Muzica compusă la Auschwitz va fi cântată pentru prima dată după ce a fost recreată
Fragmente din partituri muzicale descoperite la Auschwitz vor fi cântate în 27 noiembrie la Teatrul Sadler’s Wells din Londra, după ce au fost recondiționate timp de șapte ani de către un compozitor, conform CNN.
Compozitorul și dirijorul Leo Geyer este cel care a descoperit colecția de manuscrise muzicale în 2015, în timpul unei vizite la Auschwitz. Geyer a fost trimis în lagărul de concentrare nazist pentru a compune o partitură muzicală în memoria lui Martin Gilbert, istoric și expert britanic în Holocaust.
Leo Geyer a hotărât să reconstituie piesele și să le aducă la viață, călătorind de mai multe ori în Polonia pentru a inspecta și colecta mai multe rămășițe de partituri muzicale aranjate și interpretate de orchestrele din lagăr.
„Nu puteam să cred că așa ceva a trecut aproape neobservat timp de aproape 80 de ani”
„Am fost aproape să cad când mi s-a spus prima oară despre manuscrise – nu puteam să cred că așa ceva a trecut aproape neobservat timp de aproape 80 de ani. Atunci am înțeles de ce a durat atât de mult până când oamenii au arătat interes. Muzica fusese în mare parte distrusă, așa că ceea ce rămâne este aproape ca un puzzle spart, cu excepția faptului că sunt mai multe și sunt amestecate toate împreună”, a declarat Geyer într-un interviu acordat CNN.
Cu o arhivă de „210 piese muzicale de diferite grade de finalizare”, compozitorul a realizat cercetări extinse despre mărturiile și istoria muzicii de la Auschwitz, reușind după șapte ani să construiască o singură partitură.
Restauratorul în vârstă de 31 de ani a declarat pentru CNN că majoritatea lagărelor de concentrare aveau o orchestră de deținuți care cântau la orice instrumente disponibile. Conform declarațiilor lui, la Auschwitz ar fi fost șase astfel de orchestre.
Printre muzicienii de la Auschwitz se regăsește violoncelista Anita Lasker-Wallfisch, supraviețuitoare a Holocaustului care este în viață și astăzi.
„Misiunea noastră consta în a cânta în fiecare dimineață și seara la poarta lagărului, astfel încât commando-urile de muncă care intrau și ieșeau să mărșăluiască în pas la marșurile pe care le cântam. Trebuia să fim și disponibili tot timpul să cântăm pentru personalul individual al administrației SS (Standortverwaltung) care intra în blocul nostru și voia să audă puțină muzică după ce trimiteau mii de oameni la moarte”, a declarat Anita Lasker-Wallfisch într-un interviu acordat CNN de Ziua Memorială a Holocaustului.
Nepotul Anitei va face parte din spectacolul de la Teatrul Sadler’s Wells din Londra.
Leo Geyer a descoperit multe partituri incomplete sau arse pe margini, iar misiunea lui a fost să „lipească” secțiuni potrivite și să recompună părțile lipsă.