Investigatia asupra caderii retelelor de telefonie: Operatorii trebuie sa-si extinda sistemele de prioritizare a apelurilor la 112
Toti operatorii de telefonie ar trebui sa-si extinda in perioada urmatoare sistemele de prioritizare a apelurilor la numarul unic de urgenta 112, pentru a fi evitate congestiile in retele aparute in situatii precum cea a cutremurului din 25 aprilie, considera autoritatea de reglementare in telecomunicatii, la finalul anchetei efectuate asupra furnizorilor de telefonie. Masurile suplimentare ar trebui aplicate numai in situatii de urgenta, pentru evitarea cresterii costurilor pentru operatori si implicit pentru utilizatori.
„Pentru a trata mai eficient in viitor congestii precum cea din seara zilei de 25 aprilie am solicitat introducerea de catre toti operatorii a unor proceduri de prioritizare suplimentare, care insa ar trebui aplicate numai in situatii de urgenta. Respectam in acest fel principiul proportionalitatii si evitam cresterea disproportionata a costurilor pentru operatori, costuri care s-ar reflecta in facturile utilizatorilor finali”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu.
Mecanismele de prioritizare a apelurilor 112 variaza de la un operator la altul
Investigatia extinsa aupra operatorilor de telefonie a stabilit ca operatorii aveau implementate, la data cutremurului, diverse mecanisme si proceduri menite sa optimizeze tratarea apelurilor catre serviciul de urgenta 112.
„Investigatiile au aratat ca numarul si eficienta mecanismelor implementate variaza de la un furnizor la altul, in functie de tipul retelei si de echipamentele utilizate, dar si faptul ca aceste mecanisme nu pot solutiona complet problema apelurilor nefinalizate in situatii de congestie a retelei cauzate de cresteri masive si bruste a numarului de apeluri”, a anuntat autoritatea.
Operatorii vor raporta periodic catre arbitrul telecom traficul la 112
Autoritatea a mai anuntat ca va monitoriza modul in care operatorii de retele si servicii de comunicatii asigura transmiterea in mod neintrerupt, cu prioritate, catre Sistemul National unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU) a apelurilor catre serviciul de urgenta 112.
Procedura de monitorizare prevede ca operatorii vor furniza catre Autoritate un raport periodic privind traficul catre 112, care va cuprinde valorile datelor de trafic citite in ziua si ora de trafic maxim stabilite de ANCOM, in functie de structura de trafic din ultimul an specifica fiecarei retele. Pe baza acestor informatii se va putea calcula gradul de serviciu acceptat, precum si ponderea apelurilor spre 112 din totalul de trafic si ANCOM va putea solicita ajustari ale parametrilor de functionare ai mecanismelor de prioritizare.
Aceste rezultate si propuneri au fost transmise Ministerului Comunicatiilor, „inclusiv propunerea de modificare a prevederilor legale in vigoare, astfel incat legea sa diferentieze intre procedurile aplicabile in cazul rutarii apelurilor catre serviciul de urgenta 112 in situatii de functionare normala a retelei si cazurile care pot fi considerate de urgenta, adica pot determina cresteri neasteptate si anormale ale volumului de trafic prelucrat, inclusiv trafic catre 112, in perioade scurte de timp”.
Autoritatea sustine ca „aceste cazuri trebuie clar definite, eventual in functie de gravitate, iar procedurile aplicabile trebuie sa fie corespunzatoare cazului identificat si declansate atunci cand situatia de urgenta se produce”.
Cutremurul care a cauzat investigatia
In urma unui cutremur declansat pe 25 aprilie, romanii s-au aflat in imposibilitatea de a suna de pe telefonul mobil la numarul unic de urgenta 112 „pentru un timp foarte scurt”, potrivit declaratiilor ministerului comunicatiilor.Ancheta initiala a arbitrului telecom a depistat ca in perioada imediat urmatoare cutremurului s-au inregistrat congestii semnificative de trafic ce au dus la respingerea a pana la 60% dintre apelurile initiate.
Majoritatea dificultatilor s-au produs in prima ora dupa cutremur si au fost cauzate de congestiile masive inregistrate in cazul telefoniei mobile. Autoritatea a atentionat ca retelele comerciale de telefonie nu pot fi dimensionate pentru numarul maxim de apeluri pe care ar putea sa le efectueze simultan toti utilizatorii lor pentru ca atunci costurile ar deveni imense.
Propunerile anuntate joi de ANCOM sunt rezultatul unei investigatii extinse, cerute de ministerul Comunicatiilor.