Sari direct la conținut

Magistrala M5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor 2 – "In cati ani va fi aici statia ta de metrou?"

HotNews.ro
Magistrala M5 de metrou - Drumul Taberei - Tunelul in constructie, Foto: Hotnews
Magistrala M5 de metrou - Drumul Taberei - Tunelul in constructie, Foto: Hotnews

Proiect: Constructia Magistralei de Metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor 2

Lungime: 7,2 km in total din care 6,2 km pe Lotul 1.1 si 1 km pe Lotul 1.2.

Loturile, constructorii si costurile:

Lot 1.1 – Raul Doamnei – Eroilor 2 (PSS Opera) – 6,2 km, 9 statii / Astaldi – FCC Construccion – Delta ACM – AB Construct / Valoarea totala a contractului: 987,9 mil lei fara TVA.

Lot 1.2 – Valea Ialomitei – galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.

Termen de finalizare (initial): Q4 2015 pentru structura, tuneluri si statii / Q4 2016 – punerea in functiune

STADIU ACTUAL: Se lucreaza in continuare la structura statiilor. Proiectul a suferit o noua amanare: Q1 2019 pentru darea in folosinta a M5 / Licitatia pentru sistemul de automatizare a fost finalizată, dar semnarea contractului cu ALSTOM depinde de un dosar încă în curs la Tribunalul București…

Evolutia detaliata a proiectului, la finalul textului de mai jos

Magistrala M5 de metrou este fara doar si poate cel mai important proiect de infrastructura urbana din Romania, nu doar datorita valorii sale care numai pana in prezent ajunge la circa 290 de milioane de euro contractate, ci si prin faptul ca va lega unul din cele mai mari cartiere Bucurestene – Drumul Taberei cu ai sai aproape 350.000 de locuitori fiind de marimea unor orase precum Timisoara, Cluj Napoca sau Iasi – de restul retelei de metrou din Capitala. In acest material, HotNews.ro urmareste pas cu pas – cu informatii, poze si video – evolutia lucrarilor la Magistrala M5 de metrou.

Drumul de la planurile pe hartii la santierul din teren

Ideea unei linii de metrou din Drumul Taberei pana la Universitate si mai departe spre Pantelimon exista inca din timpul comunismului si a fost reluata si dupa Revolutie. Cu toate acestea, proiectul a prins cu adevarat contuar abia in a adoua jumatate a anilor 2000 cand nevoia de a lega printr-o linie de metrou cartierul Drumul Taberei – cu o populatie de peste 330.000 de oameni, cam cat cele mai mari orase din provincie de la noi precum Cluj-Napoca, Timisoara sau Iasi – de restul retelei din Bucuresti a devenit mai stringenta ca niciodata.

In 2008 in noiembrie, Metrorex lansa o licitatie pentru Magistrala 5, tronsonul din Drumul Taberei pana la eroilor, acolo unde ar urma sa se faca legatura cu magistralele 1 si 3, insa – din diferite motive, printre care si lipsa unei finantari concrete – licitatia a ajuns sa fie anulata doi ani mai tarziu, in ianuarie 2010.

Raza de speranta a venit in noiembrie 2009, cand Romania a reusit sa semneze un contract de finantare rambursabile cu Banca Europeana de Investitii. Prin acel contract, BEI punea la dispozitia statului un imprumut de 883 de milioane de euro pentru intreg tronsonul din Drumul Taberei si pana la Universitate.

In ianuarie 2010, Metrorex a demarat licitatia pentru doua contracte – lotul 1.1 de realizarea a statiilor si a structurii tunelurilor de la Raul Doamnei si pana la Eroilor 2 si lotul 1.2 de realizare a galeriei, statiei si depoului de la Valea Ialomitei.

In februarie si martie anul urmator, castigatorii erau anuntati, si la cateva luni dupa santierul incepea sa prinda contur in cartierul Drumul Taberei. tot cam pe atunci au aparut celebrele bannere care anuntau locuitorii din zona ca „In trei ani aici va fi statia ta de metrou”, banner ce ulterior a devenit un subiect de gluma pentru locuitori, cineva adaugand fie inca un 0 dupa cifra 3, fie transformand-o in 8.

S-a inceput bine, s-a continuat prost. Primele guverne Ponta au taiat succesiv finantarea metroului

Lucrurile incepusera bine, dar – ca in multe cazuri – s-a intamplat ceva si a stricat ordinea lucrurilor. Proaspat ajuns la putere, primul guvern Ponta face prima rectificare bugetara si banii alocati pentru Metrou au fost redusi cu mai bine de jumatate. Practic, de la 380,9 milioane de lei, suma alocata initial pentru 2012, fondurile au fost reduse la 178,9 milioane de lei, in urma rectificarii.

Degeaba s-a revoltat presa, bucurestenii sau chiar si Metrorexul, modificarea a ramas batuta in cuie si ritmul lucrarilor a avut de suferit.

Dupa aceasta lovitura, asteptarea era ca alocarea pe urmatorul an – pe 2013 – sa fie suficienta ca lucrarile sa revina la ritmul normal, ba chiar sa recupereze din intarzieri. Degeaba…

In bugetul realizat de guvernul Ponta 2, alocarea pentru m5 a fost din nou redusa puternic. Oficial, s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 de catre Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetara din vara lui 2012.

Mai mult, pentru anul 2014 era estimata o alta suma foarte mica – 65 de milioane de lei – prea putin, dupa cum sustinea atunci comunitatea de pe forumul de specialitate metrouusor.com.

Prinsi cu minciuna – Ponta si Fenechiu sutineau ca metroul e prea scump, „cat autostrada Comarnic – Brasov” / Realitatea? Contracte semnate de doar 275 mil. euro

Supararea publica a atins cote maxime, insa premierul si ministrul transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, au iesit public in repetate randuri, incercand sa mistifice adevarul despre proiect si sa incerce sa dea vina pe guvernarile anterioare.

Ponta si Fenechiu au spus pe unde au putut ca investitia e prea scumpa, ca metroul din Drumul Taberei ne costa ba peste 1 miliard de dolari, ba mai mult decat autostrada Comarnic – Brasov.

Oficial, ambii au mintit, iar informatiile reale i-au contrazis puternic.

Practic, asa cum HotNews.ro a aratat la acel moment intr-o analiza detaliata, contractele semnate pana atunci la linia de metrou Drumul Taberei – eroilor 2, singurul trons de pe intreaga magistrala aflat in lucru, insumau „doar” 275 de milioane de euro (de atunci s-a mai semnat un contract de inca circa 15,5 mil euro), iar singura problema a proiectului era de fapt taierile succesive in buget operate tocmai de guvernarile Ponta.

Autoritatile au dat atunci inapoi, la cateva zile au semnat alocarea de 100 de milioane de lei din fondul de mediu, insa perspectiva pentru proiect nu era una prea roz.

Salvarea proiectului a venit tot de la Uniunea Europeana

Salvarea a venit insa tot de la Uniunea Europeana, in aprilie Comisia anuntand ca accepta preliminar includerea lucrarilor la M5 pe fonduri europene nerambursabile, inlocuind practic imprumutul luat de statul roman de la BEI.

Includerea oficiala pe fonduri europene a venit in august 2013, iar lucrarile reveneau la un ritm sustinut, momentul lansarii utilajelor de forat tunele – celebrele TBM-uri (Tunnel Boring Machine) apropiindu-se puternic.

Pe 25 septembrie 2013, primul TBM, botezat „Varvara”, isi incepea inceput misiunea de a fora primul tunel al metroului din Drumul Taberei, iar pe 8 noiembrie primele doua statii ale metroului din Drumul Taberei erau deja legate prin tunel

Pe 21 noiembrie 2013, „Cartita” Filofteia, al doilea utilaj care sapa tunelul, a fost pusa in functiune, iar aproape un an si doua luni mai tarziu, cele doua fire de tunel de la Academia Militara – punctul de lansare a scuturilor de forat – si pana al Raul Doamnei – puntul terminus – erau finalizate.

Pe 3 februarie 2015, TBM-ul Varvara a inceput sa fie ridicata din statia Raul Doamnei pentur a fi trimisa spre Academia Militara de unde isi va incepe misiunea de forare spre Eroilor 2.

Cu aceasta ocazie, HotNews.ro a realizat un FOTO / VIDEO Reportajcu situatia la zi a statiilor si tunelurilor si a surprins imagini de la ridicarea frezei TBM-ului Varvara.

Video realizat cu echipament Nikon

FOTOGRAFII din 3 februarie 2015:

Tunelul dinspre Favorit spre Orizont:

Statia Brancusi:

Tunelul dinspre Brancusi spre Raul Doamnei:

Statia Brancusi:

TBM-ul Varvara, inainte sa fie ridicata din Punctul de Scoatere Scut de la Raul Doamnei:

Freza TBM-ului Varvara in timp ce era ridicata din subteran:

Peretii peronului aflat in constructie in statia Favorit:

Structura statiei Raul Doamnei e in constructie:

TBM-ul Filofteia asteapta sa fie si el scos de la Raul Doamnei:

Coada demontata partial al TBM-ului Filofteia, vazuta din tunelul dinspre statia Brancusi:

DESPRE TBM-uri

Componentele principale ale TBM-ului

– freza pentru excavarea tunelului.

– cilindri hidraulici care permit avansul scutului.

– sistem de sustinere permanenta a frontului de excavatie.

– dispozitiv de punere in opera a inelelor. Fiecare inel este compus din sase boltari .

– sistem de control al directiei care sa asigure o ghidare precisa si corectii rapide.

– dispozitiv pentru injectarea de material de umplere, la extradosul inelului de boltari, in golul care se creeaza in timpul excavatiei.

– diverse dispozitive pentru alimentare si evacuare care realizeaza comunicarea intre camera de excavatie si exterior, si care asigura mentinerea continua a presiunii de sustinere a frontului.

– dispozitive pentru acces si interventie in camera presurizata de excavatie, constituite dintr-o instalatie de aer comprimat, cu camera hiperbarica de siguranta cu doua sasuri.

Date tehnice TBM

Tipul scutului: EPB

Raza de curbura: 180 m – 800 m

Presiune maxima de lucru: 4 bar

Diametru: 6570 mm

Tip: electric

Motoare: 8 X 160 kW

Putere: 1280 kW

Moment de torsiune: 4500 kNm

Cilindru principal de impingere: 2 X 16 cilindru

Lungimea cilindrului de impingere: 2200 mm

Forta de impingere: 42575 kN

Diametrul scutului din fata: 6540 mm

Lungimea scutului din fata: 3520 mm

Diametrul scutului din centru: 6530 mm

Diametrul scutului din coada: 6520 mm

Datele geometrice ale tunelelor:

Tunel Linia 1: 4,3 km

Tunel Linia 2: 4,1 km

Trecere in gol prin statii: 2,0 km

––

PRIMELE PROCEDURI (acord cu BEI)


12 NOIEMBRIE 2009

LANSAREA LICITATIEI


22 IANUARIE 2010

INCEPEREA

LUCRARILOR


5 MAI 2011

––

MOMENTELE CHEIE IN EVOLUTIA PROIECTULUI

3 noiembrie 2008 – Ministerul Transporturilor lanseaza licitatia pentru proiectarea si executia tronsonului de metrou Drumul Taberei-Universitate de pe Magistrala 5, valoarea contractului fiind de 320 milioane euro.

15 mai 2009 – Metrorex a selectat consortiul romano-francez format din firmele Metroul SA si Systra pentru consultanta si asistenta tehnica la lucrarile de constructie a Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Universitate. Valoarea contractelor astfel: 9,631,653.05 Eur + TVA pentru Drumul Taberei-Universitate si 1,408,664.25 Eur + TVA pentru depoul Valea Ialomitei.

12 noiembrie 2009 – A fost semnat contractul de finantare cu BEI intre Romania, BEI si Metrorex si a fost ratificat prin Legea nr. 133/30.06.2010.

15 ianuarie 2010 – Metrorex a anulat licitatia pentru lucrari initiata anterior in anul 2008.

22 ianuarie 2010 – Licitatia pentru metroul din Drumul Taberei este reluata

10 martie 2010 – Sunt deschise ofertele pentru cele doua loturi: Lotul 1 – statia Raul Doamnei – PS Opera (Hasdeu) / Lotul 2 – Romancierilor – Valea Ialomitei – statie, depou si galerie de legatura. / In aceasta prima faza a licitatiei au fost depuse 18 oferte de la diverse consortii si firme, din care pentru afza urmatoare se califica doar sase.

29 octombrie 2010 – Planului Urbanistic Zonal – PUZ – Linia 5 Metrou Drumul Taberei – Universitate este aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti

10 noiembrie 2010 – Sunt deschise ofertele finala pentru tronsonul Raul Doamnei – Eroilor 2.

18 februarie 2011 – Metrorex a selectat Astaldi si FCC drept castigatorii in licitatia principala pentru metroul in Drumul Taberei pentru 215 milioane euro si o durata de executie de 25 luni, insa firma Aktor din Grecia a contestat licitatia.

14 Mar 2011 – Astazi a fost semnat contractul pentru realizarea tronsonului Raul Doamnei – Hasdeu, contract castigat de asocierea Astaldi, FCC, AB Construct, Delta ACM

26 martie 2011 – Astaldi-FCC primesc ordinul de incepere al lucrarilor

15 Apr 2011 – Astazi a avut loc semnarea contractului pentru tronsonul Romancierilor – Valea Ialomitei si depoul Valea Ialomitei. Pe acest tronson va lucra compania Max Bogl.

5 mai 2011 – De-a lungul traseului au inceput sa fie realizate lucrarile pentru studiile geotehnice

1 noiembrie 2011 – Primele lucrari pe traseul lotului Raul Doamnei – Eroilor 2. Organizarea de santier la statia Academia Militara a fost realizata inca dinainte. S-a inceput lucrarile la peretii mulati ai viitoarei statii si a punctului de unde vor fi lansate scurturile ce vor fora tunelele de metrou.

6 mai 2012 – Utilajele de forat tunele – TBM-urile au fost aduse pe santier la statia Academia Militara. Inainte de proiectul din Bucuresti, cele doua „cartite” au forat un alt proiect la Istambul.

3 iunie 2012 – Capul frezelor au fost montate pe TBM-urile de la Academia Militara.

4 septembrie 2012 – Sumele alocate pentru proiectul „Magistrala V. Drumul Taberei-Universitate” au fost reduse cu mai mult de jumatate in urma rectificarii bugetului pe 2012. Practic, Metrorex a ramas fara banii necesari continuarii lucrarilor conform graficelor de executie. De la 380,9 milioane de lei, suma alocata initial pentru 2012, fondurile au fost reduse la 178,9 milioane de lei, in urma rectificarii.

Finalul 2012 – s-a semnat inca un contract cu Max Boegl pentru „Puturi de mare adancime” la Sectiunea 1 Raul Doamnei – PS Opera si Statia, Depoul si galeria de legatura Valea Ialomitei. Valoarea contractului: 9,63 milioane lei (circa 2,2 milioane euro).

28 ianuarie 2013 – Bugetul pe 2013 pentru Magistrala 5 de metrou a fost redus drastic. Oficial, s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 de catre Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetara din vara lui 2012.

Mai mult, pentru anul 2014 este estimata o alta suma foarte mica – 65 de milioane de lei – prea putin, dupa cum sustinea atunci comunitatea de pe forumul de specialitate metrouusor.com.

26 martie 2013 – In plin scandal si blocaj ca urmare a subfinantarii lucrarilor de la Metroul din Drumul Taberei, premierul Ponta acuza costul ridicat, insa informatiile transmise de acesta sunt contrazise flagrant de realitate.

La acel moment, HotNews.ro a publicat un amplu articol care explica in detaliu, de fapt, care este valoarea lucrarilor, de unde vin banii si cum, de fapt, singura problema este tocmai reducerea bugetului operata de guvernarea Ponta.

26 aprilie 2013 – Salvarea vine de la Uniunea Europeana – Magistrala 5 este acceptata spre finantare nerambursabila din Fondul de Coeziune

28 iunie 2013 – Metrorex a atribuit, prin negociere fara anunt de participare, pentru pretul cel mai scazut, un contract de 69 milioane lei (15,5 milioane euro) fara TVA asocierii Astaldi – FCC – Delta ACM – AB Construct pentru lucrari suplimentare la un tronson al Magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon. Contractul vizeaza lucrari de deviere a retelelor edilitare aferente Magistralei 5, sectiunea Raul Doamnei – Eroilor 2, conform cerintelor precizate in caietul de sarcini.

1 august 2013 – Ministerul Transporturilor a primit confirmarea ca Metroul de Drumul Taberei a fost inclus in Programul Operational Sectorial pe Transport si va primi fonduri europene nerambursabile.

25 septembrie 2013 – Primul TBM, botezat „Varvara”, si-a inceput misiunea de a fora primul tunel al metroului din Drumul Taberei.

VIDEO / FOTOGALERIE Cum si-a inceput misiunea „cartita” Varvara – utilajul care sapa primul tunel al metroului din Drumul Taberei

8 noiembrie 2013 – Primele doua statii ale metroului din Drumul Taberei legate prin tunel: „Cartita” Varvara a intrat vineri in statia Orizont

21 noiembrie 2013 – „Cartita” Filofteia, al doilea utilaj care sapa tunelul metroului din Drumul Taberei, a fost pusa in functiune

14 februarie 2014 – „Cartita” Varvara – primul utilaj care sapa tunelul metroului din Drumul Taberei – a ajuns la statia Favorit si a inregistrat un nou record de executie: 39 de metri inaintati intr-o singura zi. Detalii aici.

17 iunie 2014 – Metrorex lanseaza licitatia pentru montarea instalatiilor si caii de rulare, precum si finisajul statiilor. Valoarea estimata este de circa 241 milioane de euro.

Valoarea totala estimata a contractului care urmeaza a fi atribuit este de 856 milioane de lei, fara TVA. Valoarea estimata a lucrarilor se ridica la 778 milioane de lei, fara TVA, iar procentul pentru cheltuieli diverse si neprevazute este de 10%, respectiv 77,8 milioane de lei.

Firma sau firmele castigatoare vor trebui sa execute lucrari la calea de rulare, dar si finisaje si compartimentari, instalatii de transport local calatori, instalatii electroenergetice, instalatii electromecanice, inclusiv echipare depou si instalatii de curenti slabi.

26 iunie 2014 – Metrorex lanseaza licitatia pentru achizitia a 51 trenuri noi de metrou (a cate 6 vagoane/tren) valoarea estimata a contractului a fost de 1,55 mld lei (353,4 mil euro).

Numarul trenurilor (minim si maxim) care ar putea fi solicitate pe durata intregului acord ￯ cadru este de minim 43 trenuri de metrou (258 vagoane), maxim 51 trenuri de metrou (306 vagoane).

Trenurile furnizate vor fi puse in circulatie pe Magistrala 5, sectiunea Drumul Taberei ￯ Pantelimon.

15 octombrie 2014 – Metrorex a primit 5 oferte pentru achizitionarea noilor trenuri de metrou.

Dintre ofertanti, 4 sunt din strainatate, singura firma romaneasca fiind ASTRA Vagoane Calatori.

Ofertele depuse:

ASTRA Vagoane Calatori -cca 5,1 mil euro euro/tren de metrou

CSR (China)-cca 5,22 mil euro/tren de metrou

CAF-6,06 mil euro/tren de metrou

Alstom – 6,31 mil. euro/tren de metrou

Pesa-6,5 mil euro/tren de metrou

6 octombrie 2014 – Metrorex deschide ofertele pentru licitatia de 241 de milioane de euro care prevede instalarea caii de rulare, a instalatiilor si finisajele statiilor pe tronsonul M5 Raul Doamnei – Eroilor 2. Denumirea contractului: „Lucrari de cale de rulare, sina a III-a si fir aerian de contact. Finisaje si sisteme de instalatii” la cele doua loturi in constructie din M5.

Ofertantii (in SEAP nu sunt publicate si valorile ofertelor depuse)

Astaldi – FCC – UTI Grup – Activ Group

Metroworks (Alstom Transport) – Aktor – Schindler

15 ianuarie 2015 – TBM-ul Filofteia ajunge la capatul traseului, la intrare in statia Raul Doamnei.

17 ianuarie 2015 – Si TBM-ul Varvara a terminat de forat tunelul si a „scos” capul in punctul de scoatere scut de la Raul Doamnei.

4 februarie 2015 – VIDEO / FOTO REPORTAJ Pe urmele metroului din Drumul Taberei. Cum arata azi tunelele si statiile de pe Magistrala 5 si cum a fost ridicata din subteran freza „Varvara”

5 februarie 2015 – Informatii legate de stadiul lucrarilor: Majoritatea statiilor sunt realizate in proportie de 90%. Statia Parc Drumul Taberei si Raul Doamnei au ramas in urma cu constructia, urmand a fi realizate in perioada imediat urmatoare. Se lucreaza intens la statia Eroilor 2, acolo unde in cateva luni vor ajunge TBM-urile ce vor porni de la Academia Militara.

11 martie 2015 – Metrorex a atribuit firmei spaniole CAF contractul de achizitie a maxim 51 de trenuri noi care vor rula si pe Magistrala 5 de metrou. Oferta CAF de 309 milioane de euro pentru maximum 51 de trenuri a fost declarata castigatoare, dar contractul nu a fost inca semnat pentru ca se asteapta expirarea perioadei de contestatii. Detalii aici.

13 martie 2015 – Asocierea Astaldi-FCC a castigat contractul pentru calea de rulare, instalatiile si finisajul statiilor de pe Magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor, insa atribuirea a fost contestata. Detalii aici.

HotNews.ro a aflat din surse apropiate situatiei ca noul contract ce presupune calea de rulare, instalatiile si finisajele structurilor ce se afla in constructie in prezent pe Magistrala M5 Drumul Taberei – Eroilor a fost atribuit asocierii Astaldi-FCC-UTI-Activ Group, aceeasi asociere care construieste in prezent tunelele si structura statiilor, iar contestatia la licitatie a fost depusa de asocierea condusa de Alstom.

Astaldi si FCC sunt companiile care in prezent construiesc structura statiilor si tunelele de pe tronsonul Raul Doamnei – Eroilor 2 (Opera).

8 aprilie 2015 – CNSC respinge contestatia Alstom-Aktor in cazul licitatiei atribuite de catre Metrorex asocierii Astaldi-FCC privind contractul pentru calea de rulare, instalatiile si finisajul statiilor de pe Magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor. Decizia CNSC aici.

21 aprilie 2015 – Alstom-Aktor contestat in instanta decizia CNSC de a respinge comntestatia prind atribuirea contractului pentru calea de rulare, instalatiile si finisajul statiilor de pe Magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor catre asocierea Astaldi – FCC. Dosarul, aici.

27 aprilie 2015 – Licitatia pentru noile trenuri, blocata. DNA ancheteaza posibile fapte de coruptie / Licitatia pentru achizitia a 51 de noi trenuri de metrou atribuita de catre Metrorex firmei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) pentru o oferta de 310 milioane de euro a fost blocata dupa ce Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a decis suspendarea solutionarii contestatiilor depuse de catre companiile Alstom si Astra Vagoane. Decizia CNSC vine ca urmare a faptului ca procurorii DNA au demarat un dosar penal ce are legatura cu procedura. Practic, pana la solutionarea dosarului penal, licitatia pentru noile trenuri de metrou ramane blocata. Detalii, aici.

9 mai 2015 – Pe 28 aprilie prima „Cartita” a plecat spre statia Eroilor 2. Pe 6 mai, „Filofteia” deja inaintase 123 de metri din totalul de 868, montand 82 de inele din cele 580 ale tunelului.

9 iulie 2015 – Metrorex a semnat contractul de 180 de milioane de euro pentru realizarea finisajelor si sistemelor de instalatii pentru sectiunea Raul Doamnei-Hasdeu din magistrala 5 de metrou, care traverseaza cartierul bucurestean Drumul Taberei. Contractul a fost semnat cu Asocierea dintre firmele Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), UTI (Tiberiu Urdareanu) si Activ Group Management.

24 septembrie 2015VIDEO ￯Ministrul Transporturilor despre licitatia pentru trenuri de metrou blocata de o ancheta DNA: „Daca nu avem trenuri nu stiu cand putem circula pe Magistrala 5 spre Drumul Taberei”

24 noiembrie 2015 – Traficul al suprafata in Drumul Taberei, reluat din luna decembrie

Traficul la suprafata in cartierul bucurestean Drumul Taberei, afectat de lucrarile la Magistrala 5 de metrou, va fi reluat la sfarsitul anului, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Marian Costescu.

11-12 decembrie 2015 – in zona intersectiei bulevardelor Eroilor si Eroilor Sanitari a aparut o tasare a pamantului sub carosabil. Incidentul s-a produs chiar in timp ce TBM-ul Varvara intra in statia Eroilor 2. Ca masuri s-a dispus inhciderea traficului in zona si stoparea lucrarilor pana la remedierea stituatie.

15 decembrie 2015Ce s-a intamplat la metrou: De ce s-a surpat pamantul la Eroilor, acolo unde sapa „cartitele” de pe Magistrala 5

26 aprilie 2016 – Lucrarile pe M 5 ￯ Sectiunea Raul Doamnei ￯ Eroilor (Opera) inclusiv Valea Ialomitei sunt executate in proportie de 80%. Ministerul Transporturilor precizeaza ca pe acest tronson se va putea calatori in primul semestru din 2017.

9 mai 2016 – Magistrala 5 de metrou din Drumul Taberei sufera o noua intarziere. Potrivit noilor informatii, proiectul va fi terminat spre finalul anului 2017, nu in primul trimestru asa cum estimasera ulta data autoritatile. detalii aici.

8 iunie 2016 – Pe sectiunea Raul Doamnei ￯ Eroilor, din punct de vedere structural, stadiul fizic de executie al statiilor este de 90%, iar al tunelurilor si galeriilor de 95%. Termenul fixat de Ministerul Transporturilor si constructorii proiectului este mijlocul anului 2017 pentru deschiderea circulatiei

Stadiul lucrarilor la toate statiile M5 de pe sectiunea Raul Doamnei ￯ Eroilor:

1. Eroilor 2

Executia structurii este realizata in proportie de 68%. In acest moment se lucreazala legatura dintre M5 si M1 si se efectueaza excavatii pentru statia de pompare. De asemenea se lucreaza la solutii pentru diminuarea perioadei aferente devierii traficului auto.

2. Academia Militara

Executia structurii este realizata in proportie de 85%. Aceasta este ultima statie care va fi definitivata deoarece la finalul proiectului va servi la evacuarea tuturor instalatiilor tehnologice utilizate la executia tunelurilor (benzi transportoare pentru materialul rezultat din excavatia acestora pe intreaga sectiune aflata in executie) precum si pentru introducerea materialelor pentru finalizarea tunelurilor (boltari prefabricati pentru zona finala a a sectiunii, respectiv Eroilor 2 ￯ Put de scoatere TBM situat in parcul Operei si legatura Eroilor 2 ￯ Magistrala 1)

3. Orizont

Executia structurii este realizata in proportie de 98%. Traficul auto va fi reluat in totalitate in zona statiei pana la data de 15 iunie 2016, iar centrala de ventilatie de pe interstatia Orizont – Academia Militara (Statie PETROM), se va realiza pana la sfarsitul acestui an.

4. Favorit

Executia structurii este realizata in proportie de 97%. In aceasta zona se va putea circula, la suprafata, fara restrictii inainte de finalul anului 2016.

5. Drumul Taberei 34

Executia structurii este realizata in proportie de 94%. De asemenea, in zona acestei statii, traficul rutier va putea fi reluat pana la finele lui 2016.

6. Parc Drumul Taberei

Executia structurii este realizata in proportie de 62%.

7. Romancierilor

Executia structurii este realizata in proportie de 95%. Traficul autoturismelor in zona va fi permis in totalitale in Trimestrul IV din 2016.

8. Brancusi

Executia structurii este realizata in proportie de 94%. Si aici traficul rutier va fi reluat fara restrictii pana in decembrie 2016.

9. Raul Doamnei

Executia structurii este realizata in proportie de 51%. In prezent, se lucreaza la devieri ale retelei de canalizare, insa este nevoie de avizul Primariei Sectorului 6.

10. Statia si Depoul Valea Ialomitei

Executia structurii este realizata in proportie de 98%, iar finisajele in proportie de 24%. Traficul auto va fi redeschis dupa achizitia lucrarilor de iluminat public, estimata la inceputul Trimestrului IV din 2016.

In acest moment, la toate statiile se executa finisaje.

11 iulie 2016 – Pe Magistrala 5, progresul fizic al lucrarilor este de 85% in ceea ce priveste structura si de 10% in cazul finisajelor si instalatiilor aferente. La statia Eroilor 2, executia structurii este realizata in proportie de 80%. In acest moment, se lucreaza la legatura dintre M5 si M1 si se efectueaza excavatii pentru statia de pompare. De asemenea, sunt evaluate toate solutiile posibile pentru diminuarea perioadei aferente devierii traficului auto. In ceea ce priveste statia Favorit, executia structurii este realizata in proportie de 97%.

5 august 2016 – Metrorex: Tunelul care leaga Magistrala 1 si Magistrala 5 de metrou a fost finalizat

Tunelul de legatura intre Magistrala 1 de metrou si Magistrala 5 a fost finalizat, a anuntat Metrorex. Circulatia ar urma sa fie deschisa pe Magistrala 5, Drumul Taberei-Eroilor, in a doua jumatate a lui 2017. Acum va incepe executia ultimelor doua tuneluri ale sectiunii Raul Doamnei – Eroilor (Opera).

„Metrorex informeaza publicul larg ca, astazi, 4 august 2016, echipamentul de sapat tuneluri – Tunelling Boring Machine, botezat ‘Sfanta Varvara’, va intra in jurul orei 15:00 in zona de scoatere a echipamentului, zona situata langa statuia Eroilor Sanitari. Evenimentul va marca finalizarea tunelului de legatura dintre Magistrala 1 si Magistrala 5 de metrou”, a anuntat joi Metrorex, intr-un comunicat de presa.

3 octombrie 2016 – Ministerul Transporturilor va demara pana la inceputul lunii noiembrie licitatia pentru extinderea magistralei 5 de metrou pe sectiunea Eroilor-Iancului, lucrarile urmand ca lucrarile sa fie finalizate cel mai probabil in 2021, a declarat duminica ministrul Transporturilor, Sorin Buse, la un eveniment organizat de Metrorex

10 octombrie 2016 – Metrorex estimeaza ca, pentru statiile Brancusi si Romancierilor, traficul va fi redat etapizat, incepand cu a doua jumatate a lunii octombrie, continuandu-se cu Orizont, Drumul Taberei 34 si Favorit in luna decembrie a acestui an. De asemenea, termenul pentru redarea partiala a traficului in zona statiei Valea Ialomitei, s-a preconizat a fi la inceputul lunii decembrie a acestui an. Pentru celelalte statii, traficul se va relua incepand cu luna februarie 2017.

25 octombrie 2016 – Ministrul Transporturilor: Dorim sa lansam in urmatoarele zile licitatia pentru Tronsonul 2 al Magistralei 5 de metrou, intre Eroilor si Pantelimon (Detalii)

27 noiembrie 2016 – Ministrul Transporturilor, Sorin Buse: Sectiunea de metrou Eroilor – Drumul Taberei va functiona in semestrul al doilea din 2017 (Detalii)

23 ianuarie 2017 Metroul din Drumul Taberei ar putea fi gata abia in 2018 si nu la finalul acestui an (Detalii aici)

21 mai 2017 – Metroul spre Drumul Taberei sufera o noua amanare: 30 iunie 2018 / Structura primei sectiuni e gata in proportie de 90%. Lucrarile la finisaje avanseaza mai lent. Doar la Orizont, Favorit si Drumul Taberei 34 se aproie de 75%. In miezul verii, Filofteia si Varvara vor lua o pauza. Sursa: TVR

3 octombrie 2017 – Comisia Europeana a aprobat finantarea necesara extinderii retelei de metrou din Bucuresti, 251,8 milioane de euro din Fondul de coeziune urmand sa fie investiti in extinderea liniei 5, care traverseaza cartierul Drumul Taberei, a anuntat marti executivul comunitar intr-un comunicat remis HotNews.ro.

„Finalizarea lucrarilor e prevazuta pentru luna iunie 2018” – mentioneaza comunicatul CE.

10 decembrie 2017 – Fotoreportaj in detaliu cu stadiul lucrarilor la M5.

Asociatia Pro Infrastructura a realizat un fotoreportaj amplu cu stadiul lucrarilor la tunelele si statiile Magistralei 5.

„La prima vedere, investitia totala in Magistrala M5 se ridica la o suma exorbitanta, aproximativ 602 milioane de euro plus TVA, pentru aproape 7 km de cale, 10 statii si un depou. Insa poti intelege cu adevarat acest cost abia cand vezi cu ochii tai complexitatea lucrarilor. Calatorii pot vedea doar o mica parte din ceea ce inseamna infrastructura de metrou.

In spatele a ceea ce este vizibil se afla un labirint impresionant de echipamente (extrem de scumpe), tehnologie de ultima generatie (sinele sunt de productie austriaca, centralele electrice sunt din Japonia) si multa, foarte multa munca. Fiecare statie are 3 niveluri si fiecare nivel are zeci de incaperi, de la simple ghisee si spatii tehnice obisnuite, pana la centrale de ventilatie, substatii electrice de 110 kV sau chiar adaposturi pentru populatie in caz de urgenta.

Pe forum gasiti tot fotoreporajul, foarte detaliat, cu noutati, declaratii oficiale si explicatii amanuntite la fiecare set de poze din mai toate cotloanele santierului. Insistam sa va uitati atent la reportaj pentru a va face o idee despre ce presupune aceasta investitie majora”.

21 ianuarie 2018 – O noua amanare pentru M5? Digi 24 citeaza informatii dintr-un document oficial de la Transporturi in care se precizeaza ca magistrala 5 de metrou va fi gata abia in primul trimestru din 2019.

2 februarie 2018 – OLAF a verificat acte la Ministerul Transporturilor in legatura cu derularea contractelor aferente Magistralei 5 de metrou, proiect finantat prin fonduri europene. OLAF si Metrorex au confirmat verificarile, fara a da detalii. / Surse HotNews.ro sustin ca OLAF suspecteaza plati supraevaluate catre consortiul de firme condus de Astaldi, plati ce ar fi fost realizate cu complicitatea unor agajati Metrorex. (Detalii)

15 februarie 2018 – „Daca sistemul de siguranta al circulatiei, care in momentul de fata este contestat la tribunal, nu va fi gata, e o problema, dar noi speram si avem incredere in justitie ca va solutia foarte repede. (…) In scenariul pesimist, cel mai pesimist, spre jumatatea anului viitor [metroul va fi gata]„, sustine Constantin Mustatea, directorul de investitii al Metrorex. Sursa: Digi24

6 martie 2018 – ​FOTOGALERIE Imagini de pe santierul Magistralei 5 de metrou din Drumul Taberei: Cum arata spectaculoasa statie Valea Ialomitei

FOTOGALERIA INTEGRALA poate fi vizualizata aici.

Statia Orizont:

Statia Raul Doamnei:

Statia Brancusi:

Depoul Valea Ialomitei:

Statia Valea Ialomitei:

Statia Parc Drumul Taberei:

Statia Favorit

9 martie 2018 – VIDEO FOTO Noi imagini de pe Magistrala 5 de metrou din Drumul Taberei. Cum arata statia Favorit si statia Parc Drumul Taberei de langa Piata Moghioros

9 aprilie 2018 – Alstom a căștigat licitația pentru sistemul de siguranță și automatizare. Contractul – esențial pentru deschiderea traficului în 2019 – va fi semnat abia după soluționarea în justiție a unei contestații. Detalii.

10 septembrie 2018FOTOGALERIE Magistrala 5 de metrou din Drumul Taberei. Cum arată acum unele stații. Asociația Pro Infrastructura: „Realist vorbind, estimăm că deschiderea va fi undeva în toamna lui 2019”

30 octombrie 2018 – Metroul din Drumul Taberei ar trebui să fie gata la anul, dar autoritățile deja pornesc continuarea Magistralei 5 până la Iancului: „Ne-am propus să fie gata la final de 2024”

Detalii, aici.

22 noiembrie 2018 – Probleme la Magistrala 5 de Metrou din Drumul Taberei: costuri suplimentare de peste 40 de milioane de euro constatate de corpul de control al ministrului. Detalii.

10 decembrie 2018 – FOTOGALERIE Imagini cu stațiile de metrou de pe Magistrala 5 din Drumul Taberei. Pro Infrastructura: „Estimarea noastră realist-optimistă pentru deschidere: Decembrie 2019”

Stația Academia Militară:

Stația Râul Doamnei:

Tunel cu șinele instalate:

Stația Eroilor 2 – cu lumina naturală de la suprafață care va ajunge până pe peron:

Stația Orizont – aproape finalizată:

Mai multe poze pe forumul PeUndeMerg.ro.

––––

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro