Sari direct la conținut

Killerii climatici, izgoniti la Salonul Automobilistic de la Frankfurt

Salonul auto IAA Frankfurt 2007 e pe „linia verde”. Industria automobilistica incepe, ceva mai mult decat declarativ, sa faca concesii politicii europene de mediu, care a tras un puternic semnal de alarma in problema emisiilor CO2.

Cat sunt de reale promisiunile verzi ale marilor concerne si cat marketing, pentru o noua moda, se ascunde in dosul lor? Cert e momentan, ca pentru noi masini, cu tehnologii mai putin poluante, cumparatorul va trebui sa bage mana mai adanc in buzunar.

E-flex pentru cancelar si navetisti

Sub motto-ul „Priviti ce misca maine”, a fost inaugurat Salonul automobilistic din Frankfurt (Internationale Automobil Ausstellung – IAA), un eveniment de elita in domeniu, desfasurat in perioada 13-23 septembrie. Cancelarul Merkel, prezent la inaugurare, s-a rasfatat la volanul unui Opel Flextreme, cu directorul Opel, Hans Demant, pe scaun de copilot.

Flextreme intruchipeaza conceptul E-Flex, care nu se refera doar la usile rabatabile in sus, ci la deplasarea pur electrica, fara emisii CO2, pe o distanta de 55 de km. 715 km pot fi insa parcursi de noul Opel, prin cuplarea partiala a motorului pe motorina, fara stop la benzinarie.

O noua era anunta modelul-concept Opel, cu motorul sau cu alimentare hibrida, tinzand chiar spre standardul european ECE R101, cu emisiuni mai mici de 40 g CO2/km. Automobilul e considerat o solutie ideala in Germania pentru navetisti si pentru deplasarea intraurbana.

Cancelarul Merkel s-a aratat impresionata de solutie. Dupa statia Opel, ea a trecut pe la standurile tuturor marilor producatori auto – Mercedes, BMW, Ford, Porsche, VW si Audi – dar si pe la furnizorii de piese si subansambluri din industria automobilelor.

Continental produce motoare-hibrid, Emitec, din Turingia – tehnica moderna in domeniul catalizatorilor, iar Bosch – o noua generatie de pompe de injectie.

In cautare de eco-solutii

Automobilele pe combustibili traditionali au devent o distractie cam scumpa. Din 1997, costurile de achizitie si intretinere a unei masini au urcat cu 31% in Germania. Adica dublu fata de cresterea preturilor, in general. Cel mai tare a crescut pretul la motorina (91,6%), pretul de cumparare a unei masini crescand in medie cu 12,9%.

Cu toate acestea, dependenta de masini, pentru uz personal, dar si in marea logistica, este in continua crestere. Ambuteiajele de kilometri sunt atotprezente in Germania, mananca timp, ucid nervi si polueaza enorm.

De aceea, momentan se investeste in concepte de economii la combustibili si eco-tehnologii. Specialistii auto prezinta tehnici ale viitorului apropiat, cum ar fi alimentarea electrica, bio-etanolul, gazele comprimate, cel mai adesea in varianta unui motor cu alimentare hibrida.

In stadiul de automobil-concept se afla DiesOtto al BMW si X6-ul munchenez – model coupe -, un Sport Utility Vehicle (SUV), ambele prezentate in premiera la Salon.

Ford vine cu solutia in studiu Verve, Mercedes dezvolta varianta combi T la clasa C, mai spatioasa, dar cu motoare mai economice, iar VW vine cu Tiguan, zgarcitul la consum BlueMotion si prototipul „up!”, care ar putea iesi pe piata in 2010, la 8.000 de euro bucata.

„Mobilitate pe care si-o poate cumpara oricine” – dupa cum a spus seful concernului VW, Martin Winterkorn – ofera insa nu doar masinile nemtilor, ci si ale concurentei. Citroen lanseaza conceptul de categorie usoara (1306 kg) C Cactus, iar italienii impresioneaza cu un Fiat 500 model retro.

Francezii mai puncteaza pozitiv cu un Peugeot 308 crescut la 4,27 m si cu noua Laguna a lui Renault.

Insa si asiaticii au cativa asi in maneca: Honda intra tare, cu prototipul unui model ecologic gata sa fie lansat pe piata, Honda FCX. Nissan lanseaza Tiida, iar Mitsubishi prezinta varianta Lancer 2.0 TDI (motor Diesel VW).

Skoda etaleaza in spirit Greenline, consolidandu-si pozitia la masini solide si ieftine, cu a sa Fabia Combi.

La drum cu evantaiul

Cert este ca, momentan, masinile cu consum economic sunt mai scumpe decat surorile lor „clasice”. Desi trendul este inspre automobile putin poluante, marii majoritati a producatorilor internationali – in afara de BMW (Mini), Toyota (Lexus) si VW (Audi)- le lipsesc strategiile clare in lupta contra killerilor climatici.

„Producatorii auto au reactionat, in parte, cu marketing, in locul realei inovatii cerute in dezbaterea climatica mondiala”, considera expertii la IAA

Tehnica economiei si a combustibililor nepoluanti isi are pretul ei.

Avantajele consumului mai redus si al protectiei de mediu nu contrabalanseaza costurile mult mai ridicate ale achizitiei unui eco-model, pe care le suporta integral cumparatorul.„Hibridul total Toyota Prius va fi, peste 5,5 ani, cu 5.160 euro mai scump decat liderul de piata auto pe acest segment, VW Golf 1,9 TDI” spun Vdi-Nachrichten.

Cumparatorii isi fac indeobste propriile socoteli, care nu se potrivesc mereu cu cele climatice. Conform unui studiu al PricewaterhouseCoopers, putini se arata dispusi a plati in plus pentru tehnologii futuriste, o treime dintre intervievati refuza sa ia in calcul chiar si numai 1.500 de euro in plus, la achizitionarea unei masini.

O solutie de compromis? Cumparatorul ar putea renunta la dotarile auto „extra”, deci la o parte din confort.

La IAA Frankfurt, s-a mai venit si cu alte idei: „Soferii educati economisesc benzina!” Controlul tehnic auto Dekra lanseaza ideea ca milioane de litri de combustibili pot fi economisiti – iar prin aceasta, 300.000 tone de emisii CO2 anulate anual – prin scolirea viitorilor soferi, cum sa conduca economic, renuntand chiar, uneori, la climatizare. S-a luat probabil, in calcul, o vara de tip nemtesc.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro