Meta a început să blocheze știrile pe Facebook și Instagram în Canada, guvernul denunță o decizie „iresponsabilă”
Compania americană Meta, care deţine reţelele sociale online Facebook şi Instagram, a început marţi blocarea accesului la ştiri pentru utilizatorii din Canada, informează agențiile AFP și Reuters, citate de Agerpres.
Într-un comunicat, firma condusă de Mark Zuckerberg precizează că a luat măsuri pentru aplicarea legii canadiene privind ştirile online, iar implementarea pentru toţi cei care accesează din Canada cele două reţele va dura câteva săptămâni.
Utilizatorii din această ţară nu vor mai putea vizualiza linkurile către ştiri şi conţinut afişat de publicaţii locale sau internaţionale, o măsură anunțată de Meta încă din data de 23 iunie.
Conform noii legi, marile companii din domeniul internetului sunt obligate să plătească organizaţiilor de presă afişarea conţinutului acestora pe platformele online.
AFP menţionează că guvernul canadian s-a inspirat dintr-o lege similară introdusă în Australia în 2021, pentru a susţine sectorul media aflat în dificultate. Australienii s-au trezit atunci cu news feed-ul golit de orice știre locală sau internațională.
Meta susţine că „legislaţia se bazează pe premisa incorectă că Meta beneficiază în mod inechitabil de conţinutul distribuit pe platformele noastre, deşi nu este aşa”.
„Singura modalitate prin care putem să ne conformăm rezonabil acestei legislaţii este să sistăm disponibilitatea ştirilor pentru cei din Canada”, precizează compania.
„Pe viitor, sperăm ca guvernul canadian să recunoască valoarea pe care o asigurăm deja industriei ştirilor şi va lua în considerare o reacţie politică prin care să susţină principiile unui internet liber şi deschis, să promoveze diversitatea şi inovaţia şi să reflecte interesele întregului peisaj media canadian”, adaugă comunicatul citat.
Meta le spune canadienilor să se „conecteze” cu prietenii, guvernul vorbește de apărarea democrației
Utilizatorii din Canada vor avea însă acces în continuare la alte produse şi servicii pentru „conectarea cu prieteni, cu familii şi cu grupuri şi pentru interacţiunea cu comunităţile lor locale şi descoperirea de lucruri noi”, arată Meta.
Un raport parlamentar din 2022 apreciază că presa canadiană ar putea încasa anual circa 330 de milioane de dolari canadieni (aproximativ 226 de milioane de euro) dacă marile companii online vor fi obligate să încheie contracte pentru difuzarea de conţinut.
Poziţia Meta este că presa foloseşte intenţionat reţelele Facebook şi Instagram pentru a-şi asigura un public mai numeros şi a-şi creşte profiturile.
Pascale St-Onge, ministru pentru patrimoniu în guvernul de la Ottawa, a apreciat că restricţionarea serviciilor Meta pentru utilizatorii canadieni este „iresponsabilă”, în condiţiile în care 80% din veniturile din publicitatea online din Canada ajung la Meta şi Google.
Ea a subliniat că „o presă liberă şi independentă este fundamentală pentru democraţia noastră” şi că legi similare sunt luate în considerare şi de alte ţări.
FOTO: Peter Kovác, Dreamstime.com.