Mica vară din noiembrie, bucuria afacerilor HORECA. Reprezentant restaurant din București: „E ceva neobișnuit și cât mai mulți vor să profite”
HotNews.ro a stat de vorbă cu mai mulți reprezentanți ai industriei ospitalității din România pentru a afla cum se vede această toamnă neobișnuit de caldă din perspectiva lor și dacă, evident, încasările au crescut.
E noiembrie, dar oricine se plimbă pe străzile din București ar putea băga mâna în foc că e tot vară, mai ales că oamenii încă n-au renunțat de tot la tricouri și pantaloni scurți. De altfel, ultimele zile din octombrie (și primele din noiembrie) au adus în Europa temperaturi excepționale care apar foarte rar în această perioadă.
Totul are legătură cu schimbările climatice, iar aceste dezechilibre vor avea mai mult ca sigur efecte negative asupra ecosistemelor, ce vor fi date peste cap. Însă, la nivel urban și în contextul creșterii prețului la gaze și electricitate, „mica vară din noiembrie” este un lucru de care lumea se bucură.
Asta se reflectă din plin în HoReCa: terasele sunt pline și funcționează la fel ca pe timpul verii, iar orașele Europei se bucură încă de turiști, ca și când extrasezonul ar fi dispărut.
Proprietar terasă București: „Comparativ cu 2019, când nu era pandemie, anul acesta încasările sunt mai mari”
Alexandra Bujenița recunoaște că Acuarela, localul pe care-l deține împreună cu Andrei Toader, partenerul ei de viață, a avut parte de un octombrie mai bun decât în alți ani, iar vremea bună de afară a ajutat mult.
„Corelăm, totuși, și cu un apetit crescut al oamenilor de a ieși în oraș după doi ani și jumătate de interdicții. În noiembrie 2021 încă erau active restricții la nivel național, lumea încă era sceptică și vremea era mohorâtă.
Comparat cu 2019, când nu era pandemie, anul acesta sunt încasări peste. E adevărat că cifra de afaceri este crescută și ca rezultat al creșterilor prețurilor de-a lungul celor trei ani. O să avem niște lucruri mai clare la final de situație anuală”, clarifică Alexandra.
În ceea ce privește facturile, având în vedere că vremea de afară ține cu „horecarii”, ai zice că ar trebui să fie mai mici. Alexandra spune însă că nu sunt. „Sunt mai mari, deși consumăm la fel”.
Acuarela are o terasă mare, așa că sunt curios și cum îi afectează în general trecerea de la sezonul cald la cel rece.
„La noi, încasările se înjumătățesc. Suntem un business de sezon cald, având o grădină generoasă. Iarna avem un interior micuț și cochet, în care operăm la scară mai mică ce facem și vara. E ok cumva, că mai apucăm să ne odihnim și să fim mai creativi în pregătirile pentru sezonul următor”, dezvăluie Alexandra.
Reprezentant restaurant: „E ceva neobișnuit și cât mai mulți vor să profite de această toamnă cu iz de vară”
Modelier. FOTO: Modelier/ Facebook
Modelier e un spațiu compus dintr-o casă cu două etaje, o terasă acoperită folosită și iarna, chiar și când e ger, și terasa la liber, unde doar cei curajoși se avântă sub încălzitoare când afară se lasă frigul.
„E clar că o vreme cum e cea de acum are impact și în vizitele clienților și, automat și în vânzări. Oamenii vor să profite și ies chiar și atunci când poate că nu s-ar fi gândit într-o zi mai rece sau fără soare. Așa, vedem acum fluxuri de oameni de când deschidem până noaptea.
O vreme ca cea de acum sădește în mintea oamenilor posibilitatea unui prânz în aer liber, poate chiar a unui pahar de vin în mijlocul zilei. E ceva neobișnuit și cât mai mulți vor să profite de această toamnă cu iz de vară”, spune Irina Achim, PR Modelier.
Tot ea ne mai dezvăluie că se vede o creștere a vânzărilor, o dată în baza temperaturilor ridicate, dar și pentru că suntem mai departe de episodul pandemie și restricții.
„Am putea spune că față de vară, există doar o mică scădere, de 10-15% față de fluxul normal de la noi”, completează Irina. Reprezentanții Modelier se așteaptă ca iarna aceasta facturile să se resimtă altfel, așa că prelungirea verii e binevenită.
„Avem o casă de încălzit, o terasă acoperită, plus restul încălzitoarelor din grădină. Iar restul operațiunilor care continuă la volum normal, dar la prețuri crescute. Cu cât folosim mai puțin, cu atât economisim mai mult și asta se resimte acum. Dar da, avem doar o creștere mică versus facturile din vară, ceea ce e un pic atipic pentru aceste luni de toamnă”, ne dezvăluie Irina.
În general, trecerea de la sezonul cald la cel rece se resimte imediat la Modelier, în mare parte pentru că-și înjumătățește capacitatea. „Rămânem cu casa unde avem în jur de 30 de locuri la mese, cu terasa acoperită unde avem tot așa, cam 20 locuri la mese, dar dacă scoatem grădina din calcul, pierdem vreo 40 locuri din grădină și de pe alee. Nu pe toate, pentru că mai sunt oameni care s-au obișnuit din pandemie să stea și la frig afară”, spune Irina.
„Vremea blândă se traduce prin creșterea vânzărilor față de anii precedenți”
FOTO: Simbio/ Facebook
Cei de la Simbio, unul dintre cele mai căutate locuri de brunch din oraș, cu o grădină de vară superbă, ne spun că și ei se bucură de efectele pe care le are „mica vară din noiembrie”.
„Toamna cu soare a fost foarte plăcută atât pentru musafirii noștri, cât și pentru noi. Vremea blândă ne invită să petrecem mai mult timp afară, în oraș cu prietenii, iar acest lucru se traduce inclusiv prin o creștere a vânzărilor.
Față de 2021, când încă ne confruntam cu efectele pandemiei, anul acesta este mult mai relaxat, numărul de musafiri fiind mai mare.”
Cu toate acestea, tot ei ne spun și că facturile nu sunt neapărat mai mici față de anii precedenți, din cauza creșterii prețurilor. „Dar sunt mai mici față de cât ar putea fi dacă ar fi nevoie de o încălzire intensivă a spațiilor. Trecerea la sezonul rece ne afectează în fiecare an pentru că se pierde o treime din capacitatea restaurantului, din cauza închiderii grădinii.”
Agent de turism: sezonul turistic estival a fost prelungit în majoritatea țărilor mediteraneene
Andreea Zodie. FOTO: Andreea Zodie/ Arhiva personală
Toamna neobișnuit de caldă din acest an a modificat și obiceiurile de consum din turism. Andreea Zodie de la BYE BYE Travel e de părere că trendurile din turism sunt influențate de schimbările climatice din ultimii 10-15 ani.
„În ceea ce privește turismul de city break, nu este o noutate faptul că în majoritatea orașelor europene vremea este perfectă pentru explorat în lunile de toamna, iar prețurile sunt semnificativ mai scăzute, urmând să crească pe perioada piețelor de Crăciun.
O altă explicație pentru numărul ridicat de turiști de care se bucură și România în această perioadă, are în vedere efectele care încă se resimt în urma pandemiei. Mulți turiști vor să recupereze timpul pierdut, unii dintre ei având încă vouchere neutilizate emise pe numele lor”, clarifică Andreea.
Tot ea mai spune și că datorită încălzirii globale la care asistăm în prezent, cu multe maxime de temperatură istorice atinse, sezonul turistic estival a fost prelungit în majoritatea țărilor mediteraneene până spre sfârșitul lunii octombrie.
„Chiar în ultima vacanță a copiilor, care a coincis în multe țări europene, familiile s-au putut bucura, de fapt, de o vacanță de vară. Tendința de încălzire globală a avut cu siguranță efecte pozitive asupra sezonului turistic estival, dar, în mod tradițional, în special în privința turiștilor români, petrecerea sărbătorilor de iarnă a fost afectată de lipsa zăpezii.
Un alt fenomen care ia amploare și în România și este impulsionat de temperaturile crescute, este reprezentat de turele de trekking montan”, mai povestește Andreea.
Federația Patronatelor din Industria Ospitalității: „Toamna este momentul turiștilor străini cu vârste cuprinse între 55-60 de ani și a cuplurilor fără copii”
Imagini din Brașov, sfârșit de octombrie. FOTO: Gruia Dragomir/ HotNews.ro
Valentin Șoneriu, Președintele Federației Patronatelor din Industria Ospitalității, ne-a oferit și el un punct de vedere asupra influenței pe care o are încălzirea globală în acest an asupra HoReCa și turismului din țara noastră.
„În zonele turistice, de exemplu, s-a observat o creștere față de aceeași perioadă anul trecut. Chiar și când vorbim despre o comparație cu lunile acestui an, octombrie a fost cu siguranță pentru multe zone (nu vorbim de Litoral aici) mai bun ca august.
Creșterea prețurilor preparatelor din meniu momentan nu a avut un efect semnificativ asupra comportamentului clientului, cel puțin nu în zonele turistice. Probabil că va fi o scădere în noiembrie, urmată de o creștere în perioada 30 noiembrie- 4 decembrie, apoi iar o scădere până prin 23 decembrie, când încep sărbătorile de iarnă”, dezvăluie Valentin Șoneriu.
Tot el ne oferă și explicații pentru numărul mare de turiști din luna noiembrie din București și din multe alte orașele din Transilvania. Una ar fi că poate agențiile de turism au făcut o treabă bună, iar raportul calitate – preț a fost unul corect.
„Nu considerăm că numărul de turiști are legătură doar cu vremea frumoasă, care, desigur, ajută. Însă turiștii străini, care vin în număr mai mare în perioada aceasta, nu decid peste noapte să plece de acasă, au pachete achiziționate din timp.
Observăm la turiștii care vin la noi din alte țări, un soi de fascinație pentru România în general și zone ca Transilvania, Maramureș în particular”, spune el.
Totuși, în același timp, el recunoaște că pentru că frigul a început să se lase mai târziu peste Europa a schimbat obiceiurile de călătorie. „Poate fi un factor, cu siguranță, atunci când știi că ai soare și vreme frumoasă mai multe luni pe an ca înainte, ești mai tentat să pleci de acasă.”
În ceea ce privește felul în care e afectat turismul de la noi din țară de trecerea de la sezonul cald la cel rece, Valentin Șoneriu spune că zonele de munte atrag turiștii în perioada mai rece, la fel și orașele turistice, precum Brașov, Oradea, Sibiu.
„Turiștii preferă acest tip de vacanță, tip city break, în perioadele mai reci. Credem că weekend-urile vor rămâne pline, iar în rest cifrele vor fi constante.
În zonele turistice, după spusele membrilor noștri din federație, toamna este momentul turiștilor străini cu vârste cuprinse între 55-60 de ani și a cuplurilor fără copii. Faptul că vom avea vacanțe mai dese (și mai scurte) pentru copii, conform noii programe școlare, considerăm că va atrage și familiile cu copii în perioade în care înainte nu călătoreau.”