Iliuta dispare de pe micul ecran: CNA interzice emisiunile cu astrologi si numerologi la TV
CNA a decis, marti, sa interzica emisiunile de genul „In direct cu numerologul” sau „In direct cu astrologul”, difuzate de posturile OTV, Antena 1 si Favorit TV. „Dincolo de felul in care sunt prezentati ca fiind astrologi sau numerologi, nu fac altceva decat o forma de ghicit”, a explicat pentru HotNews.ro Ioan Onisei, vicepresedintele CNA, votul de astazi al forului. Decizia CNA inseamna iesirea de pe micile ecrane a unor personaje precum Iliuta sau Minerva.
Potrivit legislatiei audiovizuale, televiziunile nu pot difuza emisiuni interactive in care publicul poate apela la ghicitori sau vrajitori, fiind interzise, totodata, si emisiunile care promoveaza, direct sau indirect, practicile oculte.
Or, potrivit CNA, emisiunile mentionate incalca ambele prevederi legale. Prin urmare, forul a decis sa someze cu intrarea in legalitate posturile OTV, Antena 1 si Favorit TV, ceea ce implica scoaterea emisiunilor „In direct cu numerologul” si „In direct cu astrologul” din grilele de programe.
Pe langa faptul ca prevederile din Cod interzic emisiunile interactive de genul ghicitului, o alta problema o constituie si faptul ca „publicul este indus in eroare sau mintit, iar aceste emisiuni sunt platite”, a spus Ioan Onisei.
„Vom monitoriza in continuare modul in care radiodifuzorii respecta somatia de intrare in legalitate si in conditiile in care nu se vor conforma, vom recurge la amenzi progresive”, a adaugat el.
Onisei si-a exprimat, insa, in numele Consiliului, deschiderea de a purta discutii cu reprezentantii posturilor in vederea gasirii unei formule pentru difuzarea acetui tip de emisiuni in conditii legale, „pornind de la principiul fundamental al protectiei publicului”, asa cum CNA a procedat si in cazul concursurilor interactive.
Concursurile interactive si ziua la TV – cu ingaduinta CNA
Pe 8 ianuarie, CNA a somat posturile TV sa mute concursurile interactive dupa ora 22.00. La numai o saptamana, insa, membrii Consiliului au revenit asupra deciziei, permitand difuzarea acestora si in timpul zilei, dar numai cu premii in obiecte. Atitudinea mai toleranta a CNA a survenit in urma unor discutii cu reprezentantii posturilor si ai fimei Games Factory – producatoarea concursurilor interactive si a emisiunilor cu „ghicitori”.
Pentru Games Factory, dimensiunile acestui business se ridica la 200-300.000 de euro lunar, de la opt televiziuni cu care lucreaza, o parte din sume fiind, deja, platite in avans pentru contractele din 2009 – un argument care a cantarit pentru mentinerea si ziua a acestor concursuri.