Invatamintul – tranzitie perpetua
Teoretic stam bine
La nivelul judetului Alba, dupa cum spune Elena Ignat, inspector general adjunct al ISJ, a fost intocmit inca de la inceputul anului scolar un plan de masuri prin care se urmareste, pe de o parte, o comunicare eficienta cu scolile, elevii si parintii, iar pe de alta parte, crearea mecanismelor prin care sistemul de transmitere in siguranta a subiectelor unice la nivel national la scolile unde se
dau astfel de teze, centralizarea lucrarilor la centrele de corectare si comunicarea rezultatelor sa functioneze perfect. Astfel, in sistem electronic au fost afisate toate informatiile cu privire la metodologia de aplicare a Ordinului ministrului nr. 1167, materiile la care se sustin tezele cu subiect unic, aspecte discutate si la consfatuirea cu directorii scolilor.
Totodata a fost intocmit un plan de transmitere a informatiilor prin intruniri directe cu elevii si parintii acestora.
De la directive la practica…
Desigur, aici, un rol foarte important revine scolii – conducerii, profesorilor de specialitate si dirigintilor de la respectivele clase. S-a stabilit ca la fiecare scoala unde se vor da astfel de teze, subiectele sa fie afisate la panou in locuri accesibile elevilor.
Unul din punctele sensibile pare sa fie sistemul de transmitere in scoli, in conditii de securitate, a subiectelor, dupa momentul extragerii lor, in timp util. Pentru aceasta, la noi in judet, au fost stabilite 19 centre de comunicare, la care sint arondate mai multe scoli. De aici subiectele urmeaza sa fie preluate de comisii delegate de la scoli si duse acolo.
Elena Ignat ne informa ca planul de masuri prevede ca subiectele pleaca din centrele de comunicare sigilate, iar delegatii din scoli nu vor afla subiectele decit in momentul in care plicurile vor fi deschise la scoala pentru a fi multiplicate pentru fiecare elev in parte. Pentru situatiile in care scoala nu dispune de copiatoare, acestea vor fi multiplicate in centrele de comunicare.
Cui foloseste simularea
Pentru a se verifica daca mecanismul gindit este cu adevarat functional, in data de 7 noiembrie a fost organizata o simulare, in care au fost angrenate centrele cu riscurile cele mai mari in privinta probabilitatii sa apara probleme, respectiv cele cu scolile mai indepartate.
In principal este vorba de incadrarea in timpul stabilit de la transmiterea subiectelor din centrele de comunicare in scoli pentru intrarea la clasa la ora fixata.
Centrele de evaluare urmeza sa fie stabilite tot de Inspectoratul Scolar Judetean. Tot in cadrul pregatirilor pentru astfel de situatii, ISJ Alba, prin Casa Corpului Didactic va organiza saptamina aceasta un curs de formare pe tema Managementul examenului, la care vor participa directorii de scoli.
Elena Ignat ne spunea ca, pe parcursul a 20 de ore, alaturi de unele expuneri cu caracter teoretic, participantii vor simula anumite situatii problema si vor fi pusi in situatia sa gaseasca solutii. Ramine de vazut in ce masura, de aceasta data, chestia cu diferenta intre teorie si practica va fi infirmata.
Geniile raului
Este de urmarit, in special, cum va functiona inventivitatea specific romaneasca in privinta tentativelor de fraudare a acestor teze, devenite foarte importante prin rolul atribuit pentru promovarea spre etapa superioara de invatamint.
Daca la sistemul precedent, cu testele nationale, culmea ingeniozitatii pentru copiere pare sa fi fost faza cu iesitul la WC, incapere in care unii aveau depozitate fisiere intregi cu copiute, actualul sistem pare sa fie si mai vulnerabil, in special acolo unde vor fi gasiti complici printre cei care asista la multiplicarea subiectelor sau fac parte din echipele care transporta fisele cu
subiectele de la centrele de comunicare la scoala. Mentionam ca subiectele vor fi extrase dintr-o lista afisata, iar pentru “specialisti” va fi timp berechet, din momentul in care se anunta punctele extrase pina se intra efectiv la clasa, pentru a se inspira. Dar, este bine sa privim partea frumoasa a lucrurilor, sa acordam crezare sanselor masurilor anuntate.
Totul, in spi-ritul echitatii si corectitudinii. De altfel, inclusiv actualul experiment poate fi definit ca o noua etapa a tranzitiei perpetue in care se afla invatamintul romanesc spre ceva aflat, inca, in obscuritate.