Sari direct la conținut

Media Fact Book 2012: Piata locala de publicitate a ajuns la 309 milioane de euro in 2011. Internetul ajunge pe locul secund, dupa TV, ca investitii de publicitate

HotNews.ro

​Cheltuielile de publicitate pe piata romaneasca au ajuns in 2011 la 309 milioane de euro, cu 2% mai putin decat anul trecut, in timp ce anul acesta este de astreptat sa scada din nou cu cateva procente, pana la 303 milioane de euro, estimeaza agentia Initiative in ultimul sau raport Media Fact Book, dat publicitatii miercuri. Raportul prezinta publicitatea in medii digitale drept „vedeta” pietei in 2011, cand internetul a depasit outdoor-ul in materie de cheltuieli de publicitate.

  • „Scaderea cu 2% a pietei este un rezultat bun, daca o comparam cu evolutiile din 2009 si 2010”, apreciaza Alexandra Olteanu, managing director Initiative.

UPDATEVezi raportul complet pe pagina dedicata MFB 2012

UPDATE 2 Cele mai mari investitii de publicitate s-au inregistrat anul trecut la categoria „Mobile Telecommunications” (42 mil. euro), in pofida faptului ca majoritatea companiilor din acest sector si-au redus bugetele. A doua categorie este „Cosmetics, Hygienics&Health Care” (40 mil. euro, +10% in 2011), urmata de „Medical & Optical Products & Services” (25 mil. euro, +20%)

UPDATE 3 Perspective pentru 2012

  • TV: Pana acum, anul 2012 inregistreaza o crestere de 10% a cifrelor de audienta, un nivel mai mic de incarcare, iar tendinta pentru lunile martie-mai a fost de descrestere cu 4-5% a inventarului vandut.
  • Digital: Performance marketing-ul va creste atat ca valoare si cota de piata, in timp ce cota publicitatii de tip display scade. Display-ul va atrage cea mai mare parte din bugete, dar clientii vor fi nevoiti sa se concentreze asupra unor formate de mai mare impact si care ii implica pe utilizatori. Social media va continua sa creasca
  • Mobil: Ca urmare a cresterii ratei de penetrare a smartphone-urilor si a capacitatii clientilor de a intelege beneficiile marketingului mobil, 2012 va aduce o diversificare considerabila. Vor exista mai multe campanii integrate ce asimileaza solutii mobile.
  • Radio: Scaderea bugetelor inseamna ca mixurile de comunicare vor include de obicei doar primele doua statii din punct de vedere al audientei.
  • Presa scrisa: Polarizarea pietei va continua, iar cota de piata a marilor editori si portofoliile acestora vor creste. Este de asteptat ca furnizorii sa fie flexibili in privinta ofertelor speciale si sa se orienteze spre proiecte speciale si sinergii print-online, print-online-mobil, parteneriate etc.

Initiative apreciaza ca publicitatea TV va inregistra, anul acesta, o scadere de circa 10 milioane de euro; Internetul va creste cu circa 7 milioane de euro, multumita inclusiv evolutiei social media; radio-ul, presa scrisa si publicitatea outdoor vor cunoaste scaderi usoare.

Evolutia cheltuielilor totale de publicitate in ultimii ani si estimarea pe 2012:

  • 2008 – 540 mil. euro
  • 2009 – 345 mil. euro
  • 2010 – 316 mil. euro
  • 2011 – 309 mil. euro
  • Est. 2012 – 303 mil. euro

Evolutia cheltuielilor de publicitate TV

  • 2008 -337 mil. euro
  • 2009 – 222 mil. euro
  • 2010 – 209 mil. euro
  • 2011 – 200 mil. euro
  • est. 2012 – 190 mil. euro

Evolutia cheltuielilor – Internet (inclusiv estimari pentru cheltuieli Google/Facebook/Yahoo)

  • 2008 – 16  mil. euro
  • 2009 – 19 mil. euro
  • 2010 – 26 mil. euro
  • 2011 – 34 mil. euro
  • est. 2012 – 41 mil. euro 

Initiative noteaza o scadere a ponderii display advertising in totalul investitiilor media online, de la 62% in 2011 la 55% in 2012, in timp ce performance media(Google, Facebook, Yahoo!) urca de la 38% la 45%.

Evolutia cheltuielilor – radio

  • 2010 – 21 mil. euro
  • 2011 – 20 mil. euro
  • est. 2012 – 19 mil. euro

Evolutia cheltuielilor – presa scrisa

  • 2010 – 26 mil. euro
  • 2011 – 24 mil. euro
  • est. 2012 – 23 mil. euro

Evolutia cheltuielilor – OOH

  • 2010 – 33 mil. euro
  • 2011 – 31 mil. euro
  • est. 2012 – 30 mil. euro

Alexandra Olteanu, la prezentarea raportului Media Fact Book 2012:

  • Declinul a incetinit, avem o estimare de „flat” (incetarea scaderii) pentru 2013
  • Mediul digital a devenit al doilea dupa TV ca investitii atrase din publicitate. Asteptam ca in 2012 sa ajunga la 14%.
  • O tendinta importanta in 2011 a fost explozia social media. Facebook a cunoscut o crestere rapida a numarului de utilizatori, a ajuns la masa critica, dar timpul petrecut de utilizator pe Facebook creste.
  • Din punct de vedere economic, stam mult mai stabil decat alte piete din zona noastra. Asta a adus confort clientilor de publicitate. Piata a coborit un pic, dar foarte putin si pentru 2013 estimam sa inceteze scaderea.
  • Un alt motiv pentru care piata a scazut foarte putin este ca mai jos de atat nu se poate, am ajuns la fundul sacului. Bugetele au fost reduse la limita rezistentei (Veronica Savanciuc: Daca ne ducem mai jos de atat, ne ducem in lucruri care nu mai sunt profesioniste, in calitatea media sau in cea a comunicarii de brand)
  • Motorul care ar declansa cresterea publicitatii ar fi cresterea puterii de cumparare a romanilor
  • Cota televiziunii a scazut in 2011 la 64%, de la 66,2% in 2010. 
  • Cota Internetului a crescut de la 8,3% in 2010 la 11% in 2011. Rata de crestere a Internetului a fost, in 2011, cea mai mare – 30%, dar cea mai mare crestere au avut-o search engine marketing (+70%), performance media (+60%), care anul acesta va incetini pana la 45-50%.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro