Sari direct la conținut

Ministerul de Finanțe propune ca prețurile RCA să rămână plafonate până la sfârșitul acestui an

HotNews.ro
Trafic aglomerat in Bucuresti, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro
Trafic aglomerat in Bucuresti, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

Ministerul de Finanțe a propus luni prelungirea plafonării prețurilor RCA și a comisioanelor brokerilor cu încă trei luni, până la data de 31 decembrie 2024, invocând mai multe dezechilibre din piața asigurărilor RCA. Proiectul de hotărâre de guvern vine după ce HotNews.ro a scris în premieră că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să continue măsura plafonării prețurilor la asigurările auto obligatorii.

„În ceea ce privește dezechilibrele existente în piața asigurărilor RCA este de menționat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat, observându-se o creștere semnificativă a acestora cu aproximativ 19.000 de cazuri față de începutul lunii iunie, societățile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri pe lună de la începutul anului 2024”, se arată în nota de fundamentare a proiectului scos în dezbatere de Ministerul de Finanțe.

Ministerul subliniază și că gradul de cuprindere în asigurare (n.a câte mașini sunt asigurate RCA raportat la parcul auto din țară) este în continuare scăzut față de angajamentul asumat de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană.

Documentul susține că se observă existența în continuare a acelorași împrejurări excepționale, care denotă un dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 30 septembrie 2024, data la care încetează efectele HG nr. 1326/2023, cu modificările ulterioare, situație cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se:

  • imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
  • creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
  • creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
  • obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

Totodată, trebuie avut în vedere faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente.

Este important de menționat faptul că situația financiară a asigurătorilor este una stabilă în prezent, toate societățile fiind solvabile, având un indicator de lichiditate solid peste cerința legală și înregistrând creșteri semnificative ale portofoliilor astfel, niciun asigurător nu este supus la risc ca urmare a adoptării deciziei de prelungire a HG nr. 1326/2023, cu modificările ulterioare.

Cu toate acestea există în continuare un dezechilibru major și o serie de disfuncționalități la nivelul pieței de asigurări RCA care urmează a fi corijate în principal prin modificările legislative menționate mai sus.

INTERVIURILE HotNews.ro