Sari direct la conținut

Ministerul Transporturilor face acuzatii grave la adresa conducerii actuale a Portului Constanta: Statul a fost pagubit din cauza a doua contracte privind constructia digului de larg al Portului Constanta

HotNews.ro
Portul Constanta, Foto: AGERPRES
Portul Constanta, Foto: AGERPRES

Conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPMC) a incheiat pe 1 februarie 2013 doua contracte paguboase pentru stat privind investitia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanta”, potrivit unui raport realizat de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor obtinut de HotNews.ro (vezi documentul atasat). Un contract in valoare de 420,4 milioane de lei, fara TVA, a fost incheiat cu firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors pentru realizarea lucrarilor, iar al doilea, tot cu o firma olandeza, Royal Haskoning, pentru servicii de consultanta. Potrivit Corpului de Control, ambele acorduri contractuale au fost modificate dupa adjudecare, in favoarea firmelor olandeze si in dauna statului. Persoanele implicate sunt cunoscute ca fiind apropiate de Radu Mazare, primarul Constantei. Contactat de HotNews.ro, Decebal Serban, director general adjunct, nu a dorit sa comenteze acuzatiile la adresa sa. „Dar care este problema dumneavoastra?”, a raspuns iritat la intrebarile HotNews.ro. Vezi in text cine sunt persoanele acuzate de Corpul de Control si miza bataliei pentru Portul Constanta.

Ambele contracte sunt finantate din fonduri europene si bani de la bugetul de stat.

  • NOTA Controlul Corpului de Control s-a desfasurat in perioada 27 mai 2013-11 iunie 2013, in vederea verificarii activitatii Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta din perioada ianuarie 2010 pana in iunie 2013. In acea perioada, Relu Fenechiu era era inca ministru. In perioada controlului, conducerea companiei era asigurata de Lucian Balut, director general, Decebal Serban, director general adjunct, Daniela Serban, director directia economica. Raportul a fost transmis Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime, Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport si Parchetului de pe langa Judecatoria Constanta. Echipa Corpului de Control considera ca deficientele constatate au implicatii financiare asupra bugetului de stat si asupra fondurilor europene. Potrivit raportului Corpului de Control, persoanele responsabile pentru deficientele constatate sunt Lucian Balut, actual director general, Decebal Serban, fost director general si actual director general adjunct, Daniela Serban, director economic, Ambroziu Suma, director exploatare, George Visan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, seful serviciului juridic si contencios, si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice.

Concluziile Corpului de Control, pe scurt

  • S-au modificat si s-au adaugat, in defavoarea CN APM SA Constanta, clauze contractuale obligatorii in acordul contractual „Prelungirea digului de larg al Portului Constanta” dupa desemnarea castigatorului procedurii de achizitie publica, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV
  • Conducerea executiva a CN APM SA Constanta a aprobat plata avansului prevazut de acordul contractual in suma de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, catre Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fara respectarea legii si a conditiilor contractuale
  • Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale
  • Modificarea pretului contractului „Servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proiectului- Finalizarea Digului de larg din Portul Constanta” care favorizeaza ofertantul castigator Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro.

Avand in vedere deciziile luate dupa stabilirea ofertelor castigatoare, precum si conditiile dezavantajoase pentru companie, in care au fost incheiate contractele, echipa de control apreciaza ca aspectele prezentate constituie indicii ale savarsirii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, conform Codului Penal.

Oamenii lui Mazare

Interesant este ca pe 11 iunie, chiar in ziua in care a fost finalizat controlul, conducerea Portului Constanta a transmis presei un comunicat prin care facea precizari legate de investiţia „Prelungirea digului de larg din Portul Constanţa”. „Oferta câstigatoare a fost stabilita de Comisia de Evaluare, însusita de Autoritatea Contractanta – CN APM SA Constanta si confirmata de Curtea de Apel Bucuresti, prin mentinerea Raportului V. Componenta Comisiei de Evaluare nu a fost stabilita nici de secretarul de stat la acea data, Valentin Preda, nici de directorul general Decebal Serban”, a precizat CNAPMC în comunicatul semnat de directorul general, Lucian Balut, potrivit ziarului Ziua de Constanta. Lucian Balut mai spune ca „in acest context, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Preda si directorul general al CN „APM” SA Constanta, Decebal Serban, nu aveau cum sa influenteze desemnarea câstigatorului”. „Contractul a fost semnat de Decebal Serban data fiind functia sa, de director general al CN „APM” SA Constanta si calitatea de reprezentant legal al companiei. Semnarea contractului s-a facut într-o ceremonie la sediul Ministerul Transporturilor la care a participat ministrul si Valentin Preda, în calitatea sa oficiala de secretar de stat”, se mai arata in comunicat.

Totodata, CNAPMC mentioneaza ca nu s-au adus „modificari substantiale” contractului de executie a lucrarilor încheiat cu Van Oord si ca el corespunde cu cel initial, din documentatia de licitatie. Intregul comunicat poate fi citit pesite-ul ziarului Cuget Liber.

De ce a tinut sa precizeze conducerea Portului Constanta ca Decebal Serban si fostul secretar de stat, Valentin Preda, nu aveau cum sa influenteze desemnarea castigatorului? Ambele persoane sunt cunoscute ca fiind apropiate de Radu Mazare. Şerban a fost consilierul lui Preda în perioada în care acesta a ocupat funcţia de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, care, la rândul lui, a fost consilierul personal al primarului Radu Mazăre, potrivit ziarului Ziua de Constanta. De altfel, cand Preda a ajuns secretar de stat, presa relata faptul ca Mazare si-a pus omul sau la Transporturi. Pe 19 februarie 2013, Valentin Preda a fost ridicat de catre DNA pentru presupuse fapte de coruptie, a mai fost secretar la Transporturi atat in Guvernul Ponta I, cat si in ministerul condus de Ludovic Orban in Guvernul Tariceanu. Preda (PSD) a fost timp de doi ani consilierul Primarului din Constanta, si potrivit presei locale prioritatea zero a lui Preda este situatia Portului Constanta, pe care Radu Mazare vrea sa-l ia sub autoritatea sa. Valentin Preda a fost secretar de stat in Minsiterul Transporturilor condus de liberalul Relu Fenechiu de la inceputul acestui an si s-a ocupat de relatia cu sindicatele. Anterior, in guvernul Ponta I, in Ministerul Transporturilor condus de liberalul Ovidiu Silaghi, Preda se ocupa cu sectorul naval si aerian. Preda a mai fost secretar de stat la Transporturi si in perioada cand la sefia ministerului era liberalul Ludovic Orban in Guvernul Tariceanu. Dupa acea perioada, Valentin Preda a facut parte timp de doi ani din Consiliul de Administratie al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, iar din ianuarie 2010 si pana in mai 2012 Valentin Preda a fost consilierul primarului PSD din Constanta, Radu Mazare.

Miza bataliei pentru Portul Constanta, conflictul dintre Mazare si Fenechiu si o declaratie a presedintelui Traian Basescu

In primul rand trebuie mentionat ca Portul Constanta se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, atribuit PNL, insa conducerea companiei a fost stabilita de primarul Constantei (PSD). La Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, companie cu cifra de afaceri de peste 200 milioane lei anual, a fost numit, in luna februarie, in functia de director general Lucian Băluţ, fost sef al filialei municipale PSD Constanţa. Lucian Băluţ este profesor universitar doctor la Universitatea Maritimă Constanţa. Consiliul de Administratie fusese numit in octombrie 2012 si are in componenta membri si apropiati PSD Constanta. In octombrie anul trecut, Radu Mazare si-a exprimat public dorinta de preluare a controlului asupra Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, sustinand ca Executivul ar fi de acord cu acest plan. „Este o vointa politica a USL si un acord discutat intre mine si premier”, spunea Mazare pe 10 octombrie 2012. Dupa doua saptamani, un proiect de lege initiat de mai multi parlamentari apropiati lui Radu Mazare confirma intentia liderului PSD Constanta de a prelua controlul asupra uneia dintre companiile strategice. Proiectul depus la Parlament prevede transmiterea fara plata a 55% din actiunile Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta S.A. (CNAPM) catre cinci unitati administrativ-teritoriale locale, partea leului urmand a fi luata de Consiliul Local Constanta.

In martie, premierul Victor Ponta a declarat că este posibil ca Portul Constanţa să treacă de sub administrarea Ministerului Transporturilor sub cea a Primăriei Constanţa. Tot atunci, Radu Mazare a declarat ca relatia sa cu premierul Victor Ponta este buna „deocamdata”, dar „sa vedem ce facem cu Portul Constanta”. Mazare a lasat sa se inteleaga ca aceasta relatie depinde de trecerea Portului sub controlul administratiei publice locale. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a reactionat imediat si spus că nu este de acord ca Portul Constanța să treacă la Mazare. Primarul a lasat sa se inteleaga ca nici nu-l intereseaza ce spune Fenechiu. „Eu n-am vorbit cu nici un Fenechiu, nu ma intereseaza Fenechiu. Eu am discutat cu Ponta despre Port. Fenechiu, Menechiu, ce zice el… oricum, nu stie despre port, ca e moldovean si la Moldovanu sunt porturi”, a spus Mazare. Fenechiu s-a aratat deranjat de afirmatiile primarului si a spus ca asteapta scuze de la acesta. Schimbul de replici publice intre ministru si primar s-a finalizat cu o afirmatie a vicepremierului (PSD) Liviu Dragnea care a spus ca este convins că primarul Constanţei nu-i va cere scuze liberalului Relu Fenechiu, întrucât nu are pentru ce. „Nu mă băgaţi pe mine într-o dispută între moldoveni şi constănţeni. Dar sunt convins că Radu Mazăre nu-şi va cere scuze, că nu ştiu pentru ce…”, a spus Dragnea. Important de precizat este ca raportul Corpului de Control a fost aprobat de fostul ministru Relu Fenechiu.

Exact in acea perioada a reactionat si presedintele Traian Basescu spunand ca premierul Ponta ar trebui sa-l expedieze pe Mazare in chestiunea portului Constanta deoarece acesta nu are cunostiintele si prestanta necesara pentru a negocia proiecte de anvergura cum ar fi Agri sau sa discute proiectele comune cu NATO. „Ar fi cea mai mare greseala sa se dea portul Constanta. Municipalitatea e actionar minoritar, dl Mazare vrea sa fie majoritar. In momentul de fata se discuta extraordinar de multe proiecte despre port, in afara de dezvoltare. Se discuta AGRI, traseul din Turkmenistan pentru gaze, se discuta preluarea productiei de gaze si titei din Marea Neagra, cand va incepe exploatarea Baza de lucru si de transfer va fi portul Constanta. Avem angajamentele cu NATO, retragerea tehnicii de lupta din Afghanistan, e greu sa vad pe unul care sta mai mult cu domnisoare dezbracate prin Mamaia, se imbraca in tot felul de armuri, discutand cu generalii NATO chestiuni serioase legate de transport. Mi-e greu sa-l vad discutand cu Exxon, daca ii trimite sa-l caute la Bamboo, vedeti, e acolo cu niste sirene…”, spunea Basescu pe 27 martie, la B1 TV.

Istoria contractului cu Van Oord Dredging and Marine Contractors BV

Contractul pentru prelungirea digului de larg al Portului Constanta a fost semnat cu Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, valoarea totala a acestuia fiind de 420,4 milioane lei, fara TVA, iar durata de executie a lucrarilor de 23 luni. Valoarea estimata a achizitiei a fost stabilita la 117,8 milioane euro, la un curs de 4,207 lei, sursa de finantare fiind asigurata din fonduri europene si de la bugetul de stat. Criteriul de atribuire a contractului a fost stabilit prin fisa de date ca fiind „oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic”, pretul ofertei avand un punctaj maxim de 80 de puncte, iar durata de executie 20 de puncte.

In cadrul procedurii au depus oferte 11 operatori: Copisa Constructora Pirenaica, Mapa Insaat Ve Ticaret, Asocierea „Archirodon Group NV-Mochlos SA”, Romstrade SRL, Asocierea FCC Construccion-Astaldi, Asocierea OHL-Conbac Port Constanta, Van Oord Dredging and Marine Contractors, STFA Deniz Insaar San Ve Tic A.S., Asocierea Tehnologica Radion SRL-SC Construcciones Y Estudios, Asocierea Grup Servicii Petroliere SA-Jan De Nul N.V. si Josef Mobius Bau Ag.

Licitatia a fost castigata initial, in 2010, de compania Mobius Bau GmbH, dar ceilalti ofertanti, SC Grup Servicii Petroliere SA, firma controlata de omul de afaceri Gabriel Comanescu, Van Oord Dredging and Marine Constractors si Jan de Nul NV, au facut contestatii.

In septembrie 2012, castigatorul initial al licitatiei, Mobius Bau, a renuntat sa astepte decizia instantei pretextand ca oferta initiala, de 80 de milioane de euro, pentru finalizarea digului nu mai este de actualitate. Pe fondul noii situatii create au fost refacute evaluarile ofertantilor si s-a decis ca firma Van Oord clasata pe locul al doilea, poate fi declarata castigatoare a contractului. Restul ofertantilor au atacat iarasi in instanta deciziile statului roman si disputa a durat pana la decizia Curtii de Apel Bucuresti.

Portul Constanta a incheiat acordul contractual nr. 3973 cu Van Oord Dredging and Marine Contractors BV pe 1 februarie 2013. Din partea Portului Constanta au semnat Decebal Serban, director general in acea perioada, Daniela Serban, director economic, Ambroziu Duma, director exploatare, George Visan, director comercial, Ghiulentan Encioiu, sef serviciu juridic si contencios si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice.

Investitia are ca scop extinderea cu 1.050 metri a digului existent pentru imbunatatirea conditiilor de exploatare prin diminuarea agitatiei valurilor in intregul acvatoriu portuar, sporirea sigurantei navelor prin asigurarea unei protectii a senalelor de circulatie a navelor si reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajarilor din incinta portuara.

Ce a constatat Corpul de Control al Ministerului Transporturilor

Acordul contractual incheiat a avut la baza modelul de contract din documentatia de atribuire, care a fost la randul lui modificat si completat de catre reprezentantii CN APM Constanta, dupa stabilirea castigatorului licitatiei. Potrivit raportului, clauzele contractuale introduse ulterior stabilirii ofertei castigatoare, sunt defavorabile din punct de vedere economic pentru Portul Constanta.

  • NOTA In timpul verificarilor, au raspuns intrebarilor puse de echipa de control doua persoane: Decebal Serban, fost director general, si Mihaela Alina Staetu, sef serviciu dezvoltare achizitii publice. Trebuie precizat ca la scurt timp dupa semnarea contractului, Decebal Serban a fost trecut pe functia de director general adjunct, iar in locul sau a fost numit Lucian Balut, in baza OUG 109/2011 privind managementul profesionist.

Potrivit Corpului de Control, a fost introdusa o clauza de ajustare a pretului contractului, denumita clauza „13.9 Alte ajustari legale”, prin care se prevede faptul ca „Pretul contractului poate fi ajustat in cazurile si conditiile reglementate exhaustiv de lege si numai in masura strict necesara pentru acoperirea cresterii costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului”. Echipa corpului de control a cerut explicatii scrise, la care Decebal Serban a raspuns ca a fost introdusa clauza „deoarece se incadreaza in solicitarile de negociere formulate odata cu oferta Van Oord, solicitari acceptate de Autoritatea Contractanta deoarece nu sunt in dezavantajul autoritatii contractuale si nici nu sunt de natura de a distorsiona concurenta”. La aceeasi intrebare, Mihaela Staetu a dat acelasi raspuns, mentionand totodata existenta solicitarii de a introduce clauza din partea ofertantului inca de pe 18 februarie 2010. „Aceasta afirmatie este falsa, deoarece in continutul scrisorii trimisa de ofertant (…) nu este consemnata aceasta solicitare din partea ofertantului”.

Prin introducerea acestei sub-clauze, posibilitatea de ajustare a pretului doar prin cresterea acestuia, creeaza un avantaj competitiv in raport cu oferta situata pe locul doi, respectiv oferta Asocierii „Grup Servicii Petroliere -Jan de Nul NV”. In plus, aceasta sub-clauza modifica practic documentatia de atribuire elaborata de CN APM Constanta, care a fost pusa la dispozitia tuturo celor interesati de participarea la procedura, alterand astfel tratamentul egal si nediscriminator.

In plus, au fost purtate negocieri intre reprezentantii companiei si ofertantul declarat castigator, in urma carora s-a modificat acordul contractual, fara incheierea unor documente suplimentare intre parti.

In timp ce Decebal Serban neaga participarea sa la discutiile purtate cu reprezentantii Van Oord, Mihaela Staetu il indica pe acesta ca fiind unul dintre cei participantii la negocieri.

O alta modificare a clauzelor contractuale il favorizeaza pe antreprenor in sensul ca va fi scutit, in plus fata de elementele prevazute in documentatia de atribuire de an umite tarife pentru utilitati si servicii portuare, fapt ce constituie un avantaj in favoarea ofertantului castigator

De asemenea, au fost modificat o sub-clauza astfel incat obliga CN APM la o serie de plati suplimentare in cazul rezilierii contractului. De asemenea, raspunderea privind riscurile revine in totalitate CN APM Constanta. O alta sub-clauza a fost modificata astfel incat raspunderile antreprenorului sunt limitatea, ceea ce este in dezavantajul CNAPM Constanta.

O prevedere controversata din acord se refera la plata in avans. Pe 16 mai 2013, noul director general, Lucian Balut, a aprobat ordonantarea de plata, in urma careia antreprenorul a primit 52,4 milioane de lei. In timpul controlului, au fost solicitate documentele justificative care au stat la baza platii in avans. Reprezentantii companiei nu au putut prezenta documentul referitor la situatia interimara de lucrari, conform prevederilor din contract.

Cum a crescut suma pentru serviciile de consultanta

Contractul de servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proietului a fost atribuit, in 2010, in urma unei licitatii deschise, companiei olandeze Royal Haskoning. Valoarea contractului 7,9 milioane de lei pentru o perioada de 29 de luni. Fondurile sunt asigurate tot din fonduri europene si de la bugetul de stat. La licitatie a mai participat si consortiul Blizzard Design SRL/Grupo Typsa. Acesta a depus o contestatie care a fost respinsa la Curtea de Apel Constanta in martie 2010. Motivarea respingerii contestatiei era ca oferta castigatoare a obtinut „punctajul maxim deoarece suma propusa a fost mai mica cu 115.875 euro decat cea a contestatarei”

Contractul a fost incheiat trei ani mai tarziu, tot pe 1 februarie 2013, de catre aceleasi persoane din partea CN APM. Insa, pretul a fost modificat. De la 7,9 milioane de lei, pretul cu care a fost castigata licitatia, s-a ajuns la 9,1 milioane de lei, la care se adauga TVA de 2,2 milioane de lei. In contract se precizeazaca pretul contractului a fost actualizat cu inflatia din ultimii trei ani. Legalitatea acestei modificari de pret nu a putut fi justificata de Decebal Serban.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro