Marian Sarbu, care a demisionat din fruntea ASF dupa ce Curtea Constitutionala a decis ca nu avea experienta profesionala necesara, poate desfasura alte activitati in ASF/Ce se intampla cu cei peste 150.000 de euro incasati in 2013 ca membru ASF?
Marian Sarbu a demisionat in aceasta luna din functia de prim-vicepresedinte ASF, dupa ce Curtea Constitutionala a decis ca numirea sa in aceasta pozitie, in luna iunie din acest an, a fost neconstitutionala. Motivul: nu avea cei 9 ani de experienta profesionala ceruti de lege pentru orice membru ASF executiv sau nu. Cu un an in urma, Sarbu a fost membru neexecutiv in ASF, pozitie din care a declarat ca a incasat peste 154.000 de euro. Contactati de HotNews.ro, oficialii ASF spun ca dupa demisie, Sarbu nu revine ca membru neexecutiv in Consiliul ASF si nici intr-o alta functie de conducere din cadrul ASF, dar poate sa desfasoare o alta activitate in ASF, legata de specializarea sa. Cat despre experienta pe care ar fi trebuit sa o aiba in 2013, ASF sustine ca decizia Curtii Constitutionale a vizat doar pozitia de prim-vicepresedinte ASF.
Marian Sarbu a demisionat in aceasta luna din functia de prim-vicepresedinte ASF, dupa ce Curtea Constitutionala a decis in 2 iulie ca numirea sa in aceasta pozitie a fost neconstitutionala.
Curtea Constitutionala a fost sesizata de PNL si PDL in urma unui articol HotNews.ro la scurt timp dupa numirea sa in aceasta functie, care a avut loc in iunie 2014.
Intrebat de cei 9 ani de experienta ceruti de lege, Marian Sarbu a declarat in interviul HotNews.ro: Am fost 13 ani ordonator de credite!
PNL si PDL au sesizat Curtea Constitutionala tocmai pe acest motiv – lipsa experientei profesionale cerute de legea de functionare ASF, iar Curtea Constitutionala a decis in 2 iulie ca experienta acestuia „nu are relevanta pentru numirea acestuia ca membru in Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara”.
Iata cum motiveaza Curtea Constitutionala decizia sa:
- 24. Trecand la analiza documentelor depuse la dosar, Curtea retine ca atributiile functiilor, respectiv demnitatilor detinute de domnul Marian Sarbu sunt, cu precadere, cele de ordonator principal de credite in intelesul dispozitiilor art.20 alin.(2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.597 din 13 august 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora ‘Ordonatorii principali de credite sunt ministrii, conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, conducatorii altor autoritati publice si conducatorii institutiilor publice autonome’. Insa experienta profesionala a domnului Marian Sarbu ca ordonator principal de credite nu se circumscrie conditiilor prevazute de art.9 alin.(1) lit.a2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.93/2012, astfel ca nu are relevanta pentru numirea acestuia ca membru in Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara. (…)
- 26. In aceste conditii si vazand din documentele depuse la dosar ca domnul Marian Sarbu nu are o experienta profesionala specifica in materie de minimum 9 ani, Curtea constata ca acesta nu intruneste conditia prevazuta de art.9 alin.(1) lit.a2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.93/2012 pentru numirea in functia de prim-vicepresedinte, membru executiv al Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara. Prin urmare, Hotararea Parlamentului Romaniei nr.26/2014 este nelegala in ceea ce priveste aceasta numire”.
Citeste intreaga decizie a Curtii Constitutionale care este atasata acestui articol.
Cu alte cuvinte, Curtea Constitutionala a decis ca numirea sa ca prim-vicepresedinte ASF a fost neconstitutionala, insa a constatat si ca experienta sa nu avea relevanta nici ca membru in Consiliul ASF, functie pe care a detinut-o cu un an in urma.
Conform declaratiei sale de avere, Marian Sarbu a incasat in 2013 ca membru neexecutiv al ASF suma de 682.068 lei, echivalentul a 154.348 de euro.
Intrebata in legatura cu acest aspect si daca a initiat un demers in sensul recuperarii acestor bani, actuala conducere ASF a raspuns, prin intermediul purtatorului de cuvant Radu Soviani, urmatoarele:
- „Decizia Curtii Constitututionale se refera la hotararea Parlamentului prin care acesta l-a numit in pozitia de prim-vicepresedinte al ASF pe domnul Marian Sarbu, pozitie din care domnul Sarbu a demisionat si detinuta legal pana la pronuntarea Curtii Constitutionale si publicarea hotararii in monitorul oficial. Mandatul de membru neexecutiv al domnului Marian Sarbu (din care acesta a demisionat inaintea numirii ca Prim-Vicepresedinte) nu a facut obiectul vreunei contestari la Curtea Constitutionala, iar veniturile obtinute de acesta in urma hotararii Parlamentului de numire ca membru neexecutiv al Consiliului si exercitarii acestei functii, au fost realizate in concordanta cu mandatul acordat de catre Parlament”.
HotNews.ro a incercat sa afle si daca dupa demisia sa din functie de prim-vicepresedinte ASF, Marian Sarbu a mai ramas angajat in ASF si daca da, pe ce post si pana cand.
Iata raspunsul ASF:
- „Domnul Marian Sarbu nu revine ca membru neexecutiv in Consiliul ASF si nici intr-o alta functie de conducere din cadrul ASF, dar poate sa desfasoare o alta activitate in Autoritatea de Supraveghere Financiara, legata de specializarea dansului (relatia cu Parlamentul sau cu Guvernul) sau in probleme legate de protectia consumatorilor„.
Pentru detalii privind veniturile incasate de cei care conduc ASF citeste si: Topul celor care au incasat cei mai multi bani la ASF in 2013: Ion Giurescu – peste 216.000 euro, Marian Sarbu – peste 154.000 euro si Dan Radu Rusanu – peste 147.000 euro
- Ce spune legea (OUG 94/2013) cu privire la experienta ceruta membrilor Consiliului de conducere al ASF:
La articolul 8, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1) A.S.F. este condusa de un Consiliu format din 9 membri, dintre care un presedinte, un prim-vicepresedinte si 3 vicepresedinti, care sunt membri executivi. Fiecare dintre cei 3 vicepresedinti are atributii specifice corespunzatoare unuia dintre cele 3 sectoare de supraveghere financiara. In hotararea Parlamentului Romaniei de numire a acestora se stabileste sectorul de supraveghere financiara pentru care sunt numiti. Ceilalti 4 membri sunt membri neexecutivi.
La articolul 9, dupa litera a1) se introduce o noua litera, litera a2), cu urmatorul cuprins:
” a2) sa aiba o experienta profesionala in domeniul financiar, al institutiilor de credit si/sau al institutiilor financiare nebancare, de minimum 9 ani de la data absolvirii studiilor prevazute la lit. a1);”.