Interviu Tudor Copaci, viceministru al Economiei in Republica Moldova, da o replica gigantului Gazprom: In Republica Moldova vom infiinta o noua companie de transport al gazelor naturale care va apartine statului
Republica Moldova ar putea incepe sa importe gaze din Romania prin conducta Ungheni-Iasi chiar din aceasta toamna, a declarat Tudor Copaci, viceministru al Economiei in Republica Moldova, intr-un interviu acordat HotNews.ro. In conditiile in care gazoductul se opreste la Ungheni, atat Romania, cat si R. Moldova, ar trebui ca in urmatorii doi-trei ani sa faca noi investitii intr-o conducta care sa duca pana la Chisinau, zona cu cel mai mare consum de gaze. Insa lucrurile nu sunt chiar simple in conditiile in care transportatorul de gaze din R. Moldova este controlat de Gazprom. Astfel, statul moldovean intentioneaza sa infiinteze „o noua companie de transport al gazelor naturale, paralela cu MoldovaTransgaz care apartine Moldovagaz (n.red. controlat de Gazprom)”. Insa principalul aspect este cel al pretului la gazele din Romania care trebuie sa fie mai mic decat cel propus de catre Gazprom, considera Copaci.
Viceministrul a precizat ca au inceput negocieri cu Romgaz si chiar cu OMV Petrom in privinta furnizarii de gaze pe teritoriul Republicii Moldova. Intr-o prima etapa, Republica Moldova ar putea importa intre 50 si 100 de milioane de metri cubi pe an prin conducta Iasi-Ungheni, proiect care ar trebui finalizat pana in luna august. Insa, daca va fi realizata si conducta dintre Ungheni si Chisinau, s-ar putea ajunge la o cantitate de 1,5 miliarde metri cubi pe an care ar putea satisface spre 100% necesarul de consum al Republicii Moldova. Intrebat daca au fost purtate discutii cu Moldovagaz pentru transportul gazelor romanesti pana la Chisinau, Copaci a spus ca aceasta companie „nu are conducte pentru a transporta gaze de la Ungheni pana la Chisinau sau are conducte, dar de dimensiuni foarte mici care nu pot sa asigure acele cantitati de 1,5 miliarde metri cubi”.
Pentru aceasta etapa, cea a realizarii unei conducte pana la Chisinau, ar fi nevoie din partea R. Moldova de investitii de circa 70 de milioane de euro in construirea gazoductului si de circa 150 milioane de euro din partea Romaniei in statii de compresoare care sa asigure o presiune a gazului mai mare.
- Trebuie mentionat ca Moldovatransgaz, transportatorul de gaze din Republica Moldova, aparţine companiei moldo-ruse Moldovagaz, la care Gazprom detine pozitia de control. In acest moment, R. Moldova este dependenta 100% de gazul rusesc care este transportat prin conductele acestei companii moldo-ruse. Pentru mai multe amanunte vezi atasat Raportul anual al SA „Moldovagaz”.
Reporter: Domnule ministru, care este stadiul constructiei gazoductului Iasi-Ungheni in Republica Moldova?
Tudor Copaci: In acest moment, daca vorbim atat pe partea Romaniei, cat si pe partea Republicii Moldova, partea liniara este finalizata. Se mai fac lucrari la subtraversari. Cred ca intr-o saptamana, doua, se va termina subtraversarea raului Prut. Totodata, au loc lucrari la statia de masurare a gazelor. Intr-adevar, lucrarile la statia de masurare a gazelor sau anumite elemente de la statia de masurare a gazelor au durat foarte mult timp din cauza ca termenul de executare a contractului a fost de cinci-sase luni. De aceea, exista o anumita intarziere la statia de masurare a gazelor, dar conform declaratiilor antreprenorului general urmeaza ca pana la sfarsitul lui iulie sa fie finalizat acest gazoduct si in primele zece zile din august sa se faca testarile corespunzatoare.
Reporter: Practic, din luna august, Republica Moldova ar putea sa realizeze primele importuri de gaze din Romania?
Tudor Copaci: Teoretic din toamna am putea sa facem primele importuri de gaze naturale. Dar vreau sa mentionez aici ca sunt foarte multe elemente de discutat cu partea romana. Primul element este pretul. Cert este faptul ca pentru consumatorul final, pretul sa fie mai mic decat cel propus de catre Gazprom. De aceea, un subiect aparte este pretul gazelor naturale care vor fi livrate Republicii Moldova (n.red. in decembrie, Guvernul Republicii Moldova anuntase ca in 2014, pretul mediu va fi de 365 de dolari pentru 1000 de metri cubi de gaze rusesti).
Reporter: Pretul se stabileste de catre actorii implicati. Care sunt companiile care vor face aceste importuri?
