Intreprinderea simulata intre experiment si experienta de viata pentru cei 323 studenti implicati in proiectul "De la teorie la practica prin intreprinderea simulata"
323 de studenti si-au dezvoltat aptitudinile antreprenoriale in proiectul „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata”. Studentii au fost formati in 8 centre de lucru, cumuland 16 intreprinderi simulate create si dotate special din fondurile proiectului. Acestea isi desfasoara activitatea similar unor firme reale, dar in spatiul virtual. Astfel, tinerii au asimilat informatii despre functionarea unei organizatii reale, deprinzand comportamentele profesionale necesare fara a fi implicate riscuri financiare.
Conferinta intermediara de presa a avut loc miercuri, 31 octombrie 2012, la Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi.
Partenerii din cadrul proiectului POSDRU 90/2.1/S/58123 „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata”, Universitatea „Politehnica” din Bucuresti, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi, Universitatea „Valahia” din Targoviste si OSB Consulting GmbH au prezentat bilantul reusitelor inregistrate pe parcursul celor doi ani de la demararea acestuia in cadrul unei conferinte de presa. Au fost prezenti membri ai echipei de implementare din Romania si Austria, profesori universitari si studenti din cadrul Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” si Universitatii „Politehnica” Bucuresti, reprezentanti ai firmelor partenere care participa la implementarea conceptului inovator de „intreprindere simulata„, precum si reprezentantii mass-media.
„Multumesc studentilor care au participat la cursurile antreprenoriale din cadrul proiectului. Ei vor fi cei care vor conduce in viitor companii reale de succes” – a spus in deschiderea conferintei prof.dr.ing. Constantin Baciu, coordonatorul Centrului pentru Intreprinderi Simulate din cadrul Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iasi.
Intreprinderea simulata isi desfasoara activitatea similar unei societati comerciale reale, dar in spatiul cibernetic. Tinerii asimileaza informatii despre functionarea unei firme reale: contractare, negociere, livrare de marfuri, intocmire de documente, relatia cu bancile, comunicarea cu clientii, plati-incasari, prezentarea firmei la evenimente, marketing etc. Acestia deprind comportamente profesionale, isi utilizeaza creativitatea pentru dezvoltarea de noi idei si concepte inovatoare si le testeaza in cadrul intreprinderii simulate fara asumarea de riscuri financiare specifice unei companii reale. Ca si in mediul real, se pot simula situatii diverse precum restructurarea activitatii sau incapacitatea de plata si identifica solutii pentru acestea, dar si introducerea de produse si servicii noi sau patrunderea pe piete internationale.
Presedintele Patronatului Judetean Iasi al Intreprinderilor Mici si Mijlocii, ing. Neculai Vitelaru, s-a adresat studentilor: „Nu este suficient sa ai cunostinte in domeniul tau tehnic, trebuie sa cunosti si principiile de administrare a unei intreprinderi. […] Suntem implicati in schimbarea legii IMM-urilor, propunand cresterea bugetului de stat alocat pentru dezvoltarea IMM-urilor, de la 0.4 la 1% din PIB. Se vor stabili reguli pentru absorbtia fondurilor structurale. Dumneavoastra, studentii, veti fi primii beneficari ai acestei legi.„
Proiectul urmareste modernizarea si diversificarea modului de furnizare a educatiei antreprenoriale la nivel universitar, cu accent pe componenta experientei reale de lucru intr-o companie. Aceasta se realizeaza prin utilizarea resurselor si serviciilor oferite de intreprinderile simulate in cadrul universitatilor, constituite ca imagini in oglinda a unor companii reale din regiunile Bucuresti-Ilfov, Sud-Muntenia si Nord-Est.
„Acest proiect este un real castig pentru toti. Studentii nostri sunt deja cautati de companiile locale si regionale. Felicitari celor care lucreaza in acest proiect!” – a spus dl. prof.dr.ing. Gheorghe Nagit, Decanul Facultatii de Constructii de Masini si Management Industrial. „Studentii nostri, avand aceasta experienta antreprenoriala, vor putea sa participe la selectii si vor putea sa ocupe un loc important intr-o firma. Astfel se dovedeste ca am implementat un proiect de succes” , a subliniat Decanul Facultatii de Stiinta si Ingineria Materialelor, conf.dr.ing. Iulian Ionita.
Metoda moderna de pregatire transforma profesorul in formator, iar studentul in intreprinzator virtual. Astfel, este initiata o noua modalitate de transfer de cunostinte si acumulare de experienta, aliniata direct la dinamica economiei de piata si la cerintele acesteia. Pe termen mediu si lung, un important beneficiu al proiectului este reprezentat de identificarea cailor de dezvoltare economica si sociala, prin optiunea absolventilor catre o cariera antreprenoriala, deci catre dezvoltarea de noi afaceri si crearea de noi locuri de munca.
D-na Roxana Weiss-Anton, Director al Sucursalei Romania a OSB Consulting GmbH Austria – Partener transnational in cadrul proiectului a precizat: „Sunt doua directii in care se manifesta conceptul de intreprindere simulata. Prima consta in pregatirea studentilor pentru un loc de munca, sprijin acordat in vederea identificarii acestuia, o data cu conturarea unei viziuni de ansamblu asupra intreprinderii si constientizarea locului si rolului in acea intreprindere. Cea de-a doua directie este de a dezvolta cunostintele antreprenoriale ale studentilor, care nu raman doar la nivel teoretic: studentii participa la cursurile teoretice antreprenoriale, apoi aplica aceste principii in practica.” In continuare, d-na Roxana Weiss – Anton a transmis mesajul managerului de proiect, Ion Florin Popa, trecand in revista cele mai importante rezultate.
Din noiembrie 2010 pana in prezent, dupa incheierea primei etape de constituire si functionare a intreprinderilor simulate (IS) suntem mandri sa cuantificam o serie de rezultate importante:
- 323 de studenti din cele 4 universitati partenere au activat in proiect si alti 320 „fac primii pasi” in intreprinderea simulata;
- universitatile partenere, cu sprijinul Beneficiarului – Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului – au constituit, dotat si operationalizat 8 centre IS (cate 2 per universitate);
- s-au infiintat 16 intreprinderi simulate, ce functioneaza in aceste centre, ca replici ale unor companii reale partenere in proiect;
- domeniile economice in care activeaza IS-urile: web design, sisteme de navigatie GPS, service echipamente electronice, IT, publicitate, resurse umane, HoReCA, consultanta si echipamente pentru agricultura, leasing autoturisme, import sisteme pentru acoperisuri, salubritate, productie si distributie apa minerala;
- au fost atrase in proiect 16 firme reale locale, universitatile incheind cu acestea contracte de colaborare pentru sustinerea activitatii intreprinderilor simulate;
- in perioada scursa de la inceperea activitatii lor, IS-urile au incheiat in medie un numar de 10 tranzactii comerciale cu alte IS nationale prin intermediul Centralei ROCT;
- 1 intreprindere simulata s-a constituit pe baza unei idei inovatoare a unui student de la Universitatea Valahia din Targoviste si anume, harta GPS a tuturor intreprinderilor simulate din Romania;
- s-a organizat la Bucuresti primul Targ de Intreprinderi Simulate la care au participat 17 IS-uri, peste 100 de studenti, 17 profesori coordonatori, participarea incheindu-se cu peste 600 de tranzactii comerciale.
- participarea unui numar de 12 intreprinderi simulate la Targul International al Intreprinderilor Simulate organizat la Viena in martie 2012, unde s-au inregistrat intre 5-10 tranzactii comerciale internationale per IS;
- conceperea si finalizarea instrumentului „platforma e-learning” pentru sustinerea cursurilor antreprenoriale, urmarirea, monitorizarea si evaluarea evolutiei studentilor in cadrul IS, precum si a profesorilor coordonatori IS.
Pe langa aceste rezultate cantitative, enumeram si o serie de rezultate calitative:
- familiarizarea studentilor, prin intermediul sistemului „rotatia posturilor”, cu cerintele specifice mai multor locuri de munca (ex.: manager, administrator, director resurse umane, economist departament marketing, asistent manager etc), in scopul cresterii gradului de adaptabilitate a studentilor la acestea pornind de la aptitudinile si asteptarile fiecarui „angajat IS”.
- prin practica intr-o companie care simuleaza o firma reala, studentii isi sporesc sansele de a accede la un loc de munca prin intelegererea principiilor de functionare a unei firme in intregul ei;
- dobandirea de catre studenti a abilitatilor antreprenoriale prin cursuri teoretice, dar si aplicarea conceptelor invatate in practica prin intermediul intreprinderilor simulate;
- formarea si uzitarea unui limbaj economic atat in limba romana, cat si in limba engleza pentru incheierea de tranzactii nationale si internationale (deficitar in cazul absolventilor din domenii tehnice);
- sustinerea unui climat de colaborare intre universitati si companiile de profil locale cu scopul diminuarii fenomenului de „exod al creierelor” si dezvoltarea acelor abilitati ale studentilor cerute de companii.
In prezent, o noua serie de 320 de studenti se pregateste sa inceapa activitatea in centrele IS din cele 4 universitati, concomitent cu realizarea de preparative pentru participarea acestora la Targul Intreprinderilor Simulate de la Liezen din Austria, care va avea loc in ianuarie 2013.
Despre expertiza transferata cu succes catre universitatile partenere au vorbit Roxana Georgescu si Cristina Tanislav, experti interni intreprinderi simulate ai partenerului transnational. Au fost prezentate si scurte testimoniale inregistrate ale studentilor din Centrele pentru Intreprinderi Simulate din Universitatea Politehnica Bucuresti si Universitatea Petrol – Gaze Ploiesti. Michael Poell, expert al partenerului transnational OSB Consulting GmbH Austria, a apreciat pozitiv experienta sa de comunicare cu studentii – angajati ai intreprinderilor simulate si i-a incurajat sa-si prezinte rezultatele. Astfel, studentele Cristina – Iuliana Stoica si Ionela Bordei de la Universitatea „Politehnica” Bucuresti au vorbit despre tranzactiile reusite ale IS URBAN, iar studentii Bogdan Istrate si Diana Zdrobis de la Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi au dovedit ca IS RENEW a avut succes datorita marketingului intensiv si creativ.
Proiectul – cofinatat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 – este implementat de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in calitate de Beneficiar, in parteneriat cu Universitatea Politehnica din Bucuresti, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti, Universitatea Tehnica „Gheorghe Asachi” din Iasi, Universitatea Valahia din Targoviste si OSB Consulting GmbH Austria.
Pentru informatii suplimentare despre proiect consultati www.intreprinderesimulata.ro.
Echipa de implementare a proiectului „De la teorie la practica prin intreprinderea simulata”.