In timp ce cotatia petrolului scade vertiginos, pretul fara taxe al carburantilor din Romania este printre cele mai mari din UE
Cotatia petrolului este in continua scadere, ajungand sa chiar la minimul ultimilor 12 ani. De cateva zile sta sub 28 dolari barilul. Cum era de asteptat, oriunde in lume, preturile la carburanti s-au redus, fiind puternic influentate de cotatiile barilului de titei. Si in Romania au tot scazut, insa doar atat cat sa ajunga sa fie printre cele mai mari din Uniunea Europeana.
Potrivit unei monitorizari realizate saptamanal de Comisia Europeana (Weekly Oil Bulletin), saptamana trecuta, Romania se afla in topul tarilor cu cel mai mare pret fara taxe la carburanti, aflandu-se mult peste media UE. In cazul benzinei, doar sase state comercializau benzina mai scumpa decat in Romania. In timp ce media pretulului fara taxe al benzinei era de 0,413 euro/ litru, in Romania era 0,463 euro/litru. Alte 21 de state inregistrau preturi mult mai mici, unele dintre ele nefiind producatoare de petrol ca Romania. De exemplu in Austria, tara dependenta de importurile de petrol si in care se afla OMV, actionarul Petrom, pretul era de 0,413 euro/litru. Preturi mai mici sunt si in Belgia, Croatia, Cehia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia, Suedia si Marea Britanie.
Si in cazul motorinei, situatia este aceeasi. Media preturilor fara taxe in UE la motorina era 0,398 euro/litru, iar in Romania ajungea la 0,441 euro/litru. Doar in opt state, pretul fara taxe al motorinei il depasea pe cel din Romania. In Austria, de exemplu, pretul era de 0,407 euro/litru. Tarile care aveau preturi mai mici decat Romania la motorina: Austria, Belgia, Croatia, Estonia, Franta, Germania, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia si Marea Britanie.
In privinta preturilor cu taxe, situatia este diferita, in sensul ca se afla in prima jumatate a statelor cu carburanti mai ieftini si sub media UE. Acesta poate fi efectul reducerii fiscalitatii prin scaderea TVA de la 24% la 20%. Anul trecut, taxele reprentau 60% din pretul benzinei. Acum au ajuns sa fie sub 50% din pret. Ce s-ar fi intamplat daca ar fi fost mentinuta ponderea taxelor? La pretul de baza de acum, benzina si motorina ar fi ajuns sa fie printre cele mai scumpe si la categoria „cu taxe”. Chiar si asa, pretul cu taxe al carburantilor din Romania tot este peste cel comercializat de multe tari europene. Sunt noua state in care benzina este mai ieftina si 13 la motorina. Din acest punct de vedere, clasamentul este aproximativ acelasi ca cel din vara anului trecut. Vezi aici. Media UE al pretului cu taxe la benzina este 1,273 euro/litru, iar in Romania 1,094 euro/litru. La motorina, media UE este 1,081 euro/litru, iar in Romania 1,032.
Practic, ce s-a intamplat? In Romania, pretul de baza al carburantilor a scazut intr-un ritm mult mai scazut decat cel al pretului total. In vara, pretul fara taxe era undeva la media UE. Acum este semnificativ peste medie. Daca pretul de baza ar fi fost mentinut cel putin la media UE, carburantii din Romania ar fi fost mult mai ieftini decat acum.
- Vezi si documentele atasate