Sari direct la conținut

Mai avem de așteptat până să circulăm cu noile trenuri de la Alstom. Ce se întâmplă cu fiecare dintre cele trei rame electrice existente

HotNews.ro
Trenul Alstom Coradia Stream, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Trenul Alstom Coradia Stream, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Trei dintre cele 37 de trenuri Alstom Coradia Stream care trebuie să ajungă în România sunt construite, dar va mai trece timp până când le vom vedea cu călători, pentru că mai sunt teste de făcut și multe autorizări de obținut. Trenul care a făcut scurt circuit la Făurei la final de 2023 a fost reparat și ar trebui să ajungă în câteva zile din nou acolo. Unde sunt celelalte două trenuri? Pe ce tronsoane va fi testat trenul care se află în țară?

Trenul nr 1 face teste mai complexe în Cehia

Trenul 001 produs la Katowice, în Polonia, a ajuns în primele zile din 2024 la centrul de teste feroviare de la Velim (Cehia).

Velim este cel mai mare centru de teste feroviare din regiune, iar aici au fost testate și trenuri TGV.

Trenul nr 2 este în România de peste o lună, dar nu poate fi pus în circulație

Trenul cu numărul 002 este cel mai cunoscut, fiindcă este singurul tren Alstom Coradia Stream care a ajuns în țară – la început de decembrie – și s-a scris foarte mult despre el. În ultimele zile din 2023, la „inelul” de la Făurei, când s-au făcut primele teste dinamice s-a produs un scurt circuit la instalația de alimentare a motorului. Acest scurt circuit s-a produs când pantograful a fost ridicat și conectat la catenară.

Trenul NU a luat foc, însă, din cauză că a apărut această problemă au fost aduse componente din Polonia și trenul a fost dus la București, la depoul Alstom, pentru reparații și modificări. A fost un incident care a arătat de ce un tren nou trebuie testat intens și nu pus imediat în circulație.

Reparația a fost realizată de cei de la Alstom, iar peste câteva zile trenul ar trebui să fie trimis din nou la Făurei, unde testele vor dura probabil o săptămână, a spus pentru HotNews.ro, Ștefan Roșeanu, director al ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară).

La Făurei vor fi realizate și teste de viteză, de frânare și teste cu echipamentele de siguranță.

Trebuie spus că la trenurile noi sunt foarte multe elemente de testat, pentru a fi sigur că lucrurile merg bine. Incidentul de la final de 2023 duce mai departe în timp momentul în care noul tren va transporta pasageri CFR Călători. Un obiectiv anunțat în decembrie era finalul lunii ianuarie, dar iese din discuție și nici nu are rost să avansăm un nou termen, fiindcă nu se știe niciodată ce mai apare. Rămâne de văzut ce se va constata după testele făcute cu noul tren în rețeaua CFR.

Testele ajută producătorul să corecteze și unele elemente la capitolul asamblare în uzină, astfel că o serie de concluzii desprinse din testele dinamice cu aceste trei rame electrice ar putea duce la modificări în construcția celorlalte 34 de trenuri ce fac obiectul contractului.

Va mai dura și fiindcă acest tren va trebui să parcurgă 10.000 km în rețeaua CFR, iar o parte vor fi pe un tronson cu mai puține trenuri: Buzău – Făurei – Fetești, care permite și viteze de 120 km/h. Trenul va trebui testat și în zone montane, astfel că ar trebui să ajungă în nord-est, pe linia Suceava – Vatra Dornei – Ilva Mică.

Acest tren care se găsește în România de la început de decembrie 2023 nu este încă recepționat din punct de vedere tehnic, ci a fost doar livrat, dar, din cauză că nu are toate autorizările și nu a făcut încă teste pe rețeaua CFR, acest tren nu poate fi folosit pentru transportul de pasageri.

Trenul nr 3 face teste în Germania și va trebui dus la fabrica din Polonia

Trenul 003 este în teste în Germania, nu pe un circuit închis, ci pe rețeaua feroviară. Alstom a ales să testeze aceste trei trenuri simultan în locuri diferite pentru a obține cât mai repede toate autorizările necesare.

Atât trenul 001 (cel care este la teste în Cehia), cât și trenul 003 (care este în Germania) vor trebui – după ce termină perioada de testare și autorizare – să fie duse la fabrica Alstom din Polonia pentru a fi finisate (vopsit exterior, montare scaune la interior, etc). Niciunul dintre aceste două trenuri nu va ajunge în România mai repede de finalul verii 2024.

Aici trebuie spus însă că sunt întârzieri, fiindcă aceste teste care se fac acum ar fi trebuit să fie realizate în vara lui 2023, însă Alstom a avut mari întârzieri în producție, din cauza lipsei unor componente electronice.

Ștefan Roșeanu, director al ARF, a explicat că sunt întârzieri la livrare în contract și se vor aplica penalizări.

„Trenul care a ajuns în România a fost livrat, el este în continuare proprietatea Alstom, se află pe teritoriul țării, iar Alstom are obligația să ne informeze despre starea lui (…) Până în ziua când Alstom ne va comunica faptul că acest tren este apt de a fi recepționat, și deci când va avea și autorizațiile necesare, el este un produs cu întârziere la livrare. Toate cele 37 de trenuri sunt în întârziere, fiindcă aveam un calendar care începea în noiembrie 2023. Luna aceasta se fac două luni de la întârzierea acestui tren, iar în noiembrie ar fi trebuit să ni se livreze două trenuri, iar în luna decembrie trebuia să mai primim încă trei”, a explicat Ștefan Roșeanu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro