Majoritatea șoferilor ar considera benefică introducerea unor prețuri de referință pentru reparațiile auto – studiu comandat de firmele de asigurări
Majoritatea șoferilor români consideră că ar fi benefică publicarea anuală, cu titlu informativ, a unor prețuri de referință pe piața reparațiilor auto de către o autoritate competentă, arată un studiu realizat de către IRES pentru Uniunea asigurătorilor și reasigurătorilor din România (UNSAR). Amintim că stabilirea unor tarife de referință orientative la polițele RCA este o măsură introdusă în anul 2017 în legislație pe fondul protestelor cauzate de explozia prețurilor polițelor RCA. Măsura nu vizează însă și situația service-urilor auto, unele dintre ele acuzate de firmele de asigurări că practică tarife de reparații nejustificat de mari.
- „O astfel de măsură ar veni în sprijinul consumatorilor români, oferindu-le repere acestora și permițându-le să fie mai bine informați cu privire la costurile implicate de reparațiile auto.”, susține luni UNSAR, referitor la posibilitatea introducerii prețurilor de referință pentru reparațiile auto.
Studiul a fost realizat în decembrie 2019 pe un eșantion de 1.090 de subiecți, care conduc un autovehicul, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Eroarea maximă tolerată este de +/- 3%. Vezi aici integral studiul IRES.
Alte rezultate ale studiului IRES:
- Peste 93% dintre participanții la studiu spun că sunt interesați de valoarea despăgubirii achitate de asigurătorul RCA în cazul unei daune. În același timp, doar puțin peste jumătate cunosc faptul că păgubiții RCA au dreptul legal de a încasa despăgubirea de la asigurător fără a fi obligați să își repare autovehiculul.
- 71% dintre șoferii intervievați ar fi deranjați, mult și foarte mult, dacă, în situația în care își repară autovehiculul avariat într-un accident de circulație, valoarea reparației despăgubită de polița de asigurare RCA a vinovatului ar fi cu mult mai mare decât costul aceleiași reparații efectuate fără asigurare.
- 43% dintre participanții la acest studiu spun că există un risc ridicat și foarte ridicat de a fi implicați într-un accident rutier, iar alți 30% evaluează riscul ca fiind mediu.
- aproape trei sferturi dintre șoferii intervievați sunt conștienți de riscurile la care sunt expuși în trafic, iar 96% dintre participanții la studiu apreciază asigurarea RCA ca fiind utilă și foarte utilă.
Uniunea asigurătorilor mai arată în comunicatul transmis luni că în fiecare lună a anului 2018, industria de asigurări a plătit despăgubiri aferente polițelor RCA de circa 50 milioane euro și că peste 6,2 milioane contracte de asigurare RCA erau în vigoare la finalul trimestrului III al anului precedent, conform datelor oficiale publicate de către ASF.
Sondajul comandat și promovat de UNSAR apare în contextul în care asigurătorii și service-urile auto se acuză reciproc de abuzuri la stabilirea și plata despăgubirilor.
- Pentru detalii citește: Probleme la plata despăgubirilor RCA: Euroins acuză că asociația transportatorilor auto (COTAR) ar reprezenta și service-uri auto care cer tarife indecente la reparații
Cum s-a ajuns ca polițele RCA să aibă tarife de referință
Amintim că stabilirea unor tarife de referință orientative la polițele RCA este o măsură introdusă în anul 2017 în legislație pe fondul protestelor cauzate de explozia prețurilor polițelor RCA. Măsura nu vizează însă și lucrările efectuate de service-urile auto, unele dintre ele acuzate de firmele de asigurări că practică tarife de reparații nejustificat de mari.
Tarifele de referință la polițele RCA nu reprezintă tarife la care sunt încheiate polițele RCA în piață, dar ele sunt un reper pentru consumatori în ceea ce privește prețul RCA, în condițiile în care asiguratorii trebuie să aibă argumente solide pentru a practica prețuri peste aceste tarife de referință. Mai mult, prețurile RCA în piață sunt de regulă sub aceste prețuri de referință afișate de ASF.