma sa costa aproape 28,7 miliarde de euro. (detalii mai jos).
In ceea ce priveste proiectele de autostrada care au sanse sa se termine pana in anul 2017, Ioan Rus a enumerat o serie de tronsoane, unele care se afla in lucru si, intr-adevar se pot finaliza pana atunci, dar si altele care fie nu au nici macar studiul de fezabilitate inceput, fie au aparut peste noapte pe harta autostrazilor.
Astfel, Ioan Rus a precizat ca pana in 2016 vom finaliza Sibiu-Nadlac [n.r. in prezent sunt in lucru toate tronsoanele pe acest traseu], Cluj-Bors, fara tronsonul Mihaesti-Suplacu [n.r. un lot este in executie, un alt lot este in curs de licitare] si Cluj-Tg Mures [n.r. de fapt este vorba de Campia Turzii – Tg. Mures, tronson scos la licitatie ce urmeaza sa fie atribuit in lunile ce urmeaza.
Din ciclul „In doi ani terminam autostrazi care abia au aparut pe harta”
Dupa aceste proiecte, insa, firul logicii se rupe. Conform ministrului, tot pana in 2016 ar urma sa fie gata Sibiu – Brasov si Brasov – Bacau [n.r. realizarea Studiilor de Fezabilitate in ambele cazuri a fost scoasa la licitatie, dar contractul nu a fost atribuit. De la SF pana la contractarea lucrarilor mai e de asteptat]. In plus, conform calculelor estimative din MPGT, numai Brasov – Bacau ca autostrada ar urma sa coste 2 miliarde de euro, o valoare enorma pe care nu avem de unde sa o acoperim, cel putin nu in urmatorii opt ani.
Si la final, tot conform ministrului, in 2016 ar trebui sa fie gata si drumul expres Targu Mures – Fagaras, un proiect total nou, neprezentat pana acum in MPGT, practic rasarit pe harta peste noapte. Pe harta prezentata la conferinta se precizeaza ca in prezent este pregatita documentatia de scoatere la licitatie a Studiului de Fezabilitate, nici vorba de o finalizare a constructiei pana in 2016 sau chiar 2017.
Master Planul General de Transport trebuie adoptat printr-o lege si printr-un consens politic intre toate partidele
In ceea ce priveste varianta finala a Master Planului General de Transport, documentul de capatai pentru infrastructura tarii pana in 2030 si in baza caruia vom putea accesa fondurile europene in perioada 2014 – 2020, Ioan Rus a declarat ca acesta va fi prezentat in luna februarie comisiilor de transport din Parlament pentru ca apoi acesta, impreuna cu planul de implementare a proiectelor, sa fie adoptate printr-o lege.
Premierul Ponta a precizat ca Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani intre toate fortele politice, altfel nu are rost ca expertii Ministerului Transporturilor sa se apuce de treaba, deoarece va fi un esec in lipsa garantiilor pe termen lung.
Autoritatile renunta la ideea schimbarii coridoarelor TEN-T Core si Comprehesive intre ele pe teritoriul Romaniei
Fata de informatiile prezentate la ultima dezbatere publica pe baza componentei rutiere din Master Planul general de Transport, autoritatile romane au precizat ca intentia Romaniei de a incerca sa schimbe coridoarele TEN-T Core si Comprehesive intre ele pe teritoriul tarii nu se va mai materializa si ca noua strategie de autostrazi va continua pe actuala harta TEN-T Core si Comprehesive din tara noastra.
Intrebat de HotNews.ro daca instantia de a schimba coridoarele intre ele se mentine, ministrul Rus a raspuns: „Deocamdata nu. Daca acum e „nu” si maine va fi tot „nu”, pana la urma va fi nu de tot”.
Reamintim ca in prima varianta a MPGT-ului prezentat public noile proiecte de autostarzi se suprapuneau pe coridoarele TEN-T Comprehesive (extinse/secundare), in timp ce drumurile expres din strategie se suprapuneau cu harta TEN-T Core (centrala/de baza). Astfel, Sibiu – Pitesti de pe Core era initial drum expres, in timp ce autostrazile Sibiu – Brasov, Brasov – Bacau erau pe Comprehesive.
Astfel, autoritatile anuntau ca vor incerca sa pluseze la Comisia Europene schimbarea coridoarelor intre ele la noi in tara, recunoscand ca acest proces va dura cativa ani.
Autostrazi si drumuri expres de 28 miliarde de euro:Avem fondurile europene, apoi un miliard la primarie, unul la prefectura, un factor de multiplicare si ne ies 30 de miliarde la final
In strategia autostrazilor si a drumurilor expres incepand cu 2015, autoritatile arata ca toate proiectele ar urma sa coste peste 28,6 miliarde de euro.
Practic, cei 725 de km de autostrazi planificate ar urma sa coste 10,6 mld euro, singura autostrada „fazata” din plan ar urma sa coste 2,94 mld euro, iar cei 1.809 km de drumuri expres ar urma sa coste 9,6 mld euro.
Ministrul Ioan Rus a detaliat ca Romania se bazeaza pe fondurile europene in cuantum de circa 1 mld de euro ramasi pe perioada 2007-2013 [n.r. pe care ar trebui sa ii absorbim integral pana la finalul acestui an] si 5 miliarde de euro pe noul exercitiu financiar 2014 – 2020 [n.r. o cifra care difera cu mult fata de cele 3,3 miliarde de euro detaliate in proiectul transmis de Romania la Bruxelles].
La aceste fonduri s-ar mai adauga inca 1 miliard de euro adunati din acciza la carburant plus incasari mai mari din vanzarea rovinietei, autoritatile propunandu-si sa ia masuri pentru o mai buna colectare.
In plus, autoritatile se bazeaza pe inca circa 3 miliarde de euro din diverse proiecte realizate in concesiune sau parteneriate publice-private, asemanatoare cu celebrul Comarnic – Brasov care acum sta pe muchie de cutit si are sanse sa pice cu totul dupa peste doi ani de proceduri.
In total, potrivit explicatiilor ministrului Rus, Romania ar dispune de circa 10 miliarde de euro.
„Exista si sursa BEI, BERD, Banca Mondiala pe care nu le-am valorificat cum se cuvine”, a mai afirmat ministrul Transporturilor, facand referire la potentiale imprumuturi.
De restul pana la 28 de miliarde Ion Rus a incercat sa faca o paralela cu planul de investitii prezentat de presedintele Comisiei Europene Jean Claude Junker si a vorbit de un factor de multiplicare.
„Am vorbit cu domnul Valcov si trebuie sa gasim aranjamentele financiare necesare incat etapizand aceste 10 miliarde pe care i-am putea avea, asa cum programul Junker cu 30 de milioane se rostogoleste si face 300, si noi putem sa rostogolim 10 miliarde si sa facem 30 de miliarde 100%. Eu sunt extrem de optimist”, a spus Rus.
Cu toate acestea, explicatiile ministrului din prezentare, precum si raspunsurile oferite la intrebarile adresate de jurnalisti ulterior nu au convins asupra viabilitatii planului.
Pana una alta, cert este ca Romania se poate baza in urmatorii opt ani pe circa 3,3 miliarde de euro pentru rutier, daca ne uitam la detaliile defalcate din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare, sau pe circa 5 miliarde de euro daca este sa luam in calcul declaratiile autoritatilor de la transporturi. Restul de sume, desi unele posibile, nu sunt batute in cuie.
FOTO – Drumurile expres din strategia rutiera din master Plan
Decizii privind cele mai importante licitatii in curs, in lunile ce urmeaza
Prezentarea facuta marti la minister a facut lumina cu privire la un aspect presant in ceea ce priveste licitatiile lansate pentru constructia de autostrazi sau de revizuire a unor Studii de Fezabilitate importante, licitatii cu foertele deschise, dar inca neatribuite.
Studiu de fezabilitate – Sibiu – Pitesti
Oferte deschise in 14.11.2014
Termen de atribuire: februarie 2015
Revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Fagaras
Oferte deschise in 24.10.2014
Termen de atribuire: ianuarie 2015
Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Brasov-Bacau
Oferte deschise in 24.10.2014
Termen de atribuire: februarie 2015
Constructia autostrazii Campia Turzii – Ogra – Targu Mures (2 contracte)
Oferte deschise in 05.09.2014 / 19.09.2014
Termen de atribuire: ianuarie 2015
Din pacate, despre licitatia privind constructia (finalizarea lotului construit deja in proportie de 50% de catre Bechtel) Bors – Suplacu de Barcau, desi ofertele au fost deschise in 24.07.2014, autoritatile nu au prezentat un termen estimat pentru atribuire.