Sari direct la conținut

Jurowski ridica grandios partitura Oedip in aer, onorandu-l astfel pe Enescu. ​Festivalul lui Enescu, ziua 1. 

HotNews.ro
Festival Enescu, Foto: Festival Enescu
Festival Enescu, Foto: Festival Enescu

A inceput! Festivalul lui Enescu. In deschidere, in loc sa ascultam din nou Raspodia 1 de George Enescu, London Philharmonic Orchestra sub bagheta lui Vladimir Jurowsky (directorul artistic al festivalului) a interpretat opera tragica “Oedip”. In urma premierei glorioase de anul trecut de la Royal Opera House din Londra (s-a scris atunci ca Oedip este o creatie desavarsita, redescoperita), era si cazul ca opera despre care multi spun ca este adevarata capodopera a lui George Enescu, sa ajunga si la Sala Palatului. Un public distins, neasteptat de tacut si cuminte a ascultat mai mult de 3 ore interpretarea englezilor. A fost…complicat. Festivalul lui Enescu – experienta Haute Culture.

Sa ramai cu senzatia ca Enescu este doar Rapsodia Romana e gresit. Mitul antic Oedip este adus in prezent cu un colaj-proiectie in spatele orchestrei – o animatie simpla si eficienta, cu statui, temple grecesti si elemente esoterice. Animatie in pas cu partitura.

Orchestra este de calibru. Corul Filarmonicii George Enescu forte. Opera, ca sa stiti e-n franceza, asa ca a fost chiar un tur de forta interpretarea. Solistii (trei basi, trei baritoni, un bas-bariton, doi tenori, trei mezzosoprane si o soprana), din care doar interpretul lui Oedip este vorbitor nativ de franceza, au „trait” aceasta monstruoasa, tragica piesa.

Am fost pentru cateva ore in Grecia Antica, ne-am ingrozit cand zeii au aruncat blestemul cumplit asupra lui Oedip, am trait alaturi de el tragedia destinului sau, destin caruia el a vrut sa i se opuna, crezand cu incapatanare ca omul este mai puternic decat soarta.

Si valoarea lui Oedip astazi este data de felul in care e interpretata in 2017, in Sala Palatului. De felul in care interpretarea ii face pe spectatori sa traiasca suferinta lui Oedip. Acestia stiu exact ce i se va intampla, cum va decurge povestea. Interpretarea ii „face neputinciosi” în fața faptului implinit.

La final, Jurowski ridica grandios partitura in aer, onorandu-l astfel pe Enescu si aratandu-si respectul si recunostinta fata de aceasta creatie. Dirijorul ne-a daruit ceva ce n-am stiut ca se poate face din Enescu. Un perpetuum mobile, care nu stii cand te duce din Bucuresti la Londra si de la Londra in Grecia lui Oedip. Si din Grecia, da, in Bucuresti 2017.

CREDIT FOTO CATALINA FILIP – Festivalul Enescu

Haute Culture va fi seara de seara la Festival. Stai sa vezi ce se-ntampla, cum va povestim.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro