Marea Britanie anulează o parte din planul de 96 miliarde de lire HS2 care prevede construirea de linii ferate de mare viteză
O bună parte din ramura estică a uriașului plan de linii de mare viteză HS2 a fost anulată, a anunțat ministrul transporturilor din Regatul Unit. Nu va mai fi construită o legătură feroviară de mare viteză între Leeds și Manchester, iar autoritățile din aceste orașe sunt furioase. HS2 este marele proiect de a construi câteva sute de kilometri de linii de mare viteză ce ar putea fi date în folosință între 2029 și 2040. Primele estimări indicau costuri de 32 miliarde de lire, dar până la urmă s-a ajuns la 96 miliarde de lire sterline.
Oficialii au anunțat că modificările făcute la planul general vor face ca liniile promise să fie gata cu 10 ani mai repede și timpii de parcurs vor scădea simțitor.
Nu va fi construită nici secțiunea Leeds – Manchester și nici Leeds – Birmingham. Planul prevede ca în unele segmente, în loc să fie construită o linie nouă de la zero, să fie modernizată linia existentă.
Anunțul vine după ce în ultimele luni au venit multe critici legate de costurile totale ale planului HS2.
Liniile din nordul Angliei și din sudul Scoției permit în prezent viteze de până la 200 km/h și sunt porțiuni lungi cu medii de 150 km/h.
Marea Britanie are doar 108 km de linie de mare viteză, High Speed 1 (HS1), numită și Channel Tunnel Rail Link (CTRL), linie ce leagă Londra de Canalul Mânecii (orașul Fokestone).
Din 1994 funcționează tunelul feroviar de sub canalul Mânecii și de la Paris până la Calais trenurile rulau cu 300 km/h, în timp ce pe partea engleză nu exista linie de mare viteză și trenurile rulau cu cel mult 160 km/h. O secțiune de 74 km a fost deschisă în 2003 și restul, patru ani mai târziu, costurile fiind de peste 6 miliarde lire. Cea mai rapidă porțiune este cea de 81 km dintre Stratford și Ashford, parcursă în 34-36 de minute.
Încă din anii 90 se vorbea de trenuri de mare viteză, iar succesul HS1 i-a încurajat pe promotorii acestor trenuri să vorbească de linii care să lege sudul de nord.
Proiectul este lansat de laburiști în 2009 când este creată și agenția High Speed Two Ltd care să analizeze în ce mod pot fi construite liniile. În 2010 se stabilește un program în două faze: prima în care să fie legate cele mai mari două orașe ale țării (Londra și Birmingham) și o a doua în care liniile să continue în formă de Y către Manchester și Leeds.
Bugetul a tot crescut de-a lungul anilor, ajungând aproape la triplare în șapte ani. În 2012 estimările erau de 32,7 miliarde lire pentru ambele faze, iar un an mai târziu s-a ajuns la 50 de miliarde, fiindcă au fost incluse și trenurile noi. În 2015 bugetul a fost revizuit la 55,7 miliarde lire din cauza inflației, iar cele mai noi cifre indică 96 de miliarde de lire.
În 2012 ministerul Transportului anunță că a dat undă verde proiectului, dar în același an este contestată în justiție decizia. În 2013, premierul de atunci, David Cameron, descria proiectul ca fiind de importanță vitală.
Faza unu, linia de mare viteză Londra – Birmingham, a primit și acordul parlamentului în 2017 și au început lucrările în 2020.