Lucian Balut a demisionat de la conducerea Portului Constanta
Lucian Balut a demisionat de la conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta. Potrivit unor surse din conducerea Companiei, citate de Ziua de Constanta, Lucian Balut si-a inaintat cererea de incetare a contractului de mandat miercuri, cu acordul ambelor parti. Cererea sa va fi discutata in sedinta Consiliului de Administratie din 23 august.
Potrivit acelorasi surse, Balut ar fi luat aceasta decizie din cauza ca ar fi riscat sa incalce legea privind regimul incompatibilitatilor. El este si profesor la Universitatea Maritima din Constanta si nu vrea sa renunte la cariera universitara.
Reamintim ca un raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor si obtinut de HotNews.ro arata ca directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta au incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”. Un contract in valoare de 420,4 milioane de lei, fara TVA, a fost incheiat cu firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru realizarea lucrarilor, iar al doilea, tot cu o firma olandeza, Royal Haskoning, pentru servicii de consultanta. Potrivit Corpului de Control, ambele acorduri contractuale au fost modificate dupa adjudecare, in favoarea firmelor olandeze si in dauna statului.
Una dintre acuzatiile Corpului de Control este ca s-au modificat si s-au adaugat, in defavoarea CN APM SA Constanta, clauze contractuale obligatorii in acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanta” dupa desemnarea castigatorului procedurii de achizitie publica, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV. Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale.
O alta acuzatie este ca directorul general al companiei a aprobat plata avansului prevazut de acordul contractual in suma de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, catre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fara respectarea legii si a conditiilor contractuale. Pe 16 mai 2013, noul director general, Lucian Balut, a aprobat ordonantarea de plata, in urma careia antreprenorul a primit 52,4 milioane de lei. In timpul controlului, au fost solicitate documentele justificative care au stat la baza platii in avans. Reprezentantii companiei nu au putut prezenta documentul referitor la situatia interimara de lucrari, conform prevederilor din contract.
Directorii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta au contestat raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor in care se arata ca au fost incheiate pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind realizarea digului de larg. Mai mult, directorii au spus ca a fost un control superficial si cu o tema anume. „Sunt multe lucruri care nu au legătură cu realitatea, este un control cu temă în aşa fel încât să iasă o concluzie”, a declarat Decebal Şerban, directorul general adjunct al companiei. Pe de alta parte, reprezentantii companiei au recunoscut faptul ca au renuntat, la scurt timp dupa ce au primit rezultatele controlului, la o clauza considerata ilegala inclusa in contractul privind construirea digului de larg. De asemenea, au recunoscut si ca au platit constructorului un avans de peste 10 milioane de euro. Lucrarile la dig nu incepusera in luna iulie, la 6 luni de la semnarea contractului.
„E o clauza care poate fi interpretata ca dand posibilitatea escaladarii pretului. Acum o saptamana, doua, am scos clauza din contract. Am facut un act aditional de comun acord. In cazul executantului, exista doua probleme, una fiind legata de marirea pretului, iar noi am considerat ca e bine sa retragem aceasta posibilitate. Intrucat s-a discutat ca ar fi defavorabila, noi am initiat o discutie cu constructorii si am renuntat la ea”, declara in luna iulie Lucian Balut, directorul general al Portului Constanta.
Pe data de 5 august, Grup Servicii Petroliere a inaintat o plangere penala catre Directia Nationala Anticoruptie impotriva conducerii Portului Constanta, acuzata ca a incheiat pe 1 februarie, cu o firma olandeza, un contract pagubos pentru stat in vederea realizarii digului de larg. Potrivit plangerii penale, directorii Portului Constanta ar fi savarsit infractiunile de abuz in serviciu contra interselor persoanei si abuz in serviciu contra intereselor publice. Principala acuzatie din plangerea depusa la DNA era modificarea contractului de achizite dupa momentul finalizarii procedrii de selectrie, in sensul diminuarii costurilor aferente constructiei proiectului.