Ministerul condus de Dan Nica a lansat licitatia de 35 milioane de euro pentru crearea sistemului informatic de emitere a actelor de stare civila
Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) a demarat licitatia deschisa pentru implementarea la nivel national a unui sistem informatic de emitere a actelor de stare civila, contract finantat cu fonduri UE a carui valoare estimata este de circa 35 milioane de euro, conform unui anunt postat miercuri in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Prin acest sistem, care ar urma sa fie functional spre sfarsitul anului 2014, se intentioneaza ca pentru emiterea actelor de stare civila (nastere, casatorie, deces) cetatenii sa nu mai foloseasca decat Cartea de Identitate, restul documentelor regasindu-se in sistem.
Oficialii Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) au explicat pentru HotNews.ro cum va functiona Sistemul Informatic Integrat de Emitere a Actelor de Stare Civila – SIIEASC:
- „Noul proiect de eliberare a actelor de stare civila – SIIEASC – va asigura interoperabilitatea sistemelor tuturor autoritatilor implicate in procesul de emitere a documentelor de stare civila si va fi extins la nivel national, in toate cele aproximativ 3200 de unitati administrativ-teritoriale.
- Implementarea acestui proiect va presupune achizitionarea echipamentelor necesare conectarii la SIIEASC, digitizarea tuturor documentelor de stare civila (nastere, casatorie, deces) care sa permita constituirea bazei de date cu istoricul documentelor de stare civila din ultima suta de ani, precum si preluarea de noi documente emise de autoritati, in format digital, in vederea consolidarii informatiilor intr-o baza de date nationala accesibila autoritatilor abilitate, astfel incat sa se asigure debirocratizarea unei game extinse de servicii prestate cetatenilor in domeniul starii civile si nu numai, prin implementarea conceptului G2C (Government-to-Citizen).
- Grupul tinta de utilizatori este format din functionarii de stare civila care isi desfasoara activitatea in cadrul celor aproximativ 3200 de oficii de stare civila din cadrul unitatilor administrativ-teritoriale”.
Ce beneficii vor fi pentru cetateni – precizari din Caietul de sarcini (vezi documentul atasat):
- Punerea la dispozitia cetateanului a unui portal (accesibil prin internet) prin intermediul caruia acesta va beneficia, in conditiile legii, de diverse servicii electronice (intermedierea transferului autentificat al datelor proprii de stare civila catre terte institutii prestatoare de servicii pentru cetatean, descarcare formulare electronice, descarcare/transmitere formulare/cereri, descarcare extrase de stare civila, verificarea datelor personale proprii, transfer unidirectional/bidirectional de informatii catre cetatean). Precizam ca in prezent, in majoritatea cazurilor, informatiile referitoare la desfasurarea activitatilor de stare civila sunt afisate la avizierul oficiului de stare civila;
- cresterea gradului de transparenta a prelucrarii datelor de stare civila, oferind cetateanului atat posibilitatea de a vizualiza datele de stare civila inregistrate in sistem cat si un instrument de monitorizare permanent a stadiului solutionarii cererii; Precizam ca in prezent, cetateanul nu are acces la aceste informatii;
- reducerea procentului de eroare in procesul de prelucrare a informatiilor de stare civila, prin asistarea si prelucrarea automata a cestora, respectiv prin compararea datelor prezentate cu cele existente in Registrul National de Evidenta a Persoanelor (RNEP);
- reducerea timpului necesar emiterii unui certificat de stare civila, de la 30 de minute la 5 minute, prin prelucrarea cu mijloace IT a datelor aferente, tiparirea automata a certificatelor si reducerea/eliminarea activitatilor executate manual de catre operator.
- asigurarea confidentialitatii, integritatii si disponibilitatii datelor personale ale cetateanului in timpul prelucrarii informatiilor de stare civila, prin utilizarea unor tehnologii avansate de securitate si protectie. Utilizatrea de catre ofiterul de stare civila a unei interfete web care va realiza un echilibru intre activitatile specifice de protectie a datelor sio cele necesare pentru o accesibilitate si utilizare facila a acestora.
- accesul securizat al cetateanului la cele mai recente informatii publice privind reglementari, proceduri, decizii, tarife si pasii de urmat pentru obtinerea certificatelor de stare civila, tiparirea si descarcarea de formulare, expedierea de solicitari de informatii bazate pe formulare tip.
- servicii electronice oferite cetateanului, prin asigurarea suportului tehnic necesar, respectiv prin interconectarea SIIEASC si a tuturor institutiilor publice;
- Documentele necesare pe care cetateanul este obligat sa le prezinte la desfasurarea evenimentului de stare civila (ex. alte certificate de stare civila, copii de pe documente de identitate etc.), conform legislatiei, vor fi necesare doar la prima inregistrare in sistem (vor fi scanate), ulterior acestea nu vor mai fi aduse de cetatean, ele fiind descarcate/consultate direct din arhiva electronica. Arhiva electronica, astfel creata, va putea fi folosita in interesul cetateanului si in derularea altor activitati de emitere a documentelor.
- gestionarea coerenta si asistata, prin mijloace IT avansat, a unui volum important de activitati pe linie de stare civila. In 2011 au fost eliberare peste 1,2 milioane de certificate de stare civila.
Conform datelor din SEAP, nodul central va fi executat si livrat la sediul DEPABD din Bucuresti, restul echipamentelor TIC vor fi livrate la sediile celor 3188 de unitati administrativ teritoriale (UAT) din Romania.
Valoarea estimata fara TVA a contractului este de 122,209,460 RON. Cu TVA, valoarea contractului se ridica la circa 35 milioane de euro.
In privinta conditiilor de participare la licitatie, se mentioneaza ca pentru a fi considerat calificat ofertantul trebuie sa faca dovada ca media cifrei de afaceri globala pe ultimii trei ani financiari trebuie sa fie de cel putin 240.000.000 lei fara T.V.A.
Termenul limita pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente este 20 septembrie 2013. Termenul limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 23 septembrie 2013. In aceeasi zi va avea loc si deschiderea ofertelor.
Ministrul Comunicatiilor, Dan Nica, a declarat in luna aprilie din acest an ca sistemul informatic de emitere a actelor de stare civila, proiect in valoare de 35 milioane de euro, va deveni functional spre finele anului 2014, potrivit Mediafax.