Sari direct la conținut

Marocul face pași concreți spre construirea unei noi linii de tren de mare viteză

HotNews.ro
Gara din Tanger, Maroc, Foto: Typhoonski, Dreamstime.com
Gara din Tanger, Maroc, Foto: Typhoonski, Dreamstime.com

Marocul a anunțat că a acordat trei contracte pentru realizarea unor studii preliminare necesare pentru construirea unei noi linii feroviare de mare viteză, între orașele Kénitra și Marrakech.

Marocul a devenit în 2018 prima țară africană ce a lansat trenuri de mare viteză, oficialii spunând că au reușit să construiască liniile la un cost/km extrem de redus.

Țara nord-africană vrea să construiască până în 2040 peste 1.300 km de linii de mare viteză și 3.800 km de linii convenționale. Scopul este ca trenurile să ajungă atunci în 43 de orașe, față de 23 în prezent. Obiectivul este ca numărul de pasageri să crească de la 38 de milioane/an, la 132 de milioane/an.

Linia pentru care se fac acum studiile va avea aproximativ 350 km și este împărțită în trei tronsoane: Kenitra – Aïn Sebaa, Aïn Sebaa – Nouaceur și Nouaceur – Marrakech. Contractele au fost acordate de ONCF unor consorții în care se găsesc companii marocane care au parteneri străini (din Franța și din Coreea de Sud).

Statul marocan estimează că extinderea cu câteva sute de km a rețelei de mare viteză va costa aproximativ 10 miliarde dolari.

Marocul și TGV-urile

În 2018 Marocul a devenit prima țară din Africa ce are trenuri de mare viteză. Pe cei 363 km dintre Tanger și Casablanca trenurile TGV fac 2 ore și 10 minute, față de 4 ore și 45 de minute, cât făceau trenurile convenționale. În iulie 2018 un tren de test a atins viteza record de 357 km/h, iar primele trenuri cu pasageri au circulat pe 26 noiembrie 2018.

Marocanii spun că au construit cel mai ieftin TGV, cu un cost de sub 10 milioane euro/km. Costul de 2 miliarde de euro a fost împărțit între Franța (51%) și Maroc, Arabia Saudită, Kuweit și emiratul Abu Dhabi (49%). Au fost cumpărate 12 rame de la Alstom și trenul este denumit Al Boraq, după un cal înaripat din mitologia islamică.

Capitala Rabat este la 89 km de Casablanca, iar Kenitra este la 40 km de capitală. Între Kenitra și Rabat este cea mai lentă porțiune (40 km în 27 de minute), dar de la Kenitra la Tanger sunt 234 km și trenurile fac doar 50 de minute.

Tronsonul de mare viteză este de 180 km și pe acea porțiune viteza maximă este de 320 km/h, în timp ce pe restul maximul este de 160 km/h și linia este convențională, dar fără restricții de viteză.

TGV-ul nord-african vrea să fie o dovadă că Marocul avansează cu mare viteză și devine o putere economică, dar TGV-ul nu reușește să mascheze faptul că țara este una ”cu două viteze”, una a contrastelor. Pe coastă nivelul de trai este mai ridicat și industrializarea prinde contur, dar în sudul deșertic viața este mult mai grea și numărul celor care știu carte este mult mai mic.

Surse: International Railway Journal, agenceecofin.com

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro