Interviu in Catavencu cu Marian Motoc, comisar-sef la Rutiera
Procentul de nesimtiti la volan e mai mare decit cel al politistilor prosti?Aceasta este prima intrebare a interviului pe care Eugen Istodor l-a luat comisarului-sef al Brigazii de Politei Rutiera a Municipiului Bucuresti, Marian Motoc.
De ce? Fiindca e noul Cod Rutier. Fiindca circulatia in Bucuresti o bagam in ma-sa zi si noapte. Fiindca e comisar-sef de Politie, Brigada de Politie Rutiera a Municipiului Bucuresti.
Nesimtitii si prostii
Rep.: Procentul de nesimtiti la volan e mai mare decit cel al politistilor prosti?
M.M.: Stiti foarte… deja intrebarile sint specifice.
Rep.: Nu, sint reale. E o ciocnire intre doua civilizatii.
M.M.: Nu au nici o legatura.
Rep.: Nesimtitii sint mai multi?
M.M.: Eu nu fac referire la categoria participantilor la traficul rutier ca la niste nesimtiti. Ca sint lipsiti de maniere, ca nu exista acea toleranta pe strada, da, sint elemente. Ca politistii au nevoie in permanenta de o pregatire profesionala, ca sintem mereu intr-o ridicare a standardelor profesionale, practicilor si bunelor maniere.
Rep.: Au trecut 16 ani de libertate! Prostii sint aia care opresc la galben pina in rosu.
M.M.: Aveti posibilitatea sa faceti dumneavoastra numaratoarea celor care nu respecta regulile. Si noi o avem. Cresterea amenzilor arata ca este o crestere a abaterilor de la legile circulatiei.
Rep.: Sint strazile prea inguste.
M.M.: Sint. Sint un milion de vehicule inmatriculate in Bucuresti.
Rep.: De cite vehicule ar fi nevoie ca sa avem un trafic normal?
M.M.: Eu nu pot sa va spun asta. Solutii exista: sa nu se parcheze neregulamentar, sa nu se mai stationeze cum se face. Posibilitatile de a decongestiona exista pentru fluenta traficului.
Amenzi si puncte
Rep.: Si e nevoie sa fiti singerosi, prin amenzi si puncte.
M.M.: Nu, facem o greseala. Amenzile nu sint cu mult mai mari decit sint pe legea de astazi. Maxima era la 20 de milioane. Va fi de 33 de milioane.
Rep.: Punctele ard.
M.M.: Da, punctele vin si-n ajutorul politistilor si-n cel al participantilor la trafic. Da, fiecare se autoevalueaza. Fie ca a gresit o data, de doua ori, zice: mai am atit si-mi ia carnetul. Noi facem o apreciere gresita. Noi calculam cite amenzi dam noi? Nu. Pe noi nu ne intereseaza numarul de amenzi. Nu.
Rep.: Amenzile si punctele vor sa astimpere agresivitatea.
M.M.: Da, exista o agresivitate care are alte dedesubturi, alte refulari. Asta stim din discutiile pe care le avem cu cei care vin la noi. Si-si dau seama ca noi nu sintem niste vinatori, noi sintem niste agenti constatatori. Scopul nostru de baza este sa reducem numarul accidentelor si sa avem o circulatie linistita. In Bucuresti sintem violenti si agresivi la volan. Nu o data s-a intimplat ca doamne sa coboare de la volan si sa se ia la bataie.
Rep.: A inceput bataia!
M.M.: Da. Stiti ce se intimpla? Noi sintem bine intentionati, chiar daca ati facut afirmatia cu prostii si nesimtitii. Noi sintem intr-un proces liniar. Acela de a ne conduce spre obiective. De ce? Analizam ce se intimpla si vedem unde am gresit si facem pasul inapoi daca e nevoie. De ce? Fiindca avem speranta ca ceilalti sa nu mai repete greseala.
In alta ordine de idei, acelasi lucru asteptam si de la participantii la trafic, sa faca si ei pasul inapoi.
Rep.: Nu-l fac!
M.M.: Ba da! Haideti sa nu fim…
Singe proaspat de Cod
Rep.: Un cod singeros trei zile. Apoi, ne intoarcem la metehnele noastre.
M.M.: Nu stiu de ce spuneti ca e singeros. Singeros ar fi daca am lasa sa se intimple lucruri pe strada. Nu este nimeni obligat sa incalce legea. Se porneste de la ideea ca va fi razboi intre Politie si soferi, dar de ce nu se intelege sa nu se mai depaseasca neregulamentar, sa nu se mai consume… Ce ne face sa fim asa de rai?
Rep.: Fiindca nu exista in bucurestean un instinct de respectare a legii.
M.M.: Ajutati-ne si dumneavoastra. ~sta e rolul presei. De ce vedeti in Politie un adversar? Si dumneavoastra cautati pe strada pe cei care perturba, incalca sau nu convin zilei respective. De ce nu sinteti partenerul nostru, noi ne recunoastem greselile si ne facem verificarile noastre si luam intre noi masuri inainte de a astepta o reactie din exterior?
Rep.: Va dati seama de ce. E imaginea politistului incuiat. Cum pot sa ma dau eu cu un incuiat? Apoi, s-a format ideea ca poti face presiuni asupra politistului. Eu sint pila lui cutare, cutare va suna si ma scoate.
M.M.: Asta-mi place, da. Adica… Bravo! Cred ca in ultima perioada, prin toate persoanele prezentate in media, aceasta presiune s-a diluat. Ce s-a intimplat? Se incearca uneori. Nu se mai poate. Trebuie sa ne aliniem la conditiile care sint de jur imprejur. Fiecare e raspunzator de accidentele lui in zona lui de competenta.
Rep.: Stiti ca responsabilitatea nu functioneaza. De unde sinteti brusc muschiulosi? Ca si Gheorghe, si Mihaiu, si Toma, si alti fotbalisti au stat fara permis.
M.M.: Se va intimpla si cu noul Cod Rutier. Stiti ceva? Avem mijloace in dotare, mijloace audio-video, verifici oamenii care au aplicat legea. Nu-mi permit pentru o relatie de prietenie sa ma risc, fiindca peste o luna, peste doua, peste trei imi verifica sistemele. Apoi, a aparut comunicarea, toate lucrurile sint transparente. Telefoanele care se dau, fenomenele de coruptie transmise in direct. A aparut teama.
Rep.: Politistul, in lupta lui de fiecare zi, este sluga acestor instrumente: punctajul, mijloacele audio-video din dotare.
M.M.: Nu, mereu s-a cautat o upgradare a mecanismelor. Prin care sa fie facuta responsabilizarea oamenilor.
Rep.: Deci sinteti puternici prin mecanisme.
M.M.: Corect.
Rep.: Dar de ce nu prin cuvintul politistului?
M.M.: Stiti ce se intimpla? Sa ne uitam la imaginea politistului deformata…
Rep.: Sa nu uitam de bancurile cu politisti. Ele nu au venit din neant.
M.M.: Sa stiti ca si salarizarea a contat. Sint elemente care converg spre statutul normal al unui politist. Multi colegi spun ca un conducator auto care iese din tara are alta atitudine fata de politistii de acolo. Las ideea asta si ma intorc la alta. Noi vorbim de Bucuresti. Si asta ne-a facut pe noi sa privim altfel rolul agentului acum citiva ani.
Agentul constatator se ocupa de prins hotii, se ocupa cu sanctionarea celor care produc evenimente neplacute. Acum, 80% stau la dirijare. Vedeti ce se intimpla… O zi cu ploaie, o zi de incepere a scolii, produce o mare presiune pe artere. Fara agenti s-ar produce haos peste tot. In Bucuresti ne-ar trebui vreo 2.000 de agenti. Nu-i avem. S-ar crea o fluenta treptata.
„Haideti sa ne mai concentram putin!“
Rep.: De cite ori merg cu un taximetrist, acela il injura pe politist.
M.M.: Da, ca e lipsa de educatie. Si banuiesc ca-l mai impungeti!
Rep.: Eu? Nu!
M.M.: Haideti sa ne mai concentram putin!
Rep.: Haideti sa vorbim ca-ntre oameni…
M.M.: Ma speriati, ce, pina acum am vorbit intre copaci?
Rep.: Vor trece 15-20 de ani, ne va trece viata si nu vom apuca sa traim decit sucit.
M.M.: Avem optimism.
Rep.: Da-l in ma-sa de optimism, cind stai patru ore ca sa ajungi in Militari, sau doua ore sa mergi de la Victoriei la Unirii!
M.M.: Este o varianta folosirea traficului public.
Rep.: Ha-ha-ha. Am luat metroul, m-am imbrincit; in autobuz m-au strivit. Pai, ca om, vorbind ca oameni, ca pina acum am vorbit ca intre copaci, nu vom prinde normalitatea.
M.M.: O s-o prindem. Se va modifica linia de centura, vor fi alte pasaje. Tot Bucurestiul intra in transformare.
Trei imagini
Rep.: Cum rezolvati situatia din poza? (sursa: Hotnews)
M.M.: Unde e zona? Obligatoriu inainte si interzis? Anuntam Administratia strazilor!
Rep.: Dar pe cea din rondul de la Obor? Priviti schita:
Moment in care subordonatul domnului Motoc, stind linistit pina acum la fata interviului, intervine si spune: „Raspunsul e urmatorul. Astea nu au ce sa caute aici. Ii opreste pe toti, scoate mijlocul si da drumul pe traseul pe unde se poate circula“.
M.M.: Categoric! Dar asta este treaba de patru agenti la noi. Intr-o tara civilizata e chestie de doi agenti. E o indisciplina mare a conducatorului auto. Cind vezi ca pe avans nu ai unde sa te duci, nu te duci.
Rep.: Pai, ce, esti mai prost?
M.M.: E, bravo!
Cununatul, traditie in Politie
Rep.: Ce politisti sanctionati? Pe aia pe care nu i-ati cununat? Care nu va sint rude?
M.M.: Am cununat, am botezat, ca ne intra in obiceiuri. Nu, sinteti rau. Clar nu pot sa fac curat pe toate segmentele. As fi prost, ca tot va place cuvintul asta, as fi prost sa cred ca pot face curat peste tot.
Rep.: Am venit la dumneavoastra luind doua rosii, am intrat pe trei galbene. Veneam la dom’ Motoc. Ce putea sa-mi faca politistul daca ma prindea?
M.M.: De fata cu politistii?
Rep.: Nu, ce eram prost?
M.M.: Va recomand sa nu gresiti. Am dat amenzi personal.
Rep.: Cum adica, stati in intersectie?
M.M.: Sigur, cum adica?
Rep.: Pai, ati muncit o viata ca sa stati in intersectie?
M.M.: Ori rideti de mine, ori ma provocati.
Rep.: Si una, si alta!
M.M. (isi priveste subordonatul si spune): Are figura de pieton! Oricine, pe orice treapta ne aflam, participam la masurile de fluenta.
Limbajul politistului
Rep.: De ce vorbiti asa?
M.M.: Noi intre noi ne corectam. E un limbaj specific.
Rep.: Nu timpeste?
M.M.: Nu timpesc, dar creeaza un disconfort.
Rep.: Deveniti cenusii?
M.M.: Nu, bleu, ca e uniforma noastra.
(Ascultati interviul integral pe blog-ul Istodor de pe www.facemcatavencu.ro.)