Ministerul Finanțelor, despre acuzațiile lui Siegfried Mureşan privind votul dat de Guvern pe tăierea fondurilor europene pentru pesta porcină: Reducerile Consiliului UE în bugetul pe 2019 nu s-au făcut la creditele de plăți, ci numai la cele de angajament
”În reducerile operate de către Consiliu (Consiliul UE- n.red) în proiectul de buget pentru anul 2019, la linia dedicată măsurilor de urgență privind sănătatea animalelor și a plantelor nu s-au făcut reduceri ale creditelor de plăți, ci numai ale celor de angajament. Ca întotdeauna, și cu această ocazie, Consiliul a ținut seama de datele de execuție prezentate de Comisia Europeană”, se arată într-un punct de vedere transmis de Ministerul Finanțelor la solicitarea HotNews.ro, după ce europarlamentarul Siegfried Mureșan a acuzat Guvernul României că a votat tăierea fondurilor pentru pesta porcină africană în Bugetul UE 2019. Ministerul Finanțelor mai arată că amendamentele depuse de europarlamentari vor fi votate pe 24 octombrie, după care vor urma negocieri între Consiliul UE și Parlamentul European, iar la un acord final pe buget s-ar putea ajunge pe 16 noiembrie.
De asemenea, Ministerul Finanțelor mai spune că pe 4 septembrie, Consiliului UE a votat ceea ce statele membre au agreat pe 11 iulie, la nivel tehnic. Potrivit Ministerului Finanțelor, amendamentele lui Siegfried Mureșan care solicită alocarea a 100 de milioane de euro pentru fermierii afectați de pesta porcină, au fost depuse după 11 iulie și nu puteau fi incluse în poziția Consiliului UE, aceasta și în condițiile în care ele se află într-un alt for decizional, adică Parlamentul European.
- Punctul de vedere integral al Ministerului Finanțelor:
„Referitor la declarațiile europarlamentarului PNL Siegfried Mureșan, cu privire la nesusținerea de către Guvernul României a amendamentelor depuse de către acesta pentru a veni în sprijinul fermierilor afectați de pesta porcină africană, facem următoarele precizări:
Conform reglementărilor în materie ale Uniunii Europene, două instituții europene au atribuții în aprobarea bugetului anual: Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European. Procedura respectivă prevede prezentarea de către Comisia Europeană a proiectului și, ulterior, lecturi separate ale proiectului realizate, pe rând, de către cele două instituții. Aceasta determină atât o suprapunere a demersurilor celor două instituții, cât și o decalare a momentelor în care sunt adoptate amendamentele acestora. Într-o astfel de situație ne aflam acum.
Astfel:
Statele membre au agreat Proiectul de buget al UE pentru anul financiar 2019, în 11 iulie a.c., la nivel tehnic, în Consiliul UE;
Ulterior ceea ce acestea au agreat, a fost aprobat în urma unei proceduri scrise, care s-a încheiat la data de 4 septembrie 2018, cu documentul Consiliului UE nr. CM 4107/2018 invocat de domnul parlamentar;
La data de 4 septembrie 2018, după încheierea procedurii scrise, Consiliul Uniunii Europene a adoptat proiectul de buget convenit de statele membre la data 11 iulie 2018;
Poziția Consiliului adoptată în data de 4 septembrie NU avea cum să includă amendamente depuse ulterior datei de 11 iulie 2018, mai cu seamă cele depuse într-un alt for decizional cu atribuții în adoptarea bugetului;
Amendamentele depuse de către parlamentarii europeni, în PARLAMENTUL EUROPEAN, vor fi votate fiecare în parte la plenara Parlamentului European din data de 24.10.2018;
După adoptarea pozițiilor proprii de către fiecare dintre cele două instituții UE cu atribuții în aprobarea bugetului (Consiliul UE și Parlamentul European), cele doua instituții se întâlnesc în cadrul procedurii de conciliere, pentru a ajunge la o poziție comună. Așadar, negocierea cu PE va începe în perioada de conciliere și sperăm să ajungem la obținerea unui acord pe bugetul 2019 la 16 noiembrie, la reuniunea ECOFIN Buget;
Între timp, din partea Comisiei se așteaptă tradiționala Scrisoare rectificativă pentru bugetul 2019, în care Comisia Europeană prezintă propunerile (rezultate din execuție/implementare) pentru încheierea anului agricol;
În reducerile operate de către Consiliu în proiectul de buget pentru anul 2019, la linia dedicată măsurilor de urgență privind sănătatea animalelor și a plantelor nu s-au făcut reduceri ale creditelor de plăți, ci numai ale celor de angajament. Ca întotdeauna, și cu această ocazie, Consiliul a ținut seama de datele de execuție prezentate de Comisia Europeană„.
Guvernul condus de Viorica Dăncilă a votat tăierea fondurilor pentru pesta porcină africană în Bugetul UE 2019, a afirmat joi europarlamentarul Siegfried Mureșan.
„Guvernul Dăncilă sabotează orice şansă ca fermierii români afectaţi de pesta porcină africană să fie despăgubiţi din fonduri europene! Guvernul României a votat în Consiliul Uniunii Europene (UE) reducerea alocărilor pentru fermierii afectaţi de pesta porcină africană (PPA) în Bugetul UE 2019, la o săptămână după ce solicitasem în Parlamentul European creşterea cu 110 milioane de euro a alocărilor pentru PPA în bugetul UE de anul viitor”, afirmă Mureșan.
”Dintr-un document oficial obţinut ieri de la Consiliul UE am aflat că, în data de 4 septembrie a.c., deci la aproape o săptămână după amendamentele depuse de mine, Guvernul a votat în Consiliu tăierea fondurilor pentru pesta porcină. Concret, Executivul condus de Viorica Dăncilă a votat alocarea a zero euro către Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) pentru măsurile specifice destinate fermierilor afectaţi de pesta porcină africană, acolo unde eu solicitasem 100 de milioane de euro. Mai mult, Guvernul Dăncilă a votat şi pentru reducerea cu 8,5 milioane de euro a alocărilor pentru măsuri de urgenţă de combatere a bolilor la plante şi animale în Uniunea Europeană, faţă de propunerea iniţială a Comisiei. La acest capitol, eu am solicitat o creştere de 10 milioane de euro”, adaugă europarlamentarul.
Forma finală a Bugetului UE 2019 va fi negociată şi aprobată de Parlamentul European şi Consiliul UE la finalul lunii noiembrie.
”Între timp, eu am obţinut deja sprijinul Grupului PPE, cel mai mare grup politic din Parlamentul European, pentru susţinerea amendamentelor mele după ce le-am explicat gravitatea situaţiei şi nevoia de a ajuta fermierii români. (…) Este clar că principalul obstacol pentru obţinerea acestor alocări către fermierii păgubiţi este însuşi Guvernul României care, cu 3 luni înainte de preluarea Preşedinţiei Consiliului UE, se arată incapabil de a pune pe agenda europeană o problemă de maxim interes pentru România”, mai spune Mureșan.