Sari direct la conținut

Imaginea unui eșec la granița cu Ucraina. Cum sunt deviate toate TIR-urile din Ucraina prin sate, pe un drum îngust și fără trotuare: „Au crăpat pereții casei”

HotNews.ro
Depășire între TIR-uri pe o trecere de pietoni, pe Drumul județean DJ209D din Suceava, Foto: Hotnews
Depășire între TIR-uri pe o trecere de pietoni, pe Drumul județean DJ209D din Suceava, Foto: Hotnews

La intrarea în România dinspre Ucraina, la vama Siret, sunt cozi de zeci de kilometri de TIR-uri – un trafic greu care a crescut de cinci ori pe timpul războiului. Un efect secundar, însă, chinuie locuitorii din cinci comune sucevene. Toate camioanele grele din Ucraina – sute de camioane zilnic – toate sunt deviate pe un drum județean, imediat cum ies din Siret. HotNews.ro a fost la fața locului, iar realitatea surprinsă arată astfel: TIR-uri după TIR-uri care circulă-n coloană, de multe ori cu viteză, pe un drum județean îngust, deteriorat și fără trotuare sau acostamente pentru pietoni. Localnicii se plâng de trepidații care au făcut ca pereții caselor să se crape, în timp ce autoritățile dau din umeri și spun că n-au soluții.

Informația pe scurt:

  • Odată cu războiul din Ucraina, volumul de trafic greu spre și dinspre vama Siret (RO) – Porubne (UKR) a crescut de cinci ori. Pe DN2/E85, înainte de Siret, camioanele ajung să facă cozi de câțiva kilometri și să blocheze practic o bandă din drumul național. Dincolo, la ucraineni, coada de camioane se întinde pe zeci de kilometri, dar șoseaua e mult mai lată și nu există astfel de blocaje.
  • Imediat cum trec vama și ies din Siret, TOATE camioanele și TIR-urile din Ucraina sunt redirecționate pe un Drum Județean, pentru a se evita blocarea completă a DN2 pe cei câțiva de kilometri atunci când e coadă. Situația nu e nouă, e la fel încă de la începutul războiului, însă soluțiile de deblocare se lasă așteptate.
  • Drumul județean pe care camioanele sunt redirecționate, de multe ori circulând în grupuri și cu viteză mare, e un drum îngust, neproiectat pentru un trafic greu atât de intens, fără trotuare și acostamente pentru pietoni și care deja a început să sufere degradări. În plus, oamenii se plâng că vibrațiile puternice au început să le afecteze și casele.
  • Consiliul Județean se spălă pe mâini și le răspunde oamenilor că „nu există altă variantă alternativă”, prefectura abia acum se gândește la o soluție, iar prin cel mai nou punct de frontieră inaugurat cu fast în urmă cu o săptămână de premierii României și Ucrainei nu poate trece traficul greu și va fi așa încă mult timp de-acum încolo.
  • Deși blocajul TIR-urilor pe o bandă din DN2 e cunoscut de multe luni, cea mai la îndemână soluție a fost până acum ignorată de autorități: lărgirea platformei DN2 cu o bandă de stocare a TIR-urilor, sau măcar cu un acostament consolidat mai lat – mai ales că zona problematică este în plin câmp și se întinde doar pe câțiva kilometri înainte de intrarea în Siret. Ar fi fost o lucrare rapidă și ușor de executat, însă autoritățile nici măcar nu o au în plan.
  • CNAIR spune că are, în schimb, în plan să facă pe bani europeni o parcare la PTF Siret, însă până în decembrie 2023 abia va fi gata Studiul de Fezabilitate. Construcția propriu-zisă? După, cel mai devreme prin 2024. În paralel, autostrada A7 care ar trebui să ajungă la Siret are întârzieri la contractul de Studiu de Fezabilitate, iar în mod realist nu va fi construită în zonă în următorii 4-5 ani.
  • Până una alta, unul din primarii din comunele afectate propune o soluție de avarie: traficul ușor să fie cel care este deviat prin drumul județean, iar traficul greu să circule în ambele direcții doar pe DN2, o propunere despre care prefectura spune acum că „ar fi o variantă”.

Cum s-a ajuns ca toate TIR-urile din Ucraina care intră în România pe la Siret să fie deviate prin satele sucevene, pe un drum județean

Vineri, 4 noiembrie. La punctul de frontieră Porubne-Siret, coada de TIR-uri din Ucraina măsura aproape 40 de kilometri. Drumul pe partea ucraineană însă e suficient de lat încât toate camioanele nu blochează restul traficului în timp ce așteaptă pe o parte a șoselei să treacă granița în România.

Pe partea românească, însă, infrastructura rutieră este deficitară și dă naștere la blocaje și la o deviere problematică…

Luni, 7 noiembrie. Coada de camioane pe partea românească era mult mai mică decât la ucraineni. Când reporterul HotNews.ro a fost în zonă, coada de TIR-uri se întindea pe „doar” circa 5 kilometri înainte de Siret.

Problema apare însă la lățimea DN2/E85. Fiindcă are doar o bandă pe sens, TIR-urile oprite la coadă blochează practic un sens de mers, forțând traficul normal să circule pe contrasens. Abia în apropiere de intrarea în Siret, DN2 se transformă într-un drum cu patru benzi

Pentru acea bucată de câțiva kilometri din DN2 care are practic o bandă blocată de TIR-uri, autoritățile au ales să devieze tot traficul greu care vine din Ucraina – sute de camioane grele pe zi – pe un drum județean care începe imediat la ieșire din Siret.

DJ 209D are circa 27 de kilometri și străbate cinci comune. Pe acest drum, din primăvară încă, de cum a început să crească puternic traficul greu spre și dinspre Ucraina, autoritățile din Suceava au ales să devieze un sens al TIR-urilor, iar pe DN2 – acolo unde un sens de circulație este blocat de coada de camioane, să poată circula pe o bandă în ambele direcții doar traficul ușor.

Foto: Devierea traficului greu pe DJ209D de pe DN2, imediat la ieșirea din Siret

Localnic: „E dezastru, tremură geamurile, au crăpat pereții”

O situație de urgență și o soluție de avarie la acel moment. Acum, însă, la aproape 6 luni distanță, cu un trafic greu în continuare la cote ridicate și fără ca Războiul din Ucraina să aibă un orizont clar, locuitorii din zonă reclamă situația.

În vară unii chiar au blocat și drumul în semn de protest, în timp ce localnicii din alt sat au trimis petiții autorităților județene în speranța că cineva va găsi o soluție la „vâjâiala” TIR-urilor care trece pe sub geamul caselor și le crapă pereții.

„E dezastru, tremură pereții, tremură geamurile. Dar și cu ce viteză circulă… Am crăpături în pereți”, ne-a spus Elena S, o femeie din satul Călinești-Enache, din comuna Dărmănești, una din comunele tranzitate în lung de către DJ 209D.

„Interiorul casei l-am amenajat acum doi ani, acum colțul dinspre stradă a crăpat. Crapă casa și pe afară. Tot e crăpat, ce să fac?”, ne-a arătat localnica.

„Măcar dacă le-ar mai devia măcar… Dar nu așa zilnic, zi și noapte. Nu cred că e cineva de aici care să nu fie afectat. Cine vrea să vină să stea o noapte în locul nostru, să vadă cum e… Te deranjează și psihic, nu poți să dormi, totul vibrează. Vâjâie toată ziua și toată noaptea”, se plânge femeia.

„Vin unul după altul, încontinuu. Noi abia avem o margine a drumului. Să umblăm prin șanț?” / „Ne dărâmăm casele și ne mutăm?”

Alt locuitor al satului ne-a spus că TIR-urile care trec prin sat nu doar că circulă cu viteză, ci vin și în coloane de câte 4-5 sau chiar mai multe.

„Uitați, uitați acum…. Sunt cinci care vin, unul după altul. Așa e încontinuu. Și noi nu avem trotuare, abia există o margine a drumului. Și avem copii care merg la școală, oameni bătrâni. Pe unde să umble, prin șanț? Vâjâie într-una așa. Câte 4, câte 5, câte 7…”, ne-a spus localnicul ce a preferat să nu-și dea numele.

„Avem case vechi, suntem mulți cu casele lângă drum că așa se construiau atunci, pe vremuri… Drumul demult era de pământ, nu a fost niciodată gândit pentru un trafic atât de greu. Ce facem acum? Ne dărâmăm casele și ne mutăm?”, ne-a spus un alt sătean.

De altfel, în toată perioada când reporterul HotNews.ro a documentat situația pe teren, în satele de-a lungului DJ 209D, situația a fost precum a fost descrisă de localnici: grupuri de camioane și TIR-uri care circulau în coloană, unul după altul și cu o viteză ce părea a fi peste limita legală.

Pe un drum relativ îngust, unele camioane făceau și depășiri, chiar și pe trecerea de pietoni din fața școlii. Fotografiile din acest material stau mărturie.

Primar: „Drumul nu este proiectat pentru un astfel de trafic”

În comuna Calafindești, primarul comunei Adrian Frîncu a declarat reporterului HotNews.ro că mai mulți oameni s-au plâns de situația camioanelor și că el a făcut mai multe adrese către poliție, prefectură și ISU.

„Le-am spus situația: drumul nu este proiectat pentru un astfel de trafic”, a spus Frîncu.

Edilul din Calafindești spune că înțelege situația excepțională, însă problema din prezent nu trebuie ignorată: „La început eram toți în vamă, [să ajutăm] cu pachețele, hai să ajutăm. Bun, dar când ei vin cu 60 de tone, sau cu cât au fost prinși la cântar… Trec patru luni deja de când noi circulăm așa. (…) Suferim. Ei suferă cu războiul, noi suferim pe partea astălaltă cu distrugerea infrastructurii și a altor resurse”, a spus primarul.

„Lăsați traficul greu pe drumul european, iar traficul ușor deviați-ni-l nouă, prin comune”

Acesta spune că le-a sugerat autorităților și o potențială soluție.

„Ei ar trebui, după părerea mea, să lase TIR-urile pe ambele sensuri pe DN2 și traficul ușor să fie redirecționat pe aici [pe DJ209D], pentru că se poate. Lăsați TIR-urile care stau în coadă pe europeană să circule în ambele sensuri, iar traficul ușor deviați-ni-l nouă, pe comune. Dați-le voie camioanelor care vin din vamă din Siret să plece pe sensul celălalt [din DN2] care este liber, spune edilul din Calafindești.

Primarul se mai plânge că multe din TIR-uri nu doar că străbat comuna pe drumul județean, dar unele intră pe drumurile comunale și încearcă să scurteze drumul înapoi în șoseaua europeană DN2.

„Am zis că mă apuc și eu să pun indicatoare [de restricție tonaj/interdicție acces]. Au zis „dom’le, ție îți facem dosar penal, cum să pui indicatoare?”. Bine, dar atunci ajutați-mă cu ceva”, spune Frîncu.

Drumul județean e în continuă degradare / Localnicii au protestat și au blocat accesul TIR-urilor

Primarul spune că drumul județean a fost deja afectat, iar în prezent chiar sunt lucrări punctuale de remediere. De altfel, reporterul HotNews.ro a văzut cum de-a lungul DJ209D erau echipaje de muncitori care lucrau la reparații la drum, la denivelări, gropi și zone vălurite în asfalt.

În luna august, mai mulți localnici din Bălcăuți, o altă comună în apropiere de Siret și pe unde au fost redirecționate camioanele care ies din vamă, au pornit un protest spontan și au blocat drumul din sat, supărați că șoferii de camioane scurtau drumul prin mijlocul localității pentru a ajunge mai rapid la drumul european.

„Ne-am săturat de această situație, care se repetă zi de zi, indiferent dacă e zi sau noapte, duminică sau zi de sărbătoare. Se strică drumurile, nu mai suntem în siguranță. Aici, în centru, este și școală și biserică, iar cei cu tirurile circulă cu viteză foarte mare. Erau montate indicatoare prin care tonajul maxim era de 7,5 tone. Au dispărut și pe aici e ca pe bulevard. Autoritățile au promis că fac o parcare ca să elibereze drumurile, dar au fost doar promisiuni fără acoperire”, spunea atunci unul dintre localnicii de la protest.

Nemulțumiții au mai precizat că au făcut mai multe sesizări la Primăria Bălcăuți, Consiliul Județean și Prefectura Suceava, prin care au înștiințat despre ce este vorba, dar nimeni nu a luat nici o măsură, relata atunci Monitorul de Suceava.

Apelul oamenilor către autorități: „Înțelegem situația delicată de la graniță, dar la fel de importantă este sănătatea noastră și integritatea caselor”

În comuna Dărmănești, ultima de pe traseul DJ 209D înainte ca TIR-urile din Ucraina să revină pe DN2, viceprimarul recunoaște că e o problemă și că circulația de mare tonaj afectează oamenii și casele.

„Am discutat într-o ședință de consiliul local, s-a pus problema pe tapet, iar domnul primar a vorbit mai departe la Consiliul Județean. Și eu și domnul primar stăm aproape la șosea – disconfort, gălăgie. Ne-a spus domnul președinte de Consiliu Județean că nu avem ce face”, a declarat pentru HotNews.ro Costel Holovenciuc, viceprimarul comunei Dărmănești.

Acesta spune că oamenii le-au transmis nemulțumirile, dar recunoaște că nu are ce face. „E drum județean, n-avem ce face. E o problemă”.

În aceeași comună, locuitorii din Călinești Enache, și formulat o petiție în luna septembrie pe care au depus-o la Consiliul Județean, administratorul legal al drumului.

  • „Acest trafic greu, care se desfășoară non-stop, la orice oră din zi și din noapte, a ajuns să ne afecteze structurile caselor noastre aflate lângă un drum care nu este construit pentru astfel de gabarite, să ne influențeze negativ calitatea vieții și să prezinte un adevărat risc pentru accidentele rutiere cu vehicule și pietoni”, se arată în petiția localnicilor și consultată de HotNews.ro.
  • „Nu de puține ori vehiculele de mare tonaj ce au fost redirecționate pe drumul județean ce străbate satul nostru circulă cu viteze mult prea mari, mult peste ce este permis legal, amplificând vibrațiile și mărind riscul de accidente. Totodată, de foarte multe ori, aceste vehicule grele ajung să circule în grupuri, fapt ce duce la prelungirea vibrațiilor resimțite de clădirile aflate în apropierea drumului.
  • Vă rugăm să luați în considerare că multe din casele satului nostru, deși sunt bine întreținute, sunt construcții cu o vârstă apreciabilă, construite pe lemn sau alte elemente care nu sunt făcute să reziste la vibrațiile produse de un astfel de trafic greu care se desfășoară constant”, se arată în petiție.
  • Mai mult, oamenii reclamă și o situație periculoasă pentru copiii care merg la școală: „Școala satului se află pe un deal cu vizibilitate redusă, fiind în curbă și în pantă. Trecerea de pietoni din fața școlii este un real pericol pentru elevii care vor începe școala curând, în condițiile în care mașinile de trafic greu urcă cu mare viteză panta fără vizibilitate. Menționăm că acest drum județean nu este prevăzut nici măcar cu trotuare, de aceea pericolul este iminent pentru copii și pentru ceilalți pietoni”.
  • „Înțelegem situația delicată de la granițele României, știm că este un moment cu implicații profunde și credem că este important, ca țară, să răspundem pozitiv la problemele vecinului nostru, dar la fel de importantă este sănătatea noastră mentală și fizică, precum și integritatea căminelor noastre”, au încheiat sătenii din Călinești Enache petiția trimisă spre CJ Suceava.

Răspunsul CJ: „Nu există altă variantă de ocolire”

Ca răspuns, CJ Suceava a încercat să explice că situația este „temporară” și că „nu există altă variantă de ocolire”, dar că va cere Poliției Rutiere să-și suplimenteze efectivul de echipaje pe DJ209D pentru monitorizarea traficului.

HotNews.ro a încercat să afle de la Prefectura Suceava, instituție subordonată Guvernului și Ministerului de Interne, practic reprezentantul executivului în teritoriu, ce răspuns are la nemulțumirea oamenilor și dacă există vreun plan sau vreo variantă prin care volumul de trafic greu pe DJ209D să fie diminuat măcar, dacă nu poate fi deviat complet.

Autoritățile tocmai au deschis un nou punct de frontieră cu Ucraina în prezența ambilor premieri, dar traficul greu e interzis pe acolo

„Nu am semnalate în momentul de față nemulțumiri din rândul UAT-urilor. Într-adevăr, acest flux crescut de camioane a cauzat niște nemulțumiri pe timpul verii”, a declarat prefectul Alexandru Moldovan pentru HotNews.ro. Acesta a mai punctat că traficul greu acum prin vama Siret a crescut de cinci ori față de perioada similară de anul trecut.

„Încercăm pe cât posibil să diminuăm și să limităm impactul de la graniță”, a spus prefectul și a dat exemplul noului punct de frontieră cu Ucraina de la Vicovu de Sus, deschis în urmă cu o săptămână în prezența premierului Nicolae Ciucă și a omologului său ucrainean Denis Shmyhal.

Numai că prin noul punct de frontieră nu poate trece traficul greu, iar prefectul recunoaște că acest aspect va fi deocamdată unul de durată, pentru că infrastructura rutieră nu permite un trafic greu pe acolo.

„Se lucrează la modificarea infrastructurii și îmbunătățirea unor structuri. Cei de la Administrația de la Vicovu de Sus au un proiect pentru realizarea unei centuri a orașului, și au fost de acord să înceapă de la intrarea în punctul de trecere a frontierei”, modificări care ar permite rerutarea traficului greu și pe la acest punct de frontieră, dar recunoaște că „este ceva pe termen lung”.

„Ăsta este contextul și astea sunt condițiile actuale ale infrastructurii existente. Altele nu pot să desenez pe hartă. Ce ține de noi, facem”, a mai spus prefectul din Suceava.

Prefectura Suceava: „Realitatea drumurilor a dus la această variantă. Vom relua problema reglării traficului”

Emilian Țehaniuc, director al Cancelariei Prefectului Județului Suceava, a declarat pentru HotNews.ro că în ultima perioadă sunt între 200 și 300 de TIR-uri la coada spre Siret, spre ieșirea din România.

„Un sens al DN2 fiind blocat, nu am cum să direcționez traficul de TIR-uri pe celălalt sens, fiindcă autoturismele mici au posibilitatea să circule pe contrasens, pe banda lăsată liberă. Da, există nemulțumiri, dar geometria căilor rutiere în județul Suceava este una la acest moment și nu văd să se construiască într-un timp foarte scurt altceva. Realitatea drumurilor a dus la această variantă”, a spus Țehaniuc pentru HotNews.ro.

Acesta însă recunoaște că devierea traficului ușor pe drumul județean, în timp ce pe DN2/E85 ar putea să circule în ambele sensuri doar traficul greu, „ar fi o variantă”, dar că „această soluție nu a fost adusă la cunoștința instituției prefectului”.

„Este de luat în calcul. În momentul în care s-a discutat de propuneri și variante, prefectura s-a uitat la cei care sunt specialiști, pe de-o parte la Inspectoratul de Poliție, de cealaltă la cei de la drumuri naționale, iar specialiștii au spus care e cea mai bună variantă”, spune Țehaniuc care spune că prefectura este deschisă la discuții privind alte soluții.

„Vom încerca ca decizia pe care o luăm să fie cât mai puțin deranjantă pentru locuitori. La proxima ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență se va relua problema reglării traficului”, a mai spus șeful cancelariei prefectului din Suceava.

Cea mai la îndemână soluție nici nu a fost băgată în seamă până acum: lărgirea platformei DN2 cu o bandă, în plin câmp, pentru TIR-urile aflate la coadă

O altă posibilă soluție ar mai putea fi dacă DN2 spre Siret ar fi lărgit pe o porțiune de câțiva kilometri în câmp – practic platforma drumului s-ar lărgi cu o bandă de stocare unde să poată aștepta TIR-urile care vor să iasă din România.

Având în vedere că zona unde se formează coada pe DN2 este în plin câmp, o lărgire a platformei drumului s-ar putea face relativ ușor și rapid și poate chiar s-ar fi putut executa în regie proprie încă de pe perioada verii.

  • Cu toate acestea, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au declarat pentru HotNews.ro că nici măcar nu există o astfel de lărgire în plan, nici o intenție de a extinde platforma actualului DN2 acolo unde se fac și se vor mai face cozi de camioane.

Foto: Cum arată zona din câmp, dinainte de Siret, de unde începe să se formeze coloana de TIR-uri care blochează prima bandă din DN2:

În schimb, CNAIR spune că va primi finanțare europeană pentru a realiza o parcare pentru camioane în zona PTF Siret, prin programul Solidarity Lanes demarat de UE.

Pe de altă parte, această parcare finanțată prin bani europeni nu va fi realizată prea rapid: decembrie 2023 este termenul pentru finalizarea unui studiu de fezabilitate, iar abia apoi din 2024 se va putea face o licitație pentru proiectare și lucrări, au mai spus reprezentanții CNAIR pentru HotNews.ro

Întrebați de ce nu iau în calcul o execuție rapidă, în regim propriu, de extindere a platformei cu măcar o bandă sau un acostament mai lărgit pe DN2, în câmpul dinainte de Siret, reprezentanții CNAIR au spus nu pot justifica o altă investiție atâta timp cât exista în plan parcarea de la PTF Siret, iar în paralel se va construi la un moment dat și autostrada A7 până la Siret în vamă.

Totuși, trebuie precizat că în cazul autostrăzii vorbim deocamdată doar de elaborarea Studiului de Fezabilitate, un contract care deja a acumulat întârzieri. Abia după finalizarea SF-ului, autostrada va putea ajunge la licitația de construire – practic discutăm de un orizont de implementare undeva la nivelul anilor 2025-2027.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro