Legea achizițiilor publice va fi modificată vineri în regim de urgență. Motivul: Riscul pierderii a 12,7 miliarde euro din PNRR pentru infrastructura de transport
Guvernul vrea să modifice vineri legislația achizițiilor publice și a procedurii de eliberare a avizelor printr-un proiect de Ordonanță de Urgență anunțat de ceva timp de vicepremierul Sorin Grindeanu. Noile reglementări ar grăbi implementarea proiectelor de infrastructură și ar evita riscul pierderii fondurilor de 12,7 miliarde de euro din PNRR pentru infrastructura de transport.
Situația de urgență invocată pentru adoptarea acestor modificări este dată de nevoia atingerii obiectivelor asumate în PNRR. România are o finanțare de 12,7 miliarde de euro prin PNRR pentru proiectele de transport de interes național
- „Luând în considerare faptul că prin PNRR s-a stabilit drept termen de finalizare a proiectelor anul 2026, iar ca termen pentru semnarea contractelor de lucrări este anul 2023, neîncadrarea în aceste termene, ar atrage blocarea finanțării pentru toate proiectele din componenta de transport a PNRR”, se arată în proiectul de OUG.
Vezi aici proiectul de OUG și Nota de Fundamentare.
Pentru atingerea obiectivelor asumate prin PNRR este necesară aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor de infrastructură de transport de interes național, se arată în proiectul de ordonanță.
Vicepremierul Grindeanu despre schimbările care se vor face și motivele acestor modificări
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat din 10 martie că modificarea legislaţiei achiziţiilor publice şi a procedurilor de eliberare a avizelor a intrat în linie dreaptă și că propunerile sunt în faza de consultare publică, potrivit Agerpres.
„De ce este nevoie de aceste modificări? Faza de licitaţie: eliminăm întârzierile artificiale în evaluarea ofertelor; stabilim un singur termen limită pentru răspunsul către ofertanţi, privind documentele justificative”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
El a adăugat că vor fi eliminate şi ofertele „nejustificat de mici, care duc la blocarea proiectelor din cauză că antreprenorii nu mai au bani suficienţi pentru a finaliza contractele”.
Ministrul Transporturilor a menţionat, de asemenea, stabilirea unui prag de 80% pentru oferte, precizând că sub acest prag ofertele vor fi considerate neobişnuit de scăzute. Totodată, el a subliniat că aceste oferte vor fi supuse unei noi analize.
„Dacă se constată că preţurile consemnate sunt sub valoarea de piaţă, ofertele vor fi respinse”, a notat ministrul.
Potrivit lui Sorin Grindeanu, va fi eliminată blocarea contractelor în faza de implementare din cauza creşterii preţurilor.
„Introducem obligaţia ajustării preţurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni, în funcţie de evoluţia preţurilor din piaţă (în baza unei formule de ajustare)”, a scris şeful de la Transporturi.
În plus, din noua legislaţie, sunt eliminate contestaţiile nejustificate.
„Autoritatea va reţine obligatoriu cauţiunile firmelor care pierd contestaţiile”, a subliniat ministrul.
În ceea ce priveşte faza de implementare, Grindeanu a susţinut că va fi eliminat şantajul antreprenorilor care, după semnarea contractelor, nu se mobilizează şi nu respectă termenele contractuale.
„Contractantul neserios va putea fi înlocuit cu un nou contractant, fără a mai fi relicitat întregul contract”, a subliniat acesta.
De asemenea, vor fi eliminate întârzierile pe termen lung şi indisciplina.
Sorin Grindeanu a mai scris despre emiterea unor certificate intermediare privind stadiul de execuţie, din 90 în 90 de zile. Totodată, el a precizat că antreprenorul notificat negativ cu aceste certificate intermediare nu va mai putea câştiga licitaţii dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
„Eliminăm notificările (claimurile) depuse chiar la începutul contractelor”, a mai scris ministrul, precizând că vor fi introduse ordine de începere separate pentru faza de proiectare şi pentru faza de execuţie. Astfel, antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că şi-a mobilizat inutil resursele.
În ceea ce priveşte faza de avizare, prin noul proiect legislativ se elimină şi timpii pierduţi provocaţi de birocraţia excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deţinute de autorităţile publice locale.
„Terenurile din proprietatea autorităţilor locale se vor transfera de drept în cea a Autorităţii Contractante care derulează proiectul”, a mai notat ministrul.
Totodată, se impune un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru analizarea documentaţiei necesare eliberării certificatelor de urbanism, avizelor de la Apele Române/ISU/consilii locale/proprietarilor de utilităţi.
„Dacă aceste entităţi au observaţii, pot emite doar o singură dată certificate, avize sau autorizaţii condiţionate. Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerinţelor din document, autorităţile respective nu mai pot emite alte solicitări”, se menţionează în postare.
Totodată, conform ministrului, autorităţile în cauză sunt obligate să emită autorizaţiile în termen de 5 zile după ce beneficiarul îndeplineşte condiţiile. În caz contrar se va considera că documentele respective au fost emise tacit.