Ministrul Lucian Șova, despre protestul Transportatorilor: Nu există conceptul de grevă făcută de companii. Ceea ce se întâmplă astăzi este un boicot organizat care vizează menținerea unor monopoluri în piață
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, spune, despre protestele de joi ale companiilor de transport persoane, că suntem în față unui boicot care dorește menținerea unor monopoluri în piață. El spune că proeictul care a stârnit nemulțumirea în piață a fost discutat pe larg și oferă mai multă libertate de alegere clienților. Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a protestat joi în 19 județe, unde a fost oprită câteva ore circulația mașinilor de transport persoane.
”Vă rog frumos să nu mai folosiți termenul pe care-l acreditează unii dintre comunicatori, acela de grevă. Nu există conceptul de grevă făcută de companii și acest lucru cred că este cunoscut foarte bine de toată lumea. Dreptul la grevă este un drept sacru al angajaților, al salariaților și care este exercitat în conformitate cu prevederile legale. Ceea ce se întâmplă astăzi este un boicot organizat care vizează menținerea unor monopoluri în piața de transport interjudețean”, a spus ministrul Transporturilor, într-o conferință de presă
El a spus că sunt autorizate în România pentru transport de persoane 3.618 firme, din care efectuează transport rutier de pasageri pe curse regulate 325 de firme. Astăzi în România sunt autorizate 29.000 de autobuze pentru transport de pasageri și aproximativ 2.900 de firme efectuează transport regulat interjudețean de pasageri.
Dată fiind situația și având în vedere reglementările europene am început elaborarea unui ordin de ministru care să reglementeze desfășurarea activității de transport regulat de pasageri pe curse interjudețene în conformitate cu prevederile legale și cu reglementările din domeniul dialogului social, a menționat ministrul.
Șova a mai spus că proiectul contestat de transportatori a parcurs toate etapele legale de dezbatere publică și au avut loc discuții extinse pe tema lui și pe forumuri organizate de reviste, asociații de transportatori și alte entități.
Șova spune că ordinul în cauză își propune eliminarea exlusivității deținută de o firmă pe un traseu, ”fapt ce conduce astăzi la distorsiunile la care asistăm” ”Acest proiect de ordin dă posibilitatea pasagerilor să poată alege între mai multe oferte de transport și vizează și îmbunătățirea condițiilor de confort pentru pasageri și prețuri concurențiale în piață”.
El mai spune că proiectul prevede o deschidere a pieței transporturilor rutiere de pasageri în România și transportatorii au libertatea de a alege dacă vor sau nu vor să facă un anumit transport interjudețean de pasageri.
”Fac o paranteză și dau acest exemplu: dacă în România acum dorești să faci transport cu curse regulate de la București la Madrid, parcurgi o perioadă de evaluare în care se elaborează o serie de documente, perioadă care nu durează mai mult de o lună și poți face transport București – Madrid. Astăzi în România și în ultimii 15 ani niciun transportator auto decât cel care a ocupat primul un traseu acum 15 ani, de exemplu traseul București – Urziceni, niciun alt transportator nu ar putea astăzi să efectueze curse pe acest traseu și, în viziunuea celor care combat proiectul pe care l-am propus, acest lucru nici nu ar trebui să se petreacă vreodată”.
Ministrul mai spune că au fost elaborate 730 de procese verbale de contravenție cu specific pe transport interjudețean de pasageri, în valoare de 2 miloane lei.
Au fost peste 950 de reclamații despre transportul județean în mai puțin de un an, cele mai mult vizând:
– starea tehnică a mașinilor
– numărul mare de persoane transportate
– nerespectarea orarului de circulație
– neeliberarea biletelor de călătorie
Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a protestat joi în 19 județe, unde a fost oprită circuația mașinilor de transport persoane. Transportatorii sunt nemulțumiți de un ordin al ministrului Transporturilor Lucian Șova care liberalizează transportul județean de persoane, iar ca mai criticată măsură este cea prin care este eliminată vechimea pe un traseu ca o condiţie pentru atribuirea traseului respectiv.