Sari direct la conținut

În lipsă de ofertanți, Poliția mai schimbă specificațiile tehnice: Cum a ajuns Automobile Bavaria să livreze 4 mașini Poliției de Frontieră

HotNews.ro
Lucian Bode, la Poliția de Frontiera, Foto: Politia de Frontiera / Facebook
Lucian Bode, la Poliția de Frontiera, Foto: Politia de Frontiera / Facebook

​Poliția de Frontieră a atribuit în luna august din acest an un contract de peste 690.000 de lei către Automobile Bavaria, firma prietenului președintelui Klaus Iohannis, pentru achiziția a 4 autospeciale de muncă operativă. Date publice arată că Poliția a atribuit acest contract după ce a schimbat specificațiile tehnice cerute mașinilor, în condițiile în care anulase anterior o licitație similară din lipsă de ofertanți.

Poliția de Frontieră a atribuit în luna august din acest an către Automobile Bavaria un contract în valoare de 691.586 de lei (fără TVA) pentru achiziția a 4 autospeciale de muncă operativă, conform unui anunț de atribuire publicat luna trecută în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Automobile Bavaria a depus singura ofertă câștigătoare, după ce Poliția a modificat specificațiile tehnice

Pasul următor a fost să ne uităm la anunțul de participare la licitație, pentru a vedea ce ofertanți au fost.

Așa am descoperit că oferta celor de la Automobile Bavaria a fost singura primită de Poliția de Frontieră, nu înainte însă de a se fi făcut modificări la specificațiile tehnice din caietul de sarcini.

  • „Schimbare în specificațiile tehnice: Ca urmare a unei solicitări de clarificare, autoritatea contractantă modifică următoarele specificații tehnice: 1. Puterea maximă a motorului mentionata la punctul 2.4 se ajusteaza de la valoarea initiala de 140 kw la 120 kw; 2. Puterea litrică a motorului de la punctul 2.5 se ajusteaza de la valoarea initiala de 70kw/1000cm3 la 60kw/1000cm3; De asemenea, avand in vedere modificarea mentionata mai sus, autoritatea contractanta va prelungi termenul limita de depunere a ofertelor cu 10 zile.”, se arată în SEAP.

În raportul de modificare a cerințelor tehnice, Poliția de Frontieră spune că sunt oportune aceste schimbări deoarece la o licitație similară lansată în 6 martie 2022 nu au fost depuse oferte și pentru că la noua licitație ar fi fost înregistrate cereri de clarificare prin care s-a solicitat modificarea puterii minime și puterii litrice, respectiv acceptarea unei oferte tehnice în cadrul căreia puterea motorului să fie de 131 kW, iar puterea litrică 65,5 kW/1000 cm cubi.

Într-adevăr datele din SEAP arată că Poliția de Frontieră a lansat în martie 2022 o licitație similară, care a fost anulată în luna aprilie.

Cum a explicat Poliția achiziția a sute de BMW-uri „de numai 32.000 de euro” bucata, de la firma condusă de prietenul lui Iohannis

Amintim că în scandalul iscat de achiziția celor 600 de BMW-uri de la Automobile Bavaria, Poliția Română s-a apărat susținând că o procedură similară a avut loc anul trecut, e drept pentru doar 300 de mașini, dar având aceleași specificații tehnice. Procedura a fost anulată pentru că nu s-a înregistrat nicio ofertă.

  • „Prima procedură de achiziție a fost inițiată în anul 2021, pentru 300 de autovehicule de poliție rutieră, termenul de depunere a ofertelor fiind stabilit pentru data de 25 noiembrie 2021, astfel încât, la data de 26 noiembrie 2021, procedura a fost anulată ca urmare a faptului că nu a fost înregistrată nicio ofertă, deși pe piață existau 4 producători auto, care respectau specificațiile tehnice prevăzute.”, a comunicat Poliția.

Ce nu a spus Poliția este că la licitația anulată anul trecut au existat posibili ofertanți care au cerut anumite ajustări, dar Poliția nu a vrut să facă nicio concesie, după cum arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Cum a explicat Bode de ce nu ar fi putut schimba cerința unei cutii de viteze 8+1 la licitația pentru cele 600 de BMW-uri

De notat și explicațiile date cu o zi în rumă de Ministrul de Interne, Lucian Bode, care a ieșit să prezinte concluziile corpului de control cu privire la achiziția celor 600 de BMW-uri.

Bode a susținut într-o conferință de presă că toate specificațiile tehnice, inclusiv cutia de viteze cu 8+1 trepte, s-ar regăsi într-o Anexă 2 la contractul de finanțare nr nr 106/2021 care ar fi fost semnat chiar de fostul ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, care acuză acum o licitație cu dedicație.

  • „În 5 iulie 2021, în baza acordului dat de Ministerul condus de dl Drulă se semnează contractul de finanțare nr 106/2021, contract semnat între Ministerul Transporturilor, reprezentat de ministrul Drulă, și IGPR prin Benone Matei.
  • Foarte important! Anexa 2, parte componentă a acestui contract, este fișa cu detaliile tehnice, unde vom găsi la pagina 7 capacitatea ciclindrica, cutia de viteze, tracțiunea, lungimea, caroseria, culoarea, incripționarea specifică și foarte important cutia automata 8+1 trepte.
  • Ne aducem aminte ce spunea dl Drula in urma cu cateva zile? Ca am construit un caiet de sarcini în care am trecut intenționat spre exemplu o cutie de viteză 8+1 trepte pentru a favoriza pe cineva, în condițiile în care domnia sa a semnat contractul de finanțare, iar anexa la contractul de finanțare sunt aceste specificații tehnice inclusiv cutia de viteze 8+1. Așadar în caietul de sarcini nu puteam să trecem nici 7+1, nici 9+1.
  • Mă întreb: cât tupeu să ai și să acuzi Poliția Română, MAI că au făcut anumite specificații cu dedicație, când nu au făcut decât să preia aceste specificații din proiectul tehnic anexă la contractul de finanțare semnat de Ministerul Transporturilor?”, a spus Lucian Bode.

Ministrul Lucian Bode nu a dorit să facă publică însă această Anexă 2, deși HotNews.ro și alte media au solicitat în mod insistent acest lucru.

Cătălin Drulă a prezentat contractul de finanțare dar fără Anexa 2 indicată de Bode

De cealaltă parte, liderul USR, Cătălin Drulă s-a apărat susținând că ministrul Lucian Bode „minte cum respiră”, inducând „ voit o confuzie între finanțarea europeană a unui proiect de siguranță rutieră și licitația organizată de subordonații lui cu dedicație”.

Liderul USR susține că a aprobat un proiect de siguranță rutieră din fonduri europene, „Dezvoltarea unui sistem mixt mobil de monitorizare a traficului rutier privind încălcarea regulilor de circulație”, și a publicat un document din care lipsește însă chiar Anexa 2 incriminată de ministrul Lucian Bode.

Cătălin Drulă susține că semnătura sa nu este „pe vreo așa-zisă anexă cu detalii tehnice”.

„Anexa de care vorbește Bode e elaborată și semnată de el și subordonații lui. Din tot proiectul, până în prezent, Bode nu s-a preocupat decât de achiziția mașinilor, pe care le-a și dublat la număr (au ajuns 600 – probabil avea mai multe de vândut prietenul președintelui). Nimic din celelalte dotări nu a fost achiziționat, mii de echipamente care trebuiau să contribuie la siguranța rutieră. Doar mașinile cu dedicație”, a scris liderul USR pe Facebook.

Pentru detalii citește:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro