Sari direct la conținut

Masinile electrice, pericol mortal pentru OPEC. Cum demonstreaza cartelul petrolului ca traieste intr-o lume paralela.

HotNews.ro
Masinile electrice, pericol mortal pentru OPEC. Cum demonstreaza cartelul petrolului ca traieste intr-o lume paralela.

OPEC, cartelul petrolului, ramane sfidator si traieste intr-o bula de timp, fara sa para constient ca politica energiei globale s-a schimbat pentru totdeauna, scrie The Telegraph.

Prognoza OPEC privind piata mondiala a petrolului publicata saptamana trecuta este un document remarcabil, o apologie a unui interes ce refuza sa tina cont de evidente, apreciaza jurnalistul Ambrose Evans-Pritchard, expert in domeniul energiei.

Potrivit aprecierilor OPEC, dependenta de petrol si gaz va ramane neschimbata inca un sfert de veac, iar combustibilii fosili vor acoperi 78% din energia lumii in 2040, marginal mai putin decat in ziua de azi.

Cartelul prognozeaza ca nu vor exista avansuri tehnologice importante si ca rivalii lor mai mult vor risipi banii.

De asemenea, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol apreciaza ca emisiile de CO2 vor creste in continuare ca si cand nu s-a intamplat nimic la summitul de la Paris dedicat schimbarilor climatice unde s-a semnat un acord intre 190 de tari.

Printre randurile prognozei realizate de cartel se intelege, astfel, ca acordul nu are nicio relevanta, desi s-a asumat o reducere a emisiilor de gaze pana in 2040 si chiar o “decarbonizare” pana in 2070.

OPEC apreciaza ca cererea pentru titei va creste cu 18 milioane de barili, pana la 110 milioane de barili pe zi pana in 2040.

Documentul aproape ca nu ia in seama autovehiculele electrice, apreciind ca flota de masini a lumii va creste de la 1 miliard la 2,1 miliarde de autovehicule in urmatorii 25 de ani, dintre care 94% vor merge tot pe benzina si motorina.

“Fara un salt tehnologic major, vehiculele pe baterii electrice nu vor castiga o cota importanta de piata in viitorul previzibil” se sustine in prognoza, care argumenteaza ca acestea costa prea mult, au o autonomie prea mica, iar bateriile nu dau randament daca e prea cald sau prea frig.

Aceasta este o apreciere curajoasa, apreciaza The Telegraph, amintind ca Apple si Google isi pun la bataie vastele lor resurse in cursa pentru vehiculele incarcate la priza, iar modelul 3s al Tesla va fi pe piata pana in 2017 la un pret de circa 35.000 de dolari.

De asemenea, Ford a anuntat de curand ca va investi 4,5 mld. dolari in realizarea de modele electrice si hibride si va avea 13 astfel de masini la vanzare pana in 2020.

Plus Volkswagen care va dezvalui luna viitoare “un concept complet nou” ce promite o noua era a “electromobilitatii pe distanta lunga la un pret accesibil”.

OPEC sfideaza la fel de mult decizia Toyota de a paria pe masini cu hidrogen, la fel si tinta stabilita de cel mai mare producator mondial de masini de a inceta productia de masini pe motorina si benzina pana in 2050.

Goldman Sachs estimeaza ca vehiculele ce se pot conecta la reteaua de electricitate vor ajunge la o cota de piata in lume de 22% in cel mult zece ani, ca pretul bateriilor va scadea cu 60% in urmatorii cinci ani si ca autonomia masinilor electrice va urca cu 70% in cincinalul ce urmeaza.

Aceste estimari sunt dintr-o alta lume fata de cele ale OPEC, scrie publicatia britanica, adaugand ca aceste prognoze pot fi chiar depasite de viitoarele salturi tehnologice.

De exemplu, o echipa de chimisti de la Cambridge sustine ca a dezvoltat tehnologia bateriei litiu-aer, cu o eficienta de 90%, capabila sa ofere unui vehicul energie sa mearga de la Londra la Edinburgh (660 km. nota red.) cu o singura incarcare.

Noua tehnologie promite sa taie patru cincimi din costurile actuale si sa ajunga pe sosele in zece ani.

Pe langa asta, veniturile anuale OPEC s-au prabusit de la 1.200 de miliarde de dolari in 2012 la circa 400 mld. dolari la cotatiile actuale, cu costuri bugetare si politice mari pentru tarile din cartel.

Sheikh Ahmed Zaki Yamani, fostul ministru saudit al petrolului a avertizat intr-un interviu pentru The Telegraph acum 15 ani ca va veni si ziua scadentei, mentionand in mod special tehnologiile pilelor de combustie:

“Peste treizeci de ani va exista o cantitate enorma de petrol si niciun cumparator. Petrolul va fi lasat in pamant. Epoca de Piatra va ajunge la final, dar nu pentru ca ne vor lipsi pietrele”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro