Sari direct la conținut

Incep sa bata clopotele pentru Facebook. De ce isi sterg conturile utilizatorii din lumea buna

HotNews.ro
Noua interfata Facebook, Foto: Facebook.com
Noua interfata Facebook, Foto: Facebook.com

​Cu doar un an inainte de prima emisiune de actiuni, prin care se spera atragerea a peste 100 de miliarde de dolari, Facebook inregistreaza primele scaderi ale numarului de utilizatori in SUA, Canada, Marea Britanie si alte piete mature, unde site-ul este numarul unu in topul retelelor de socializare. Conform unui raport lansat de site-ul Inside Facebook, reteaua a pierdut aproape 6 milioane de utilizatori in SUA si 1,52 milioane in Canada numai in luna mai.

In ciuda scaderilor inregistrate in pietele deja saturate, in general tari din lumea intai, unde Facebook este unul dintre cele mai populare site-uri de mai multi ani, reteaua este inca in crestere, mai ales pe baza aportului de utilizatori noi adusi de tari din Asia, America de Sud si Africa. Tot conform Inside Facebook, la inceputul lunii iunie erau inscrise peste 687 de milioane de persoane, iar numarul va continua sa creasca pana la peste 700 de milioane de utilizatori in acest an.

Conform analistilor citati, odata ce Facebook atinge o cota de piata de 50% din populatia unei tari, cresterea se opreste, dar pana in prezent gigantul a reusit sa se protejeze de scaderi semnificative. Totusi, reprezentantii retelei de socializare au declarat de mai multe ori ca datele furnizate de Inside Facebook nu sunt reale, compania continuandu-si trendul ascendent in ceea ce priveste numarul de utilizatori din toate tarile.

Dar daca datele ar fi totusi adevarate, care ar fi motivul pentru care atat de multi utilizatori aleg sa “comita sinucidere pe Facebook”, cum este numit fenomenul dezactivarii unui cont pe reteaua de socializare de presa de specialitate? PCWorld, intr-un articol publicat miercuri, enumera mai multe motive pentru care utilizatorii parasesc reteaua.

In primul rand, avem de-a face cu problemele din ce in ce mai mari si mai dese legate de intimitate, exemplificate mai ales prin introducerea recenta a unei functii de recunoastere faciala fara anuntarea si permisiunea multor utilizatori.

Apoi, se pune problema comercializarii excesive a site-ului: Facebook castiga bani din publicitate iar, la ora actuala, aproape nici o alta companie online nu este capabila sa ofere cumparatorilor de spatiu publicitar mai multe informatii despre cei care vor vedea reclamele. Practic, reteaua de socializare poate analiza toate preferintele (“like-urile”) utilizatorilor, toate interactiunile lor si toate link-urile postate pentru a crea un profil pe baza caruia fiecarui utilizator ii sunt atribuite o serie de reclame. Cuplata cu problemele legate de intimitate, comercializarea excesiva a site-ului ar putea fi unul dintre motivele pentru care milioane de utilizatori aleg sa se deconecteze permanent. Asta, bineinteles, daca datele furnizate de Inside Facebook sunt reale.

Ziarul britanic The Telegraph ofera o perspectiva diferita, pe fondul scaderii numarului de utilizatori in Marea Britanie cu 100 000: pe masura ce principalul public tinta al Facebook, adolescentii si tinerii adulti, realizeaza ca prezenta nesecurizata in cadrul retelei devine un risc pentru cariera lor, numarul celor care isi inchid permanent conturile creste. Intr-adevar, un clip video cu o persoana in ipostaze jenante poate fi amuzant in liceu sau in facultate, dar odata ce imaginea acelei persoane incepe sa conteze pe plan profesional, clipul devine un risc semnifiativ. In plus, sutele (si chiar miile) de “prieteni” pe care ii adunam in fiecare zi pe Facebook pot supra-aglomera pagina, facand-o mult mai putin atractiva.

Totusi, in Romania, Facebook este departe de a inregistra scaderi. Conform site-ului de monitorizare FaceBrands.ro, la ora actuala in Romania sunt peste 3,6 milioane de utilizatori de Facebook, in crestere de la 2,4 milioane la inceputul anului. Ca penetrare in randul populatiei totale, reteaua de socializare acopera 16,85% dintre locuitorii tarii si 49,57% dintre persoanele conectate la internet. Majoritatea covarsitoare a utilizatorilor romani de Facebook au varsta sub 24 de ani (49,4%), iar numarul femeilor si al barbatilor este aproape egal.

Desi in Romania si in multe alte tari Facebook continua sa creasca, scaderile din pietele mature, in general tari bogate, cu utilizatori cu putere mare de cumparare, ar putea fi problematice din punctul de vedere al investitorului. Un utilizator nou in varsta de 16 ani din India sau Bangladesh este aproape irelevant la ora actuala pentru cumparatorii de spatiu publicitar, fapt care a starnit temeri in piata privind o noua bucla speculativa pe internet, similara celei de la sfarsitul anilor ’90.

Situatia este similara: investitorii se pregatesc sa pompeze sume enorme in companii .com (100 miliarde de dolari in cazul Facebook, daca sperantele lui Mark Zuckerberg se adeveresc) in speranta ca acestea vor genera venituri mult mai mari. La precedenta bucla speculativa, lucrurile s-au terminat foarte prost, cu pierderi de miliarde de dolari si disparitia a mii de companii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro