Jetpack-uri, mașini zburătoare și taxi-drone: viitorul transporturilor este pe cer
Paramedicii sosind cu jetpack-uri, poliția de frontieră în mașini zburătoare și muncitorii orașului care fac naveta cu drona sună ca o ficțiune științifico-fantastică – dar conceptele fac parte dintr-o piață de mobilitate aeriană avansată (AAM) care se preconizează că va valora până la 17 miliarde de dolari până în 2025, scrie Reuters.
Pe măsură ce urbanizarea aglomerează până la insuportabil străzile orașului și progresele tehnologice permit vehicule considerate a fi imposibil de realizat până în urmă cu doar câteva decenii, utilizarea cerului pentru avioane la scară mică a devenit din ce în ce mai atractivă.
„Nu putem continua să folosim transportul rutier; mobilitatea 3D este cu adevărat importantă”, a declarat Anna Kominik, director Asia Pacific la Wisk, într-un interviu difuzat joi la conferința Reuters Next.
Wisk, o unitate a Boeing Co., testează Cora, o aeronavă electrică autonomă care decolează și aterizează ca un elicopter, la baza sa din Tekapo, Noua Zeelandă, timp de patru ani.
Wisk colaborează cu autoritățile de reglementare, inclusiv cu Administrația Federală a Aviației din SUA, pentru a obține aprobarea pentru utilizarea publică a taxiului aerian, care poate transporta doi pasageri până la 100 de kilometri la viteze de până la 150 km/h.
„67% din populația lumii va fi la orașe până în 2030, astfel încât infrastructura terestră nu poate ține pasul și este costisitor de revizuit”, a spus ea. „Trebuie să trecem la folosirea cerului ca resursă de transport”.
Cora, Wisk
PAL-V, cu sediul în Țările de Jos, ține un picior pe pământ în timp ce înalță în aer. Autoturismul zburator cu două locuri Liberty, care are o viteză maximă de 180 km/h și o rază de zbor de 400 km, a primit anul acesta aprobarea pentru utilizare pe drumurile europene.
Livrarea către clienți va începe în 2023, după ce aceștia vor finaliza instruirea necesară, a declarat Robert Dingemanse, directorul executiv al PAL-V International.
El a adăugat că PAL-V avea comenzi, inclusiv plăți în avans, din 15 țări, și cu interes manifestat din alte 193 de țări.
Kominik a refuzat să stabilească un orar cu privire la momentul în care Cora își va transporta primii pasageri.
„Nu ne așteptăm să fim primii care vor ajunge pe piață; ne așteptăm să fim cei mai buni”, a spus compania.
Bătălia taxiurilor zburătoare
Cu arterele presărate cu gropi și traficul auto insuportabil, soluția pentru a ajunge în centrul Romei de pe aeroportul Fiumicino ar putea fi în curând să câștigăm altitudine, cu intrarea în funcțiune a unui taxi aerian electric în trei ani, potrivit AFP. În orice caz, așa au afirmat într-o declarație comună, compania germană Volocopter – proiectantul vehiculului -,operatorul aeroportului din capitala Italiei ADR și holdingul de infrastructură de transport Atlantia.
Responsabilii acestui proiect, denumit VoloCity – tot în studiu pentru Paris și Singapore – promit că vor transporta călătorii de la aeroport în centrul orașului în 20 de minute, fără emisii poluante, cu o viteză maximă de 110 kilometri/oră.
Archer Aviation a prezentat în luna iunie a acestui an primul său taxi zburător, numit ”Maker”, într-un debut în stilul Tesla, în condiţiile în care un număr tot mai mare de investitori şi companii aviatice intră în spaţiul mobilităţii aeriene urbane, care trebuie încă să fie reglementa.
Avionul companiei Archer nu efectuează încă zboruri comerciale, dar compania a organizat un show extravagant, sub conducerea unui noi director creativ, Kenny Taht, care are o experienţă de zeci de ani în producţia şi designul TV.
Archer se aşteaptă la lansarea comercială a Maker în 2024, în Los Angeles şi Miami, şi este în curs de certificare a avionului cu pilot, care poate transporta patru pasageri, de către Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA, a declarat pentru Reuters cofondatorul şi co-CEO-ul Brett Adcock.
Toyota a investit 394 milioane de dolari în Joby Aviation, startup de taxiuri zburătoare. Aeronava Joby este un eVTOL pilotat cu cinci locuri, cu o viteză maximă de 200 de mile pe oră (320 km/h) și o autonomie de 150 de mile (240 km) la o singură cursă. Conform spuselor companiei, este de 100 de ori mai puțin zgomotos decât o aeronavă convențională și „aproape silențios” când zboară.
Toyota nu este singurul producător de automobile care privește spre cer. Hyundai lucrează la un concept de taxi zburător cu Uber și a angajat un inginer de la NASA care să conducă divizia de „mașini zburătoare”. Geely (grupul chinez care produce mașinile Volvo și Lotus) și Daimler au investit împreună în Volocopter, iar Rolls-Royce are propriul său concept de eVTOL.
Liberty de la Pal-V
Dezvoltarea unei industrii și a unei legislatii
Piața avansată a mobilității aeriene ar putea valora aproape 17 miliarde de dolari până în 2025 și 110 miliarde de dolari până în 2035, potrivit Allied Market Research.
Același raport sugerează că segmentul pilotat va deține mai mult de trei sferturi din cota de piață în 2025, dar segmentul autonom va crește cel mai rapid între 2025 și 2035.
Dingemanse a spus că se așteaptă ca Liberty să fie utilizat pentru o serie de aplicații, inclusiv observarea conductelor, operațiunile de poliție și sănătate în zone îndepărtate.
În mod similar, Richard Browning a testat deja jetpack-ul său Gravity cu militari din mai multe țări și personal de intervenție în situații de urgență din Regatul Unit.
Cu un preț de 317 de lire sterline, Gravity poate transporta o persoană timp de aproximativ patru minute. Compania lucrează la actualizări pentru a prelungi timpul de zbor, iar Browning a creat un set de date privind utilizarea jetpack-ului în 35 de țări.
Kominik a spus că crearea unui „ecosistem” de cazuri de utilizare a fost critică pe măsură ce industria și tehnologia se dezvoltă.
„Aceasta necesită o mentalitate foarte diferită de politica guvernamentală, autoritățile de reglementare și comunitatea”, a spus ea. „Trebuie să creăm asta, pentru că nu există în acest moment.
Wisk, cu sediul în California, a selectat Noua Zeelandă pentru că a fost unică la nivel global în a permite încercări „dincolo de linia vizuală” a aeronavelor autonome. (Reuters)