Jurnalismul online NU inseamna DOAR viteza
Exista citeva prejudecati in rindul sefilor din media traditionala in ceea ce priveste online-ul. Una dintre ele este aceea ca presa online reprezinta doar viteza si cam atit. Ca pe online trebuie sa fii primul care da stirea. Ca restul conteaza mai putin, cita vreme n-a mai dat nimeni inaintea ta. Ca din aceasta cauza nu exista suficient timp pentru a verifica informatia si ca, per total, concurenta pe online se rezuma doar la cine da primul o stire.
Nimic mai fals!
Dimpotriva, din punctul meu de vedere, jurnalismul online inseamna cu totul altceva. Viteza de reactie este doar unul dintre criteriile concurentiale, iar de multe ori nu conteaza aproape deloc. De ce spun asta? Sa luam un exemplu: stiri-de-azi.ro publica o informatie cum ca se pune de-o greva la Ministerul Perucilor Verzi. Ei sint primii care au publicat stirea, la capitolul viteza de reactie nu ii bate nimeni. Insa exista un redactor la stirile-de-miine.ro care vede informatia, da repede un telefon si publica o stire. Celelalte site-uri de stiri procedeaza la fel. In jumatate de ora, toata lumea are stirea.
Cu ce te incalzeste, in acest context, ca ai fost primul care a publicat 300 de semne, iar jumatate de ora mai tirziu, concurenta a publicat 3.000 de semne, in timp ce tu inca mai scrii la un articol mai amplu? In jumatate de ora, pentru ca cei de la concurenta, sa zicem stirile-de-poimiine.ro, a publicat 3.000 de semne si promite update-uri, nu doar ca Google a indexat mai multe informatii, dar cititorul va sta cu ochii pe site pentru update-uri, fie si pentru ca stie ca va primi mai multa informatie de aici. Cine pierde din toata afacerea asta?
Se uita ca informatia e gratis pe net
Diferenta dintre cititorul de print si cititorul de online este ca primul nu va cumpara trei ziare pentru o informatie, in timp ce al doilea va verifica zece site-uri ca sa priceapa despre ce e vorba. Sefii de la ziare uita acest lucru atunci cind fac strategiile versiunilor online ale publicatiilor. Pe net, cititorul ziarului tau este si cititorul a inca trei ziare concurente atunci cind vine vorba de breaking news. Degeaba prinzi o stire, daca nu e corecta, daca nu e relevanta sau daca, pur si simplu, nu e completa la timp.
O alta problema este ca se uita un aspect foarte important cind vine vorba de new media: oricit de bun ai fi pe print, in online va fi intotdeauna unul mai bun ca tine, macar pentru simplul motiv ca are mai multa experienta.
Social media? Ce e aia?
Acum doi ani, daca ii spuneai unui redactor-sef ca o super stire a aparut pe un blog, te injura. Cum adica sa citezi ca sursa un blog? Da’ ce, e Mediafax? si, pina la urma, ce e ala blog? Poate peste 50 de ani, cind or muri ziarele… Ei bine, au trecut doi ani si tot mai multe ziare citeaza bloguri, tot mai multi redactori-sef se intreaba ce se intimpla, inca nerealizind cit de repede evolueaza online-ul, se intreaba cum se face ca o publicatie exclusiv pe internet are profit, in timp ce ziarul pe care il conduce e pe minus…
Intr-un final, se trezesc, obligati de imprejurari, ca trebuie sa se dezvolte si acolo, in jungla aia in care busola lor nu functioneaza prea bine. Prin urmare, politica e simpla: noi trebuie sa fim primii care dam stirea!, ca si cum nu ar fi o regula care se aplica si print-ului, trebuie sa bagam poze, ce chestie!, video si audio!, pfuuu, asta va fi greu, nenicule. Dar daca asta fac ceilalti, facem si noi, cu orice pret!
Cum se face, de fapt, jurnalismul online?
Nu cred ca exista un ghid complet referitor la jurnalismul online. Nu cred ca va exista un manual care sa trateze fiecare particularitate a internetului versus print. Si nu cred ca vor exista reguli suplimentare. Nu curind, cel putin. Chiar daca in alte tari se practica de mai multi ani, chiar daca ei au experienta, se experimenteaza in continuare. De fapt, experimentul este cel care conteaza, asa s-a ajuns pina aici.
Cind vine vorba de new media, viteza nu e totul. Informatia ta o vor avea, in scurt timp, toti. Conteaza modul in care o tratezi, conteaza corectitudinea, conteaza unghiul de abordare. Ai pierdut o stire in defavoarea concurentei? Nu-i nimic, poti oricind sa publici 500 de semne si sa revii, peste o ora, cu o alta abordare a subiectului. Poti sa pui trei oameni sa lucreze la asta. In online, nu ai 24 de pagini de umplut pe zi. In online, ai relevanta pentru cititor. Daca omului nu-i plac subiectele tale, se va duce in alta parte. Nu-l costa nimic.
In online, calitatea va bate cantitatea, va bate viteza. Poate ca suna exagerat ce spun, dar in contextul in care tu poate ai cinci exclusivitati pe zi, iar cateva agregatoare sint mai bine indexate de Google, mai bine te reprofilezi pe analize si abordezi alt public. Degeaba ai dat primul stirea, daca site-ul tau e pe pagina a doua in motoarele de cautare.
Se numeste evolutie
Ce trebuie sa contina un site de stiri? in principiu, tot ce inseamna informatie relevanta, la zi. Vrei sa fii peste ceilalti? Vino cu ceva nou, inoveaza! Vino cu analize, vino cu interviuri, vino cu puncte de vedere, vino cu abordari noi. Experimenteaza, vezi ce iese. Afla ce prinde la public si vinde-le asta. Degeaba copiezi modele de succes din alta parte, daca publicul tau este diferit.
Asta inseamna evolutia media. Acceptarea ca exista si altceva, acceptarea ca un blog poate fi citat ca sursa, acceptarea ca altii pot fi mai buni pe un domeniu, dar mai slabi pe altul, consolidarea punctelor forte, atacarea unei nise in care stii ca ai potential de cistig. Adaptarea la cererile consumatorului. Pe scurt, asta inseamna jurnalism online. Nu doar viteza de reactie.