Jurnalul bursier al WBS
Rick Wagoner, directorul executiv al General Motors Corp., a declarat ca va accepta conditii stricte pentru a obtine imprumutul necesar pentru supravietuirea companiei, inclusiv returnarea banilor si declararea falimentului in cazul neindeplinirii termenilor. Directorii celor trei mari companii auto americane – GM, Ford si Chrysler – vor fi audiati din nou vineri de membri ai Congresului SUA in incercarea de a obtine imprumuturi a caror valoare totala a crescut in ultimul timp de la 25 de miliarde la 38 de miliarde de dolari.
Rezultatul negocierilor va fi supus votului Congresului cel mai probabil saptamana viitoare. Unul din motivele de neintelegere este sursa din care ar fi furnizate fondurile – liderii Democrati doresc sa foloseasca in acest scop o parte a fondurilor din cea de-a doua transa a TARP, in timp ce administratia republicana doreste sa aloce 25 de miliarde din fondurile Departamentului Energiei pentru dezvoltarea unor autombile mai eficiente; alti membri ai partidului Republican fie se opun masurilor de salvare obiectand ca “the Big Three” nu au prezentat inca nici un plan “serios” de iesire din criza actuala, fie argumenteaza ca este de autoritatea Rezervei Federale sa recurga la un plan de salvare similar celui folosit pentru AIG.
Secretarul Trezoreriei SUA Henry Paulson a fost avertizat ieri de lideri ai Congresului ca i-ar putea fi blocat accesul la a doua transa de 350 de miliarde de dolari a TARP ca efect al nemultumirii legislativului american cu privire la administrarea fondurilor din prima transa.
Critica principala adusa lui Paulson este ca a abandonat complet planul original de a achizitiona active ipotecare pentru dezghetarea pietei, ignorand “intentia clara a Congresului” de a oferi solutii pentru americanii intrati in imposibilitate de plata. La aceasta se adauga imaginea negativa data de lipsa de transparenta a modului in care au fost folosite primele 350 de miliarde deja alocate Trezoreriei.