Sari direct la conținut

LIVE TEXT: UPDATE: Alexander Khetaguri, ministrul energiei, Georgia: Cel mai bine ar fi sa negociem cu Rusia pentru a obtine valoare in proiectul Nabucco

UPDATE: Turkmenistan, unul dintre cei mai importanti furnizori de gaze din lume, este pregatit sa participe la proiectul Nabucco. Asteptam sa intram pe piata european, fiind pregatiti sa furnizam gaze oriunde, bineinteles in conditii avantajoase. Avem in vedere inclusiv proiectul Nabucco”, a declarat Yagshygeldi Kakaev, oficial din Turkmenistan, in cadrul Forumului Energetic si Economic Marea Neagra. La randul sau, ministrul energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, a spus ca in privinta Nabucco ar fi utila o consultare cu Rusia. „Cel mai bine ar fi sa negociem cu Rusia pentru a obtine valoare in proiectul Nabucco”, a precizat Khetaguri.

Nabucco este un proiect european care are in vedere reducerea dependentei de gazele din Rusia. In acest sens, va fi construit un gazoduct prin care va fi transportata o cantitate de circa 31 de miliarde de metri cubi din Asia Centrala. Posibilele tari furnizoare sunt Azerbaidjanul, Turkmenistanul şi Kazahstanul.

UPDATE Neil Melvin, Senior Adviser, The Energy Charter Secretariat: „Se resimte nevoia unui cadrul legal general, pentru ca abordarile sunt de cele mai multe ori bilaterale. Avem nevoie de un cadru care sa cuprinda intregul lant energetic”.

Liderii politici din Europa, Asia si SUA, precum si reprezentantii mediului de afaceri mai au o zi la dispozitie pentru a discuta despre oportunitatile economice din regiunea Marii Negre. Dezbaterile vor avea loc in cea de-a doua zi a Forumului Energetic si Economic Marea Neagra , eveniment organizat de Consiliul Atlantic al Statelor Unite, cu sprijinul Ministerului Economiei si al Ministerului Afacerilor Externe din Romania.

Liderii politici din Europa, Asia si SUA, precum si reprezentantii mediului de afaceri mai au o zi la dispozitie pentru a discuta despre oportunitatile economice din regiunea Marii Negre. Dezbaterile vor avea loc in cea de-a doua zi a Forumului Energetic si Economic Marea Neagra , eveniment organizat de Consiliul Atlantic al Statelor Unite, cu sprijinul Ministerului Economiei si al Ministerului Afacerilor Externe din Romania.

Adriean Videanu, ministrul economiei:

  • Elementele importante ale securitatii energetice sunt legate de diversificare
  • Este esential sa diversificam atat rutele de tranzit cat si de furnizare.
  • Diversificarea surselor, investitii mai mari in surse regenerabile, intrebuintarea energiei nucleare ar putea reprezenta un raspuns al tuturor Guvernelor
  • Eu cred ca este foarte important sa avem un angajament semnificativ in regiunea Marii Negre prin Nabucco, un important pentru noi, dar si prin alte proiecte importante
  • Este imposibil sa gestionezi aceste proiecte mari fara un angajament
  • Elementele principale sunt reducerea dependentei de o singura sursa, sporirea numarului de furnizori si rute de transportare
  • In Romania, Guvernul sustine puternic investitiile in sursele regenerabile
  • Astezi avem cereri din sectorul privat de 18.000 MhW pentru energie eoliana
  • Nabucco va fi un proiect fezabil. Romania crede cu putere in acest proiect
  • Sper ca acest format a fost util si constructiv in incercarea noastra de a intelege mai bine care sunt viziunile celorlati cu privire la problemele cu care ne confruntam cu toti

Frederick Kempe: presedinte si CEO, Consiliul Atlantic:

  • Ati vorbit despre diversificare, diversificare, despre o mai buna reglementare juridica, dar foarte des trebuie sa vorbim despre partile absente
  • Guvernul rus este unul dintre absenti
  • Credeti ca in urmatorii 50 de ani se va manifesta vreun interes pt resursele neconventionale?  Consiliul Atlantic se concentreaza pe acest domeniu
  • Sunt doua certitudini: in viitorul apropiat, combustibilii fosili vor juca un rol important, dar problema este cum ii vom inlocui. Aceasta e una din marile incertitudini.

Yagshygeldi Kakaev, director Agentia de stat pentru managementul resurselor minerale din Turkmenistan:

  • Guvernul turkmenistan se intereseaza de mult de problema securitatii enrgetice, avand multe resurse si presedintele nostru a pus problema securitatii energetice la ONU
  • La initiativa presedintelui nostru a avut loc o conferinta dedicata acestei teme
  • Probleme de diversificare a treseelor, a resurselor in industria petrol si gaze, o noua abordare a menegementului acestor resurse. Aceasta conferinta a deschis o cale catre o relatie noua intre furnoizori si rute de tranzit.
  • Una din componentele securitatii internationale e securitatea energetica
  • Este o zona de vulnrabilitate cauzata de vulnerabilitatea unor structuri, particularitatile geografice a unor trasee
  • Nu se vorbeste de masuri locale ci de modele noi in spatiul international, bazate pe un echilibru international de interese si si care sa dea nastere unei coleborari pe termen lung.
  • Dupa un audit al rezervelor de gaze Turkmenistan a ajuns sa ocupa locul IV in lume, dar desigur e importanta diversificarea traseelor si a pietelor, de aceea rezervele noastre nu asigura doar proiectele functionale astazi ci si proiectele de trasee.
  • Catre sfarsitul acestui an vom incepe livrari in China, acum avem in Rusia si Iran., de aceea suntem pregatiti sa livram pe orice piata;
  • Acum livram gaze catre orice tara
  • Avem relatii reciproc avantajoase cu Gazprom, nimeni nu are tratament preferential
  • Turkmenistan este o tara neutra si are o relatie buna cu toate tarile vecine si nu avem probleme politice cu vecinii nostri
  • Cum am mai spus resursele noastre sunt suficiente pentru a asigura resursele pe conductele existente si pe cele proiectate
  • Avem suficiente reserse pentru a asigura livrarile in Pakistan, in Europa
  • Bineinteles ca asteptam sa intram pe piata european. Noi suntem gata sa furnizam gaze in toate directiile bineinteles in conditii reciproc avantajoase
  • Avem in vedere inclusiv proiectul Nabucco
  • Prin diversificare sau ce se ascunde in spatele acestui cuvant, Turkmenistan intelege iesirea pe piete noi

Alexander Khetaguri, ministrul energiei, Georgia:

  • Prioritatea nr 1 este diversificarea surselor de energie. Incercam sa sporim pas cu pas capacitatea de tranzit si sa speram ca vom putea s-o sporim de la este la vest.
  • Si noi vom avea o contributie la acest obiectiv
  • In sectorul electricitatii incercam sa ne sporim conectivitatea cu tarile invecinate – linii de mare putere – pentru asta e nevoie de investitii; incercam sa investim si pt cresterea capacitatii hidroenergetice pt ca aceste resurse nu sunt suficient valorificate
  • Pentru tranzitul gazelor trebuie un cadru legal care sa sustina investitiile in domeniul energiei, transporturilor, gaze naturale.
  • Credem ca energia, politica si economia merg mana-n mana, de aceea dorim sa ne indeplinim toate angajamentele contractuale indiferent de cine este partenerul nostru
  • Politica, economia si energia se influenteaza reciproc.
  • Pretul la Gazprom ere 65 USD/mia mc, dar in 2005, intr-o singura zi s-a dublat.
  • In ianuarie 2006 au existat niste explozii misterioase ale conductelor si in 10 zile Georgia nu mai avea nicio sursa de gaze. Si Azerbaidjan ne-a ajutat in acele zile.
  • Un an mai tarziu, in 2007 mai exact, pe 31 decembrie., din nou pretul la gaze s-a dublat depasind 230 USD/mia mc.
  • Depunem eforturi sustinute pentru diversificarea resurselor, in 2009 Georgia era singurul stat care nu a suferit de pe urma crizelor fiindca am avut un parteneriat bun cu Azerbaidjan si ne-am diversificat resursele
  • Clientii din Europa trebuie sa se diversifice din ce in ce mai mult pentru ca altfel situatia va deveni din ce in ce mai rea.
  • Cel mai bine ar fi sa negociem cu Rusia sau sa ne consultam cu Rusia pentru a obtine valoare pentru proiectul Nabucco

Traicho Traikov, ministrul energiei si turismului, Bulgaria:

  • De cativa ani cautam solutii dincolo de cele evidente- care constau in diversificare si sporirea resurselor energetice.
  • Folosim in principiu lignit si asta aparent pune probleme vizavi de indeplinirea cerintelor agendei mondiale.
  • Diversificarea este mai degraba asociata resurselor de gaze si incercam practic sa ne implicam cat mai mult in Nabucco si South Stream
  • Incercam sa incepem diversificarea rutelor de tranzit.
  • Intr-o lume ideala ar exista un set de reguli pentru furnizori, tarile de tranzit si cele beneficiare, astfel ar exista niste raspunsuri foarte clare spre exemplu la intrebarea ce face Georgia cu atatea gaze
  • In problema lignitului – speram ca tehnologia sa ne vina in ajutor; pentru regenerabile – avem tinte ambitioase, tinta de 16% pentru 2020.
  • Exista cereri de aproximativ 7500 mW capacitate eoliana.
  • Vrem sa exploatam capacitatea hidro a Dunarii, incurajam si energia solara astfel incat sa coperim o mai mare parte din aceste resurse.

Taner Yildiz, ministru energie si resurse naturale, Turcia:

  • Turcia este importanta pt energia si materia prima, trebuie sa avem grija de aceste resurse si sa le divresificam.
  • Pentru noi diversificarea este esentiala, trebuie sa stabilim o interdependenta. Avem o situatia gepolitica mai speciala, putem beneficia de faptul ca suntem pe ruta energetica, intre furnizori si consumatori.
  • Turcia va contribui la stabilirea acestui echilibru.
  • Am administrat porcesul de privatizare a industriei, in Turcia, am facut eforturi pt a incuraja liberalizarea in domeniu – un aspect esential.
  • Liberalizarea pietei energiei contribuie la securitatea energiei
  • Guvernele pot sa contribuie la realizarea acestor obiective, astfel incat deciziile sa fie facute dintr-o perspectiva economica, si nu politica
  • Anul acesta am retificat protocolul Kyoto si Parlamentul a adoptat o lege. Stim ca sursele regenerabile vor ocupa un rol important, mai mult de 20% din surse in Turcia provin din aceste surse, mai exact hidroenergie. 
  • Sursele clasice sunt limitate, de aceea ne orientam spre alte surse.
  • Centralele nucelare pot aduce o contributie insemnate, sursele energiei electrice pot fi substituite
  • De aceea in urmatorii ani vom construi o noua centrala nucleara care va functiona in paralel cu resursele actuale.
  • Proiectul Nabucco este sustinut de tarile europene care se bazeaza pe acest proiect
  • A existat la Ankara o ceremonie de semnare de document. Se vor infiinta societatile responsabile, iar acest acord va incepe sa fie implementat
  • Turcia mai este un participant si la proiectul South Stream
  • Noi avem mare incredere ca Nabucco va fi finalizat. Daca luam in considerare fezabilitatea, acest proiect trebuie realizat si Turcia va face ce ii sta in putinta
  • Aceste proiecte vor aduce avantaje tuturor celor implicati

Neil Melvin, Senior Adviser, The Energy Charter Secretariat:

  • Rusia a urmat o anumita logica in ultimii ani, perceputa ca profita de preturile mari la energie.
  • Impactul si consecintele pe termen mediu si lung – este un moment strategic sa punem la indoiala modelul urmat de Rusia.
  • Aceasta problema nu se reduce la Rusia, dar este o mare parte din poveste.
  • Logica Rusiei cu privire la politica energetica ne indica faptul ca nu vrea sa fie parte la tratatul cu proivire la energie ceea ce inseamna ca abordarea cooperanta este pusa sub semnul intrebarii
  • Ma uit la un set specific de colaborari. Este clar ca Rusia va avea nevoie de investitii, va vea nevoie sa se orienteze catre piete internationale.
  • Cred ca Medveev a recunoscut ca e nevoie de standarde minime comune la nivel international. Nevoia de a stabili un cadrul legal obligatoriu pentru ca abordarile sunt de cele mai multe ori bilaterale, avem nevoie de un cadru care sa cuprinda intregul lant energetic.
  • Un sfat pt Rusia este acela de a concepe o noua arhitectura, un cadrul legal insa solutiile sunt tratatele internationale negociate si in vigoare.
  • In cadrul discutiei legate de Eurasia, as sugera sa se exploreze modalitatea in care zona transatlantica ar putea sustine aceasta directie.

Ion Sturza, fost prim ministru R.Moldova:

  • Mi-am amintit de intalnirile formale sau informale ale dlui Putin in timpul primului mandat. Cred ca stiu cum gandeste – nu este usor sa-l consiliezi, precum nici pe Medveev.
  • Vorbim despre economia de piata, sectorul privat, reguli democratice dar repet avem de a face cu indivizi cu totul speciali care lucreaza cu echipe diferite
  • Eu l-as sfatui pe dl Putin sa se gandeasca la faptul ca lumea s-a schimbat
  • Criza a generat multe alte probleme; problema generala a Rusiei este aceea de a reduce tonul nationalist in dezbaterea legata de energie si in discutiile bilaterale. Rusia este intr-o pozitie dificila dar va juca un rol semnifocxativ in continuare
  • Este nevouie a se investi in cotinuare in resurse, in relatiile diplomatice
  • Doar cateva estimari: Rusia are nevoie de mld dolari pentru a mentine si creste productia de gaze.
  • Pe fondul problemelor financiare e nevoie de investitii si cooperare cu institutiile financiare
  • Este foarte important de asemenea de a demonstra ca sunt furnizori stabili, de incredere. Am calatorit mult in Rusia si stiu ca este foarte bogata in resurse, sunt suficiente pentru a avea rolul de jucator principal pentru viitor.
  • Dl Putin a fost foarte dezamagit ca o societate internationala a pus sub semnul intrebarii acapcitatea Rusiei ca furnizor
  • Trebuie sa incetam sa amestecam afacerile cu politica. Este exagerat sa construiesti o conducta de 900 km si care costa 30 mld dolari doar pentru a evita tranzitul prin Ucraina.
  • Imi exprim dezamagirea completa legat de absenta oficialilor rusi la aceasta dezbatere, trebuie sa participi, trebuie sa-ti faci auzita vocea.

Vladimir Likhachev, director adjunct Institutul de Studii Energetice, Academia de Stiinte din Rusia:

  • Una dintre primele propuneri a fost aceea de a crea un consortium international. Partea ucraineana a refuzat sa creeze un astfel de consortiu din dinferite motive, unul fiind interdictia prin constitutie in Ucraina a unui astfel de sistem; altul fiind ca Gazprom al fi controlat sistemul ucrainean si atunci s-a luat in discutie crarea unei conducte complementare.
  • Acordul cu privire la consortiu a fost semnat dar nu a fost implementat. Rusia se confrunta cu dificultati in ce priveste platile si atunci decizia a fost, sunt de acord, nu una economica ci una care ia in considerare anumite riscuri politice pentru Gazprom si s-a decis construirea acestor doua conducte.
  • In acelasi timp a existat un semn pozitiv ca Rusia nu va impune penalitati pentru neplata sumelor convenite.
  • Este un semn pozitiv- Rusia inca se gandeste la solutii pt cooperarea mai buna cu Ucraina, specialistii se intalnesc, discuta iar relatiile dintre Rusia si Ucraina nu au fost inghetate.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro