Irlanda acorda subventii de 5.000 de euro celor care cumpara masini electrice si va construi o retea de 3.500 de puncte de incarcare
Guvernul Irlandei va acorda subventii de 5.000 de euro fiecarui cumparator de masina electrica si vrea ca pana in 2020 circa o zecime din autoturismele tarii sa fie electrice. Autoritatile vor construi o retea de 3.500 de puncte de incarcare in Irlanda, iar alianta Renault – Nissan este pentru inceput cea mai avantajata fiindca va avea pe piata trei vehicule in 2012. Irlanda este o tara mai mica si potrivita masinilor electrice, deoarece si distantele parcurse in medie de soferi sunt sub nivelul din tarile cu suprafata mai mare.
Autoritatile de la Dublin au semnat o intelegere cu cel mai mare furnizor de electricitate din tara, ESB, astfel ca pana la finele lui 2011 vor fi instalate circa 3.500 de puncte de incarcare standard si 30 de puncte de incarcare rapida, dintre care noua vor fi functionale pana la finele anului curent. Irlanda va avea un punct de incarcare la fiecare 1.400 de locuitori si e pe cale sa devina una din primele tari care face pasi concreti pentru „electrificarea” parcului auto.
Guvernul va subventiona cu 5.000 de euro fiecare achizitie de masina electrica si o va scuti si de taxa de inmatriculare. Obiectivul e ca la final de 2011 sa existe 2.000 de masini electrice in tara, iar peste zece ani o zecime din parcul auto irlandez sa fie constituit din masini electrice. Punctele de incarcare au inceput sa fie instalate in capitala Dublin, insa urmeaza si alte orase importante printre care Cork, Galway, Waterford si Limerick.
Alianta Renault – Nissan va fi printre companiile care au de castigat deoarece masina 100% electrica Nissan Leaf intra pe piata in prima parte a lui 2011 iar cateva luni mai tarziu ajunge si vehiculul utilitar Kangoo ZE. Si masina Fluence ZE ajunge in 2011 ca parte a unui proiect pilot pentru testarea a 100 unitati, urmand ca lansarea comerciala sa aiba loc oficial in 2012.
Eric Basset, managing director la Renault Ireland, spune ca Irlanda e ideala pentru masini electrice deoarace este o tara mica unde in medie oamenii conduc cel mult 75 km/zi.
Piata auto irlandeza a avut un an 2009 extrem de greu, iar inmatricularile de masini noi au scazut cu 62%, de la peste 150.000 in 2008, la 57.460 anul trecut. In primele doua luni ale anului curent lucrurile au mers ceva mai bine, piata avansand cu 17%, spre circa 29.000 de masini. Republica Irlanda are o suprafata de circa trei ori mai mica decat Romania si o populatie de circa 4,5 milioane locuitori. Parcul auto e format din peste 1,9 milioane de masini.
Renault – Nissan nu a anuntat pretul pentru Europa la primele sale modele electrice, insa Nissan Leaf costa in Japonia circa 30.000 de euro inainte de aplicarea subventiilor de la stat. Autonomia Leaf este de 160 km, viteza maxima e de 140 km/h, iar timpii de incarcare sunt de opt ore la o priza standard si 30 de minute la o statie de incarcare rapida ce duce bateria la 80% Fara subventiile de la guverne masinile electrice nu au nicio sansa sa devina interesante pentru clienti, cel putin in primii ani cand sunt mai scumpe.