Sari direct la conținut

Mașina hibrid versus mașina electrică

HotNews.ro
Masini hibride si electrice in fata Ministerului Mediului, Foto: Hotnews
Masini hibride si electrice in fata Ministerului Mediului, Foto: Hotnews

În 1899, inginerul german Ferdinand Porsche a creat prima mașina hibridă, denumită System Lohner-Porsche Mixte. Aceasta funcționa pe principiul unui generator pe benzină care alimenta un motor electric, cel din urmă acționând puntea față.

În 1904, odată cu apariția primelor automobile Ford pe benzină, mult mai ieftine, cererea de mașini hibride a scăzut dramatic. În 1997, Toyota a lansat modelul hibrid Prius ca o alternativă la motorizările pe benzină sau diesel.

La doi ani după aceea, în 1999, Honda oferea varianta Insight, considerată primul model de automobil hibrid din SUA. Practic, aceste două mașini au reprezentat bazele pieței de hibride din lume.

În prezent, majoritatea experților apreciază că mașina electrică se pretează cel mai bine unui parcurs urban. Deși autonomia multor modele de mașini electrice ajunge chiar până la 300 de km, această cifră poate varia mult în condiții de trafic real.

Cel mai frecvent, autonomia este cuprinsă între 100 și 200 de kilometri, în funcție de modelul mașinii și de capacitatea acumulatorului cu care este dotată. Temperatura exterioară, aglomerația, tipul și înclinația drumului pe care se rulează, precum și gradul de încărcare a mașinii influențează decisiv performanțele acesteia.

În situația unor drumuri lungi, în lipsa infrastructurii de alimentare cu energie electrică o bună alegere, astăzi, este o mașină cu un regim mixt de exploatare.

Achiziția. Costul de achiziție este mai mare față de versiunile cu motor termic. Versiunea hibridă a unui model dotat cu motor cu ardere internă costă, în medie, cu până la 25% mai mult față de unul obișnuit, astfel că deprecierea mașinii va fi cu atât mai mare față de cea a unei mașini obișnuite.

Prețurile mașinilor electrice încep din jurul sumei de 22.000 de euro pentru mașini de 80-150 CP și autonomie de 150 de km și 50.000 euro pentru o autonomie de 300 de km. Prețurile mașinilor hybrid fiind cu 30-40% mai mici decât cel al mașinilor electrice.

În România existau scheme de sprijin al achiziționării de mașini electrice. Programul Rabla Plus, pentru mașinile electrice, acordă un voucher de 10.000 de euro. Pentru mașinile hibrid, se aplică programul Rabla Clasic, care adaugă un ecobonus de 1.700 de lei peste prima de casare, a cărei valoare este de 6.500 de lei.

O analiză a costurilor de achiziție pentru un Fiat 500 în variantă clasică, hibrid și electric, arată diferența mare între acestea.

Consumul de combustibil. Un autoturism hibrid poate reduce consumul de carburant cu 20-40%. În plus, în funcție de ce tip de hibrid vorbim (clasic, plug-in sau mild), fiecare beneficiază de anumite avantaje:

Hibridul clasic nu necesită încarcare la priză, deci are o autonomie scazută. Când bateria se descarcă, mașina continuă să fie alimentată de motorul pe benzină sau diesel.

Hibridul mild sistemul electric oferă un ajutor în plus pentru motorul cu ardere internă prin alimentarea unora dintre unitățile auxiliare, cum ar fi: sistemul audio sau climatronicul.

Hibridul plug-in poate fi încărcat la priză și are o autonomie mai mare datorită acumulatorilor mai puternici, dar și motorului pe benzină sau diesel. Însă, are un cost de achiziție mai mare decât celelalte două, iar fiabilitatea este scăzută datorită greutății acumulatorilor.

Pentru a călători pe aceeași distanță, un vehicul electric necesită de 2 ori mai puțină energie decât un vehicul hibrid și de 3 ori mai puțină energie decât un vehicul convențional cu motor cu combustie.

Analiză energetică „de la sondă la roată”, a autovehiculelor prezintă următoarea eficiența globală:

Mașină pe benzină cca.18 – 19%

Mașină electrică cca. 52 – 59%

Mașină pe hidrogen cca. 36 – 44%

Mașină hibridă 28 – 31%

Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl puteți pune într-o mașină din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari pe care o primește din cauza „murdăriei” percepute. Mașinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veți putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.

Va trebui să luați în considerare costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă dacă doriți să încărcați un vehicul electric de acasă. Aceasta costă aproximativ 400 euro.

Tabelul de mai jos prezintă modele de la aceleași mărci populare și arată diferența dintre costurile de funcționare dintre modelele diesel, benzină, hibrid și cele electrice.

Pentru cei care doresc să compare costurile cu combustibilul între diverse mașini apelând la Calculatorul Comparativ Clasic – Electric

Întreținere. Vehiculele hibrid cu motoare pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de sub 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă la mașinile electrice contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și a sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă un cost al întreținerii unui vehicul electric, pe durata sa de viață mult mai mic decât cel al unei mașini hibrid. Un real inconvenient, în prezent, îl reprezintă serviciile dedicate maşinilor electrice, care se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

Durata de viață. Durata de viață a unei mașini electrice este dată de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate. Schimbarea bateriilor nu are sens financiar, deoarece costul bateriei și manopera pentru a instala o baterie nouă în multe din mașinile electrice sunt ridicate.

Un kWh pentru acest automobil costă cca, 270 de euro. Având în vedere că o mașină care costă 35.000 euro, are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașiniilor aflate în prezent pe piață arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie. Cu toate acestea, mulți proprietari ai acestor mașini sunt îngrijorați de durata de viață a bateriei. Un studiu recent arăta că 46% dintre proprietarii de mașini electrice spun că bateria unei astfel de mașini va ține maxim 100.000 km.

În prezent bateriile mașinilor electrice, vândute pe teritoriul Europei, au o garanție de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garanție mai mare bateriilor.

De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa inițială în primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla întăresc aceste afirmații spunând că au pierdut doar câteva procente din capacitatea bateriei după câțiva ani de utilizare.

Impactul de mediu. Conform unui articol publicat în Worl Electric Vehicul Journal, producția mașinilor electrice cu baterie are o amprentă de carbon cu aproximativ 50–100% mai mare decât cea a mașinilor cu sisteme de propulsie convențională. Grupul motopropulsor electric, cuprinzând invertorul, motorul electric și transmisia, prezintă o amprentă de carbon moderat mai mică decât grupul motopropulsor bazat pe motorul cu ardere, inclusiv sistemul de răcire și transmisie.

Luând mașinile convenționale ca bază cu 100%, amprenta de carbon putem concluziona că mașinile hybrid prezintă cu 25% mai multe emisii de CO2, iar cele electrice cu 75% mai multe emisii de CO2 la fabricare. Lucrurile se schimbă semnificativ pe durata de viață a mașinii acolo unde emisiile de CO2 sunt semnificativ mai ridicate pentru mașinile care folosesc combustibili clasici.

Încărcarea. Încărcarea unei mașini electrice durează considerabil mai mult decât alimentarea la o stație de motorină/benzină. Un alt element important este existența opțiunilor de încărcare în zona comună de rulare.Timpul necesar pentru a încărca o mașină electrică depinde de puterea stației de încărcare. Acest lucru poate dura până la șapte ore (încărcare acasă peste noapte) sau în cel mai bun caz 30 de minute (încărcare rapidă la o stație de încărcare publică).

Eficienţă. Sistemele de propulsie electrice s-au dovedit a fi mult mai eficiente decât motoarele diesel, deoarece: mașinile electrice nu suferă de pierderi de combustibil la ralanti, așa cum o fac mașinile diesel, majoritatea vehiculelor electrice au ceea ce se numește „frânare regenerativă”, prin care energia este adunată de motorul electric atunci când încetinește și este apoi furnizată ca încărcare suplimentară bateriei și spre deosebire de mașinile diesel, nu există niciun risc de a risipi energie prin selecția ineficientă a vitezelor. Aceste mașini au o singură viteză și oferă un cuplu instantaneu atunci când se accelerează.

Stilul de condus. Mașina hibridă are avantajul de a permite o experienţă care combină cele două stiluri de conducere (mașină electrică / mașină clasică), între care cuplul instantaneu dezvoltat de motorul electric atunci când accelerația este apăsată este esențial.

Mașina pe vreme rece. Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, aceasta începe să prezinte anumite probleme. Mașina hibrid rezolvă această problemă.

N.red: Dumitru Chisalita este Presedintele Asociației Energia Inteligentă

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro