Ioan Mircea Pascu: Nu cred ca achizitionarea de avioane F-16 ar fi o afacere paguboasa
Fostul ministru al Apararii, Ioan Mircea Pascu, in prezent europarlamentar, spune la RFI ca pretul nu este singurul element de luat in calcul in cazul achizitionarii de avioane F-16. Reactia sa vine dupa ce compania suedeza Saab a oferit Bulgariei posibilitatea de a achizitiona avioane de vanatoare de tip Gripen, noi, la pretul avioanelor americane F-16 in uz, potrivit Novinite.com. De altfel, ambasadorul Suediei la Bucuresti, Mats Aberg, a declarat ca aceeasi oferta a fost facuta si Romaniei.
„Pana la urma sunt si considerente de natura politico-militara. Trebuie sa ne gandim cine e cel mai probabil sa vina in ajutorul nostru in caz de nevoie: posesorii de F-16 sau posesorii de Gripen? Si daca sunt posesorii de F-16, intrebarea este urmatoarea: mie imi trebuie mentenanta pentru doua tipuri de avioane: Gripen pentru mine si F-16 pentru cei care vin sa ne ajute. Or daca fac o singura mentenanta, inseamna ca am facut o economie. Banuiesc ca au fost luate in calcul si aceste considerente (n.r. de catre cei din CSAT)”, spune Ioan Mircea Pascu.
Totodata, fostul ministru al Apararii rasufla usurat ca nu a fost nevoit sa ia aceasta decizie in timpul mandatului sau pentru ca, spune el, ar fi fost contestata, indiferent de alegerea facuta. Nedumerirea sa: de ce nu s-a luat totusi o decizie in aceasta privinta in perioada in care Romania avea totusi bani (2006, 2007, 2008).
Pe de alta parte, Ioan Mircea Pascu nu crede totusi ca achizitionarea de avioane F-16 ar fi o afacere paguboasa:
„Avioanele F-16 in orice caz vin mai ieftin ca avioanele Gripen. A doua chestiune, am inteles ca nici avioanele Gripen nu mai sunt produse si cei care le primesc ar trebui sa ia din stocurile armatei suedeze. Deci pana la urma nu se mai continua productia acestor avioane, dar oricum sunt mai noi decat cele pe care le luam noi. In al treilea rand, insa, e vorba si de perspectivele care se deschid: respectiv posibilitatea ca intr-un orizont de timp sa intram in posesia lui F-35, care este probabil avionul cel mai modern care va exista in uz.
Daca mi se deschide o astfel de perspectiva cu F-16 si nu mi se deschide cu Gripen-ul, e probabil si acesta un factor care a contat in decizie”, explica Ioan Mircea Pascu.
Decizia CSAT de a achizitiona avioane F-16 aflate in uz a starnit nemultumirea producatorilor suedezi, aflati si ei in cursa pentru inlocuirea MIG-urilor.
Pentru ca Parlamentul este cel care va lua decizia finala, ambasadorul Suediei la Bucuresti, a anuntat, joi, ca a cerut conducerii Legislativului de la Bucuresti o intalnire. „Am solicitat o intalnire pentru a rezolva lipsa de resurse financiare invocata in achizitionarea de avioane in uz. Am trimis oferta saptamana trecuta si asteptam momentul in care vom putea sa ne intalnim”, a mai spus Mats, mentionand ca a trimis solicitarea si conducerilor comisiilor de Aparare, pentru prezentarea ofertei SAAB.