Tudor Copaci: Din Republica Moldova urmeaza sa identificam doua companii. Prima companie va fi cea care va efectua transportul gazelor prin acest gazoduct, iar a doua companie este furnizorul. Din Republica Moldova, furnizorul va avea un contract de furnizare a gaze cu Romgaz sau alta companie romaneasca. Totodata, compania de transport al gazelor naturale care va gestiona acest segment va incheia un acord de colaborare pentru Transgaz sau compania care gestioneaza corespunzator partea romana. Si vor avea un acord de colaborare in domeniul exploatarii acestui gazoduct.
Reporter: Conducta se opreste, intr-o prima faza, la Ungheni. Practic, cate localitati ar putea sa fie alimentate si cam ce cantitate ar trebui sa importe Republica Moldova pentru a alimenta acele localitati?
Tudor Copaci: Noi vorbim de cateva raioane, Ungheni si cateva din jurul Ungheniului. Daca vorbim despre cantitati care se consuma in acea regiune, ne gandim de la 50 pana la 100 de milioane de metri cubi pe an. Deci este consumul acelei regiuni. Totodata, vreau sa mentionez ca partea romana nu poate sa ne furnizeze gaz la o presiune mai mare de 16 bari, aceasta este infrastructura existenta la Iasi. De aceea, la o asemena presiune putem sa alimentam doar regiunea Ungheni.
Reporter: 100 de milioane de metri cubi cat reprezinta din necesarul de consum al Republicii Moldova?
Tudor Copaci: De la 5 la 10% din necesarul Republicii Moldova.
Reporter: Si ca sa ajunga efectiv la alimentarea Chisinaului, care este zona cu cel mai mare consum…
Tudor Copaci: Urmeaza sa purcedem la etapa a doua. Etapa a doua consta in doua elemente. Republica Moldova construieste gazoductul Ungheni-Chisinau care necesita investitii in jur de 70 de milioane de euro. Acesta este primul lucru pe care trebuie sa-l faca Republica Moldova: un gazoduct de aceeasi dimensiune 500 mm, destul de voluminos, care practic ne-ar permite sa importam pana la 100% din necesarul Republicii Moldova, pana la 1,5 miliarde metri cubi pe an. Ceea ce trebuie sa faca partea romana este sa construiasca una sau doua statii de compresoare care sa asigure presiune de la 45-50 de bari. Totodata, trebuie sa se intareasca infrastructura locala, sa se construiasca noi gazoducte sau sa le redimensioneze pe cele existente pentru a se asigura ca aceasta cantitate de gaz sa fie disponibila pentru Republica Moldova din punct de vedere tehnic, sa poate fi livrata o cantitate in jur de 250 mii metri cubi pe ora, la o presiune de 45-50 de bari. Atunci putem sa vorbim ca Republica Moldova poate sa importe 100% din necesar din Uniunea Europeana prin intermediul Romaniei, dar aceasta doar dupa realizarea ambelor etape. Daca vorbim despre volumul investitiilor pe partea romaneasca, se vehiculeaza cifra de 140-150 de milioane de euro pentru a asigura acea cantitate si acea presiune necesare Chisinaului.
Reporter: Si acele investitii cine ar urma sa le faca?
Tudor Copaci: Cand vorbim pe partea Republicii Moldova, investitiile urmeaza sa le faca Republica Moldova. Acest gazoduct va fi construit din banii Republicii Moldova, vor fi gasite finantarile corespunzatoare prin intermediul BERD, BEI, Comisia Europeana.
Reporter: Au fost purtate discutii cu Moldovagaz pentru transportul gazelor pana la Chisinau?
Tudor Copaci: In acest moment, Moldovagaz nu are conducte pentru a transporta gaze de la Ungheni pana la Chisinau sau are conducte, dar de dimensiuni foarte mici care nu pot sa asigure acele cantitati de 1,5 miliarde metri cubi. Deci, oricum urmeaza sa fie construit acest gazoduct, luand in considerare ca Iasi-Ungheni, pe partea Republicii Moldova este proprietatea Republicii Moldova, este logic ca Republica Moldova, din banii statului, urmeaza sa finalizeze acest gazoduct.
Reporter: Si sa faca o companie de proiect sau cum?
Tudor Copaci: Va infiinta o companie de transport al gazelor naturale care, practic, va gestiona acest transport.
Reporter: Deci o noua companie de transport?
Tudor Copaci: Evident. In Republica Moldova va mai aparea o noua companie de transport al gazelor naturale, paralela cu MoldovaTransgaz care apartine Moldovagaz.
Reporter: Si actionar?
Tudor Copaci: Actionar va fi statul. Evident, cine construieste acela va fi proprietar. Va fi din banii creditati, bugetati, dar proprietatea va fi a Republicii Moldova.
Reporter: Si in cat timp se poate demara tot acest proiect?
Tudor Copaci: Oricum, aceasta a doua etapa, gazoductul Iasi-Ungheni, urmeaza sa fie efectuata paralel, atat partea Republicii Moldova, cat si partea romaneasca. Noi preconizam ca in doi-trei ani, sa finalizam aceasta a doua etapa, si atunci cand va aparea surplus de gaz pe piata romaneasca, vom avea infrastructura necesara pentru a asigura 100% din gazul pentru Chisinau. Dar un alt element este pretul. Conform pachetelor energetice ale Uniunii Europene, practic, Republica Moldova urmeaza sa procure gaz de la cine il da mai ieftin.
Reporter: Dar din Romania cu cine ati discutat? Cu Romgaz, cu Petrom?
Tudor Copaci: Cu Romgaz si cu Petrom. Sunt subiecte de discutie, speram ca pana la finalizarea acestei prime etape.
Reporter: Si cu siguranta pretul trebuie sa fie mai mic decat la cel care vine din Rusia?
Tudor Copaci: Noi in Republica Moldova avem consumatorii. Daca te duci la consumatori sa-l convingi sa cumpere gaz din Uniunea Europeana trebuie sa vii cu oferta. Oferta trebuie sa fie mai mica. De aceea, chiar si dupa implementarea etapei a doua sau etapa a treia, oricum Republica Moldova va cumpara gaz de la acel furnizor care ofera gaz mai ieftin. Va fi in Federatia Rusa, vom lua de la Federatia Rusa, va fi gazul romanesc sau al Uniunii Europene, vom cumpara de la Uniunea Europeana. Aceasta este filosofia pachetelor energetice europene.
- Vezi si ce spune Razvan Nicolescu, ministrul delegat pentru energie, intr-un interviu acordat HotNews.ro, despre conducta Iasi-Ungheni
Reporter: Care mai este stadiul privind interconectarea liniilor electrice de inalta tensiune?
Tudor Copaci: In acest moment suntem in etapa cand urmeaza sa demareze studiile de fezabilitate ale acestor interconexiuni: Vorbim de trei interconexiuni: Vulcanesti-Isaccea cu instalarea convertorului back-to-back de 500 MW, vorbim de linia electrica de 400 kv Straseni-Ungheni-Romania, iar cu instalarea convertorului back-to-back, si vorbim de lina aeriana de 400 kv Balti-Suceava. Daca se reuseste, in trei-patru ani, sa facem aceste interconectari, am putea sa spunem ca am importa 100% energie electrica din Uniunea Europeana. Dar iar, aceste proiecte sunt costisitoare, acum suntem la etapa cand elaboram studiile de fezabilitate care ne vor arata fezabilitatea acestor proiecte.
Reporter: Stiu ca la un moment dat se vorbea despre un proiect comun de instalare a 13 hidrocentrale pe Prut. Este fezabil, se mai vorbeste despre acest proiect?
Tudor Copaci: Noi la Ministerul Economiei, practic, mai analizam aceste proiecte, dar vreau sa retineti ca debitul raului Prut este foarte mic. Noi avem o hidrocentrala la Costesti-Stanca, dar, cu parare de rau, noi nu avem apa pentru a lucra generatoarele. O saptamana lucreaza generatorul din Republica Moldova si in alta saptamana lucreaza generatorul din Romania. De aceea, toate aceste proiecte trebuie analizate foarte bine, trebuie analizate studiile de fezabilitate si de observat daca, intr-adevar, sunt fezabile aceste proiecte.
Reporter: As vrea sa vorbiti putin si despre oportunitatile de afaceri din Republica Moldova. Un investitor roman care se duce in Republica Moldova in ce ar putea sa investeasca mai intai si mai intai ca sa fie o afacere rentabila si cat atractiv este din punct de vedere al fiscalitatii mediul de afaceri?
Tudor Copaci: Din punct de vedere al mediului de afaceri este foarte atractiva Republica Moldova. Noi putem sa exportam in Uniunea Europeana fara taxe vamale, avem CSI- acord de liber schimb cu multe tari din CSI (n.red. Comunitatea Statelor Independente-foste republici ale Uniunii Sovietice). Avem impozitul pe venit de doar 12%, avem o vacanta fiscala pentru materia prima destinata exportului. Daca importam materie prima pentru a efectua produse pentru export, avem o vacanta pentru platirea TVA de 180 de zile. Se pot deduce cheltuielile legate de hrana, de transport si de studii ale angajatului. Aceste elemente nu se impoziteaza. Noi mai avem multe zone economice libere care ofera facilitati fiscale, precum parcurile industriale. Nu mai vorbim de costurile fortei de munca care sunt destul de jos in comparatie cu celelalte tari. De aceea este binevenit investitorul in orice domeniu. Un domeniu la moda acum este eficienta energetica, regenerabilele, am introdus cadrul legal legat de performanta energetica si multe alte domenii. Si odata cu semnarea Acordului de Asociere (n.red. cu UE), intr-adevar, speram sa vina investitiile in Republica Moldova, sa avem o piata europeana pentru a exporta bunurile noastre si sa ne dezvoltam. Sa nu uitam ca anul trecut, Republica Moldova a avut o crestere economica de 8,9%, fata de 3,5% in Romania si multe cresteri la export si investitii. Speram ca acest trend sa se mentina si in acest an, dar, oricum, depinde si de cum se va derula pozitia geopolitica a Republicii Moldova pe fundalul conflictului dintre Ucraina si Fedaratia Rusa.