Industria comunicarii isi asuma crearea brandului de tara al Romaniei
Reprezentantii IAA Romania, principala asociatie a industriei de marketing si comunicare din Romania, isi asuma misiunea crearii unui brand de tara, a anuntat joi presedintele IAA, Felix Tataru, in cadrul unei conferinte pe aceasta tema, desfasurata la Bucuresti. Cei care se autointituleaza „coalitia brandingului de tara” isi propun redactarea unui document de pozitie pe care sa-l trimita clasei politice in dorinta de a o cointeresa in acest proiect.
Felix Tataru a amintit ca prima asemenea initiativa a fost in 2003, insa nimeni nu a facut nimic in acest sens. Acum, a spus Tataru, IAA isi asuma „misiunea de a incepe un program care sa miste lucrurile”. El a remarcat ca politicienii nu sunt interesati, aratand ca ideea brandingului de tara le-a fost prezentata lui Geoana, Tariceanu si Basescu. „Toti au spus: foarte interesant, trebuie facuta. Dar doar atat”, potrivit lui Tataru.
De aceasta data, insa, invitatia este adresata industriei de marketing si comunicare, pentru a forma acea coalitie a brandingului de tara in care este „binevenit oricine este interesat sa faca ceva”. Documentul de pozitie pe care vor sa-l intocmeasca cei implicati in proiect va fi transmis guvernului si partidelor politice. „Acestia trebuie sa stie ca exista specialisti care se pun la dispozitie pentru un astfel de proiect, deocamdata pro bono”, a spus Felix Tataru.
El a asigurat ca aceasta nu este doar despre o alta discutie despre branding, intrucat IAA este o organizatie serioasa care a dovedit ca poate face niste lucruri.
Mihai Ghyka: e inutil sa ne agitam atata vreme cat noi nu credem in brandingul de tara
La randul sau, specialistul in branding Mihai Ghyka a observat ca in crearea unui brand de tara in Romania lipseste ceva, si anume vointa politica. „Multi am batut pe la toate usile si nu am reusit sa gasim o personalitate care sa-si dea girul pentru acest proiect”, a spus el.
Pe de alta parte, Ghyka a remarcat ca lipseste entuziasmul intern pentru un astfel de proiect. „Este inutil sa avem un proiect prin care sa-i convingem pe altii sa investeasca in Romania, atata vreme cat noi nu credem in brandingul de tara. Trebuie sa lucram pentru brandingul de tara intai in interior”, a opinat Mihai Ghyka.
Invitat la eveniment, fostul secretar general adjunct al ONU, Shashi Tharoor, crede ca in construirea brandului de tara al Romaniei ar trebui sa existe, pe langa frumusetile naturale si oameni, un element specific, „in afara de tuica”.
El a enuntat sase puncte care trebuie avute in vedere in crearea unui brand de tara, bazat pe experienta sa in crearea brandului Indiei si al Natiunilor Unite:
- Trebuie sa ai o buna idee despre ce vrei sa insemne tara ta in lume
- Ancoreaza-ti ideea in realitate
- Accepta faptul ca mediul extern poate afecta mediul pe care incerci sa-l construiesti
- Recunoaste ca exista factori interni care pot afecta crearea unui brand consistent
- Diferite elemente „neautorizate” vor contribui la brandul de tara
- Promovarea intensa a unui brand de tara este scumpa.