Sari direct la conținut

LIVE TEXT "Criza economica si finantele UE: evolutii previzibile"/ Valentin Lazea: Pietele financiare ne impun reducerea deficitului… spun asta si pentru protestatarii de la Finante

HotNews.ro

Valentin Lazea (BNR):Noi trebuie sa reducem deficitul si datoria publica nu pentru ca ne cere UE ci pentru ca pietele financiare nu se uita la statele care nu au disciplina bugetara. Asta si pentru protestantii care arunca acuma cu scaune la Ministerul de Finante.'”

Institutul European din Romania precum si reprezentanti ai BNR, Centrului de Cercetari Monetare si Financiare, Ministerului Finantelor Publice, KPMG dezbat problema veniturilor si cheltuielilor la nivelul Uniunii Europene in contextul in care criza economica a impus adoptarea unor masuri pentru consolidarea disciplinei bugetare. HotNews.ro transmite dezbaterea LIVE TEXT

  • Gabriela Dragan: Institutul European a lansat studiul „Viitorul resurselor proprii ale Comunitătilor europene, prin prisma implicatiilor asupra contributiei României la bugetul UE”.
  • Cercetarea captează un demers institutional comunitar mai larg – reforma bugetului – început înainte de aderarea României. Adaptarea bugetului Uniunii la o lume în schimbare rapidă are ca principală optiune validă reforma acestuia.

Valentin Lazea (BNR):

  •  In anul acesta s-a manifestat un mare grad de solidaritate in zona euro, dovada pachetele pentru Grecia si pentru fondul de interventie preventiv; din fericire nu a fost folosit inca dar vedem care este situatia in Irlanda, unde deficitul va ajunge la peste 30% din PIB.
  • Tarile net contributoare la aceste fonduri vor solicita pe buna dreptate mai multa disciplina din partea tarilor beneficiare. Pe de o parte, vorbim de semestrul european in care fiecare tara va trebui sa-si prezinte cu mult in avans bugetul.
  • Apoi vorbim de aplicarea cvasi-automata de sanctiuni. Acest lucru poate insemna 2 aspecte: 1. neacordarea de fonduri europene care la limita sa se transforme inclusiv intr-o amenda si asta se poate face in cadrul legal existent; 2. lipsirea de drept de vot – ar presupune o amendare a tratatului de la Lisabona.
  • Toate acestea ne duc la o mai mare armonizare fiscala dar nu uniformizare. Deocamdata doar TVA – ca nivel si accizele sunt armonizate la nivel european; probabil ca vor mai fi comprimate o serie de intervale ale taxelor dar nu se va ajunge la o uniformizare…
  • Noi trebuie sa reducem deficitul si datoria publica nu pentru ca ne cere UE ci pentru ca pietele financiare nu se uita la statele care nu au disciplina bugetara… Asta si pentru protestantii care arunca acuma cu scaune la Ministerul de Finante. 

Niculae Done (KPMG):

  • Startul in domeniul resurselor financiare ale UE a fost dat de CECO. Atunci s-a pus problema cum se gestioneaza aceste resurse.
  • A fost introdusa apoi taxa asupra produselor agricole aduse pe teritoriul UE, apoi taxe vamale pentru produsele importate. Astazi vorbim despre UE ca un teritoriu care are vamile la statele periferice. Aceste doua categorii de taxe au fost denumite resurse financiare traditionale. Acestea nu stau nici pe umerii companiilor, nici ai cetatenilor.
  • Resurse bazate pe TVA. Conditiile lasate la latitudinea statelor creeaza diferentele in aplicarea TVA chiar daca aplicam aceeasi directiva. Acest calcul atrage dupa sine cheltuieli mari de administrare a acestei taxe.
  • Resurse bazate pe Venitul National Brut.
  • Ca principiu de restructurare – se porneste de la ideea unei reforme minime in ceea ce priveste resursele.
  • Se porneste de la ideea ca resursele proprii ale Uniunii sa prezinte ponderea cea mai mare in resursele UE.
  • Reforma minima 2013: mentinerea resurselor traditionale si a contributiilor nationale. Reducerea cheltuielilor administrative de colectare, asociata cu o imbunatatire a cash-flow-ului.

Dorin Mantescu (MFP):

  • Bugetul european nu poate fi deficitar, pe cand statele membre pot inregistra deficite. Cadrul pe termen mediu – la bugetele nationale este 3-5 ani, la nivelul UE 5-7 ani.
  • Exista si o politica monetara comuna care complica si mai mult aceste aspecte.
  • Problemele principale din trecut – lipsa de sanctiuni, chiar daca din pdpunct de vedere legislativ au fost prevazute, nu au fost puse in practica.
  • Implicit tot cadrul de supraveghere a suferit. Criza financiara a amplificat dezechilibrele.
  • Discutiile de realizare a unui semestru european reprezinta un pas inainte. Daca pana acum bugetul national era redactat si aporbat in primul rand, de acum urmeaza sa fie trimise ex-ante planurile de convergenta; astfel incat sa fie formulate recomandari si statele membre sa le ia in calcul la redactarea bugetelor.
  • Un accent mai mare pus pe datoria publica in procesul de supraveghere.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro