Mate Rimac, povestea unui Elon Musk din Balcani – Cum s-a dezvoltat în Croația un producător de super-mașini electrice
Mate Rimac are doar 33 de ani, însă are o poveste extraordinară. Acum 15 ani transforma un vechi BMW verde într-una dintre cele mai rapide mașini electrice din lume, iar de acum va conduce o companie din care va face parte și faimoasa firmă Bugatti, celebră pentru mașinile ce pot depăși 400 km/h. Lui Mate Rimac i s-a spus acum 15 ani că este imposibil să construiască mașini în Croația, dar compania sa a început recent să producă un supercar electric numit Nevera care costă două milioane de euro și poate atinge 412 km/h.
Rimac s-a născut în 1988 în republica Bosnia și Herțegovina din fosta Iugoslavie, iar părinții săi au fugit cu el la Frankfurt în 1991, când în țara natală a început războiul. Familia a revenit în Croația când Mate avea 12 ani, iar tatăl său a fondat o companie de imobiliare într-un oraș de lângă Zagreb numit Samobor.
În timpul liceului Mate Rimac (pronunțat Rimaț, în croată) a câștigat concursuri de inventică în electronică și a obținut și brevete internaționale, iar în 2006 a cumpărat un vechi BMW E30 323i din 1984 cu care a concurat în diverse curse, dar după ce motorul a explodat s-a gândit că cea mai bună idee ar fi să transforme mașina într-una electrică, iar pentru asta a folosit și piese de la un motostivuitor.
Rimac Nevera
Click aici pentru a mări fotografia
Rimac a povestit că a fost inspirat să se îndrepte spre electrice și datorită inventatorului Nikola Tesla care este un considerat erou național în Croația (Tesla s-a născut în 1856 într-un sat numit Smiljan care atunci era în Imperiul Austriac, dar acum este parte a Croației).
Mulți au râs atunci de el și i-au spus că a adus „mașina de spălat” pe circuit, însă acel BMW verde modificat a fost la vremea aceea printre cele mai rapide mașini electrice din lume. Mașina poreclită Green Monster a câștigat multe concursuri contra unor mașini cu motor cu combustie internă.
În 2009 Mate Rimac a fondat compania sa, iar el povestește că visul lui era să construiască o mașină, iar pentru asta s-a dus și la Universitatea Tehnică din Zagreb și le-a spus celor de acolo că vrea să construiască un automobil de la zero, dar i s-a spus că în Croația este imposibil așa ceva fiindcă nu există industrie auto, așa că a fost sfătuit să renunțe.
Rimac concept c_two
Click aici pentru a mări fotografia
Rimac spune că și-a dat seama că este pe cont propriu, dar a avut norocul să-l cunoască pe Adriano Mudri care lucra ca designer la General Motors în Germania și a fost de acord să-l ajute să construiască mașina. Printr-un croat influent, Rimac a luat legătura cu investitori din Abu Dhabi care, după ce Rimac le-a prezentat schițe și planul de afaceri, au zis că vor comanda două mașini.
Comanda a venit la început de 2011, iar Rimac a decis că vrea să expună un concept la salonul auto de la Frankfurt, în toamnă. În primăvară, cu cinci luni înainte de salon nu era decât el și Mudri la companie și nu exista nici măcar o mașină.
Înțelegerea cu arabii a fost ca Rimac să dezvolte mașina, să caute companii care să furnizeze componente și să facă primele angajări din bani împrumutați de unde va găsi, ca apoi arabii să plătească tot ce s-a investit. Rimac povestește însă că, dat fiind că nu există niciun fel de tradiție auto în Croația, nu a prea găsit ce oameni să angajeze.
Au fost cinci luni grele, iar la salonul auto de la Frankfurt compania avea doar cinci angajați. Foarte aproape de data salonului, criza de bani a fost atât e dură încât, nu doar că nu mai erau bani pentru plata pieselor, ci nici măcar pentru factura de electricitate.
Mai mult, a venit momentul ca arabii să plătească și pentru asta Mate Rimac s-a dus în Emiratele Unite să semneze actele, dar în momentul decisiv arabii au spus că vor da banii doar dacă totul se va face în Abu Dhabi, și nu în Croația, dar Rimac nu a vrut să audă de așa ceva, deși datoriile erau mari.
Click aici pentru a mări fotografia
Mate Rimac a prezentat mașina la salonul de la Frankfurt, iar presa internațională a scris despre companie. La Frankfurt, Rimac a prezentat Concept One care avea o viteză maximă de 354 km/h. De-a lungul anilor doar opt mașini au fost construite, una fiind distrusă când prezentatorul TV Richard Hammond a ieșit de pe drum la o competiție în Elveția.
Antreprenorul s-a dus să discute cu diverși furnizori auto pentru a parafa eventuale acorduri de business, dar majoritatea nici nu au vrut să discute, unii au râs de el, iar puținii care au stat la discuții serioase i-au propus prețuri atât de mari, încât nu avea niciun rost. I s-au cerut milioane de dolari pentru componente relativ simple, dar Rimac nu doar că nu avea banii, ci era în datorii.
Rimac spune că a tras o concluzie clară: trebuie să dezvolte „in house” cât mai multe sisteme posibile, cu oameni cât mai buni care să se perfecționeze.
În 2013 Rimac s-a dus în Silicon Valley să caute investitori, dar nu a avut succes fiindcă toți voiau atunci să investească în social media. Rimac spune că acum este fix invers, deoarece mașinile electrice sunt la modă, însă acum opt ani nu erau.
Mașini Bugatti și Rimac
Click aici pentru a mări fotografia
Rimac și-a dat seama că trebuie să construiască un model de business viabil dincolo de ideea de a construi și a vinde supercar-uri electrice și s-a poziționat ca furnizor de tehnologie și consilier pentru companiile dornice să construiască mașini electrice sport.
A fost construită și fabrica de la Sveta Nedelya, nu departe de Zagreb și se lucrează la un campus unde vor lucra 2.500 de oameni după anul 2023.
Rimac a devenit faimoasă dar a avut ani grei, la limita supraviețuirii, dar în 2018 Porsche a preluat 10% din acțiuni, participația ajungând în 2021 la 24%. Șefii Porsche au explicat că au investit în Rimac fiindcă această companie croată a început să construiască mașini electrice super-sport cu câțiva ani înaintea Porsche și avea experiență și tehnologii apreciate. În mai 2019 Hyundai și Kia au investit 90 milioane euro.
În primăvara lui 2018, la salonul auto de la Geneva, Rimac a prezentat conceptul electric C_Two despre care compania spunea că are viteză maximă 412 km/h și că ajunge în 1,85 secunde de la 0, la 97 km/h. Mașina este deja în producție sub numele Rimac Nevera, primele livrări vor fi la final de 2021 și prețul pentru acestă super-mașină electrică este de 2,4 milioane dolari.
Nevera, care este numele unor furtuni scurte ce apar pe coasta Adriaticii, va avea echivalentul a 1.914 CP și va fi produs în 150 de unități. Autonomia promisă este de 550 km.
Luni s-a anunțat faptul că Mate Rimac va conduce o nouă companie din care va face parte Rimac Automobili, dar și Bugatii care este parte a Porsche din grupul Volkswagen. Mate Rimac primește recunoașterea meritată, mai ales că vine dintr-o țară mică de 4 milioane de oameni unde nu există industrie auto, se vând anual 60.000 de mașini noi și i s-a spus că nu avea nicio șansă.