Sari direct la conținut

Ministerul Transporturilor explica de ce a scumpit Metrorex biletele si de ce s-a scos cartela cu 62 de calatorii: Costul real al unei calatorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu incasat de la pasageri este de 1 leu

HotNews.ro
Statie din metroul bucurestean, Foto: Hotnews
Statie din metroul bucurestean, Foto: Hotnews

Majorarea pretului cartelelor de metrou care va intra in vigoare de pe 28 martie 2015 va aduce Metrorex venituri de aproximativ 4,4 milioane de lei lunar, potrivit unui comunicat emis de Ministerul Transporturilor (MT). Ministrul Ioan Rus spune ca aceasta suma este necesara pentru acoperirea deficitului de finantare a societatii pe anul 2015 si ca in ciuda protestelor cetatenilor, majorarea se va aplica.

„Pentru o reala informare a opiniei publice precizam ca ajustarea tarifelor de calatorie va conduce la o crestere a veniturilor proprii ale societatii cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar. Aceasta suma este necesara acoperirii deficitului de finantare a societatii pe anul 2015. Precizam ca, in acest an, subventia alocata Metrorex pentru calatoria cu metroul a scazut de la 369 milioane de lei in 2014, la 328 milioane de lei in 2015. Costul real al unei calatorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu incasat pe o calatorie de la pasageri este de 1 leu, diferenta fiind acoperita din subventii si alte venituri ale societatii. Subventia si veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei calatorii”, se arata in comunicatul Ministerului transporturilor.

Suma de 4,4 milioane lei pe care Metrorex le va incasa lunar ca urmare a majorarii tarifelor de calatorie va fi utilizata astfel, potrivit MT:

– 30% pentru asigurarea de materiale privind siguranta circulatiei (sina de cale ferata, elemente de prindere, macaze, piese de schimb si asigurarea alimentarii cu energie electrica, termica si apa);

– 32% pentru asigurarea serviciilor de paza, curatenie in statii si trenuri de metrou, reparatii si intretinere lifturi, scari rulante, etc;

– 4% cheltuieli cu personalul (pentru mentinerea salariilor actuale)

– 34% cheltuieli de exploatare (amortizarea mijloacelor fixe puse in functiune, taxe, etc)

In ceea ce priveste eliminarea cartelei cu 62 de calatorii, reprezentantii ministerului spun ca aceasta ar fi fost mai putin rentabila decat abonamentul cu un numar nelimitat de calatorii.

„Mentionam ca abonamentul lunar are un numar nelimitat de calatorii, pretul acestuia fiind crescut doar cu 16,7% (de la 60 de lei – la 70 de lei). Comparativ, abonamentul de 62 de calatorii avea un numar limitat de calatorii pe luna si in cazul pastrarii acestui abonament, cresterea ar fi trebuit sa fie de cca 30%. Astfel, optiunea Metrorex a fost de a oferi calatorilor varianta cea mai avantajoasa: calatorii nelimitate la un pret mai mic”, sustin reprezentantii Ministerului Transporturilor.

Acestia spun ca majorarea tarifelor s-a facut in mod transparent: „In perioada 10-23 martie 2015, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul a fost in consultare publica pe site-ul MT. In acest interval au fost primite peste 200 de petitii, in conditiile in care, zilnic, metroul transporta peste 600.000 de calatori. Luni, 23.03.2015, in cadrul sedintei plenului Comisiei de Dialog Social (CDS) organizata la nivelul MT, a fost prezentata si sustinuta fundamentarea proiectului de act normativ. In cadrul dezbaterii, reprezentantii confederatiilor sindicale si patronale membre CDS au fost de acord in unanimitate cu promovarea proiectului de act normativ in forma prezentata”.

Ministrul Ioan Rus spune ca nemultumirile legate de ajustarea tarifelor sunt justificate pentru oamenii cu venituri mai mici, iar majorarea era necesara.

„Pentru deciziile importante, ca de obicei, am luat in seama reactia societatii civile. Si in cazul metroului, am vazut ca au existat si nemultumiri legate de ajustarea tarifelor. Pentru oamenii cu venituri mai mici sunt justificate si ii intelegem. Pe de alta parte, exista si categorii sociale care beneficiaza de o serie de facilitati. Unele masuri, chiar daca nu sunt populare, sunt necesare. In aceasta situatie s-a optat pentru varianta abonamentului cu numar nelimitat de calatorii, la un pret mai mic, in detrimentul variantei abonamentului cu numar limitat de calatorii, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Astfel, noile tarife de calatorie cu metroul vor intra in vigoare din 28 martie, cu riscul unor nemultumiri din partea calatorilor – a mai precizat ministrul – dar cu obligatia pentru Metrorex sa se dezvolte si sa se modernizeze, astfel incat bucurestenii sa circule cat mai curand si pe noile magistrale.

Tarifele pentru calatoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, incepand cu 28 martie 2015, pretul cartelei pentru doua calatorii urmand sa creasca de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 calatorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor scoate din buzunar 70 lei, fata de 60 lei in prezent.

Pretul unui abonament saptamanal cu numar nelimitat de calatorii va creste de la 20 lei la 25 lei, iar cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei.

Ultima scumpire a calatoriilor cu metroul dateaza din august 2012, cea mai mare crestere fiind operata la cartelele de 10 calatorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro