Sari direct la conținut

Muzeul CFR de la Gara de Nord a fost închis de Ministerul Culturii pe motiv că nu are acreditare

HotNews.ro
La Muzeul CFR, Foto: Hotnews
La Muzeul CFR, Foto: Hotnews

La începutul anului 2021, declarat Anul European al Căilor Ferate, Ministerul Culturii, prin Direcția de Cultură a Municipiului București, a închis Muzeul CFR din Capitală. Direcția a venit în control și a dat o amendă, pe motiv că Muzeul NU este acreditat de Ministerul Culturii, scrie Club Feroviar. Pe 7 ianuarie, la Muzeul CFR din Gara de Nord au descins polițiști, reprezentanţi ai Ministerului Culturii, ai Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, dar şi experţi acreditaţi de Ministerul Culturii.

În aceste condiții, conducerea Muzeului CFR a decis să-l închidă pentru public, pentru a nu se trezi cu o altă amendă. Ministerul Culturii a încercat să explice situația, fără a fi însă convingător în acest demers.

Muzeul CFR a fost inaugurat în 1939 de Regele Carol al II-lea, iar funcționarea lui a fost legiferată în mai multe rânduri de-a lungul vremii.

”Au venit și ne-au aplicat o amendă, pe motiv că nu avem personal de specialitate – muzeograf, curator, restaurator. Noi suntem doar trei angajați, toți trei ingineri. Chiar dacă am vrea să angajăm personal de specialitate, nu putem, pentru că, în condițiile restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, nu putem organiza interviuri de angajare”, spune directorul Muzeului CFR, Mircea Dorobanțu.

El a precizat că, în aceste condiții, pentru a nu risca să primească o altă amendă, s-a decis închiderea Muzeului. ”Deocamdată, vrem să-l acredităm temporar cu statutul de colecție publică, pentru ca apoi, după ce vom parcurge toate etapele birocratice, să-l putem acredita din nou ca muzeu”, a spus el.

Mircea Dorobanțu se întreabă retoric unde au fost funcționarii Ministerului Culturii atunci când Muzeul a fost obligat să scoată locomotivele de epocă din depourile aparținând CFR Călători. Concret, în urma unui control al Curții de Conturi la operatorul feroviar de stat s-a decis că aceste locomotive pot sta în depouri doar dacă plătesc chirie.

Inițial, Curtea de Conturi a cerut recuperarea ”prejudiciului” rezultat din plata chiriei pe mai multe decenii. Apoi, în urma unor decizii ale instanțelor, s-a decis că nu trebuie plătit din urmă, dar că locomotivele trebuie scoase din depouri. A urmat o operațiune de executare silită, iar la finele anului trecut, la ultima rectificare bugetară, Ministerul Transporturilor a alocat fonduri pentru relocarea lor.

Locomotiva Călugăreni a fost dusă în curtea Muzeului CFR, iar alte două, care fuseseră la depourile din Galați și Brașov, au ajuns la CENAFER Iași, acolo unde spațiul era ceva mai generos decât în alte orașe din țară.

La solicitarea Club Feroviar, Ministerul Culturii a furnizat punctul său de vedere în legătură cu cele întâmplate la Muzeul CFR, fără însă a lămuri de ce a fost nevoie de atâta exces de zel în primele zile ale noului an. Și nici de ce a fost necesară prezența Poliției la acțiunea de control.

Pe 7 ianuarie 2021, o comisie formată din angajaţi ai IGPR, reprezentanţi ai Ministerului Culturii, ai Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti şi experţi acreditaţi de Ministerul Culturii, s-a deplasat la sediul Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER – Muzeului CFR din Calea Griviței nr. 193B, București, unde funcționează Muzeul CFR, precizează Ministerul Culturii.

”Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER este instituţia care gestionează activitatea muzeală feroviară, conform HG 1399/2009. Ca urmare a verificărilor efectuate la faţa locului nu au fost identificate documente privind înfiinţarea și acreditarea instituţiei muzeale . Drept urmare, Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti a întocmit un proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei nr. 26/07.01.2021, în care s-a consemnat faptul că Muzeul CFR funcționează fără respectarea prevederilor art 17, alin 1-3 din Legea nr. 311/2003 a Muzeelor şi a Colecţiilor Publice privind înființare și acreditarea”, se arată în răspunsul trimis către Club Feroviar.

Pe cale de consecință, Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER – Muzeul CFR trebuie să iniţieze demersurile necesare în vederea remedierii situației. Până la acest moment nu a fost depusă nicio documentație la Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, se precizează în documentul citat.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro