Sari direct la conținut

Inflația frânează vânzările comercianților / Consumatorii cheltuiesc mai mult pentru mai puțin

HotNews.ro
Alimente la supermarket 2023, Foto: Hotnews / Florin Barbuta
Alimente la supermarket 2023, Foto: Hotnews / Florin Barbuta

Vânzările din comerțul cu amănuntul (care aproximează destul de fidel consumul privat- principala componentă a PIB) au urcat în luna mai cu mai puțin de jumătate din ritmul inflației. Vânzările au crescut cu 3,3%, în vreme ce inflația scăzuse la puțin peste 10%. Când inflația crește, oamenii cumpără mai puțin, iar când scumpirile sunt mai mici, consumul privat crește.

Prețurile în creștere rapidă au continuat să sugrume cererea, chiar dacă au fost sectoare care au cunoscut creșteri mult mai consistente.

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul pe primele 5 luni a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,3%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,1%) şi la vânzările de produse nealimentare (+4,0%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 1,0%, a transmis joi Statistica.

Dacă ne uităm mai în detaliu, vedem creșteri importante la vânzările de haine (a fost și perioada pascală iar unii și-au înnoit garderoba), la produse de mobilier și articole de feronerie dar și creșteri solide de volume ale vânzărilor din comerțul electronic.

Economia a fost susținută în 2022 de consumul populației, care s-a majorat cu 5,3 %, chiar și în condițiile nefavorabile create de scumpirile accelerate, arată Raportul Anual al BNR. Impactul acestor scumpiri a fost contrabalansat de măsurile guvernamentale de protejare a consumatorilor, de orientarea populației către strategii de tip downtrading (orientarea către produse cu prețuri inferioare) sau de cumpărături făcute în magazine de tip discount.

Cumpărătorii au cheltuit mai mult în magazine, dar au cumpărat mai puțin în volum, acest lucru văzându-se inclusiv în aprilie (când au fost Paștele- sărbătoare însoțită de regulă de o creștere consistentă a cheltuielilor).

Vânzările cu amănuntul ăși mai revin după evoluția surprinzător de slabă din aprilie, creșterea fiind determinată în principal de vânzările de combustibili și de cele de produse nealimentare, care s-au redresat puternic după ce ambele intraseră în teritoriu negativ în precedenta lună, arată o analiză a BCR.

Analiza estimează o reducere la jumătate a creșterii vânzărilor din comerț față de 2022, adică un avans de 2% în acest an (de la 4,4% ), iar inflația și dobânzile ridicate vor afecta cererea populației, mai arată documentul.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro