Ministrul Ioan Rus cauta o noua solutie pentru Autostrada Comarnic-Brasov
Pentru a treia oara in ultimii 11 ani, Ministerul Transporturilor se razgandeste si cauta la o noua solutie de construire a Autostrazii Comarnic -Brasov. Invitat la Interviurile Europa FM, ministrul Ioan Rus, a explicat ca actuala intelegere cu firmele din consortiul Vinci – Strabag – Aktor ar putea pica.
In schimb, autostrada Comarnic Brasov ar putea fi construita inclusiv cu bani europeni, asa cum este prevazut in master Planul General de Transport pe care Bruxellesul urmeaza sa-l aprobe pana luna viitoare.
Anul trecut, Ministerul Transporturilor a semnat o intelegere cu grupul Vinci – Strabag – Aktor. Potrivit intelegerii, cele trei firme urmau sa faca cei 53 de km in parteneriat public privat, pentru un cost total de 8,5 miliarde de euro, suma pe care statul urma sa o plateasca constructorilor in rate, in urmatorii 26 de ani.
Autostrada Comarnic Brasov ar trebui sa fie continuarea autostrazii Bucuresti – Ploiesti, care nici macar dupa 7 ani, nu are intrare in capitala.
La Europa FM, Ioan Rus a explicat ca lucrarile vor fi reluate in acest an, iar pana la gasirea unei solutii care sa usureze traficul catre munte Ministerul Transporturilor vrea sa construiasca o sosea noua catre Brasov, paralela cu DN1.
HotNews.ro scria in 19 aprilie ca soarta concesiunii autostrazii Comarnic – Brasov va fi decisa in perioada ce urmeaza, Ministerul Transporturilor stabilind in februarie ca in luna aprilie va lua o decizie cu privire la concesiunea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag, proiect ce presupune niste costuri foarte mari pentru statul roman: plati anuale de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pana la finalul concesiunii.
Daca aceasta concesiune va trece in forma actuala, acest lucru ar insemna „compromiterea Master Planului de Transport”, au declarat surse guvernamentale pentru HotNews.ro. In Master Plan, asa cum a fost el gandit in varianta finala agreata cu Comisia Europeana, toate proiectele, inclusiv Comarnic – Brasov, sunt propuse a fi realizate printr-un mix de fonduri europene – buget – imprumuturi externe, iar autostrada de pe Valea Prahovei are un alt cost estimat in MPGT, unul mult mai mic – circa 1 miliard de euro, fata de cele 1,8 miliarde de euro pentru proiectare si constructie in intelegerea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag.
In februarie 2013, cu putin timp inainte de deschiderea ofertelor de concesiune, premierul Victor Ponta a tinut sa iasa la televizor si sa anunta ca acest proiect devine un punct central al promisiunilor sale electorale si ca, daca pana in anul 2016 nu va fi gata, el nu va mai candida la alegerile parlamentare.
„Daca autostrada Comarnic-Brasov nu este gata pana in 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova”, spunea Victor Ponta la Realitatea TV.
Detaliile care fac proiectul de concesiune mult prea costisitor pentru Romania
Statul roman a ales si de aceasta data sa realizeze autostrada Comarnic – Brasov, un proiect complicat si costisitor, tot in concesiune.
Cu alte cuvinte, statul alege/desemneaza un contructor (sau o asociere) care va fi resposabil singur sa asigure finantarea imediata a lucrarilor (inclusiv contractarea de credite), urmand apoi ca intr-o perioada extinsa de timp (~30 de ani) statul roman plateasca anual o suma fixa de bani in schimb pentru folosirea autostrazii. In suma anuala se regasesc banii necesari intretinerii si operarii autostrazii, plus costurile financiare ale constructiei, inclusiv dobanzile.
La paginile 24-25-26 din documentul facut public de Ministerul Transporturilor in ianuarie 2015 sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.
„Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri”, se arata in document.
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic – Brasov
Foto: Hotnews
Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.
Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic – Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.
In documentul facut public la acel moment se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.
Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, iar noi platim si toate costurile legate de finantare, la pachet cu constructia si intretinerea. La final, nota de plata ajunge la 8,45 miliarde de euro.
Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final pentru constructia, operarea si intretinerea pe timp de 26 de ani a unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei nu mai putin de 160 de milioane de euro.
In detaliu, despre autostrada Comarnic – Brasov, pe pagina dedicata din sectiunea speciala „Monitorizari. Proiecte de Infrastructura”: