Sari direct la conținut

NASA a început testele motorului cu propulsie termonucleară care ar putea scurta durata unei călătorii spre Marte de la 450 la numai 45 de zile

HotNews.ro
NASA a început testele motorului cu propulsie termonucleară care ar putea scurta durata unei călătorii spre Marte de la 450 la numai 45 de zile
Motor cu propulsie nucleară - concept. Credit foto: Agence / Bestimage / Profimedia

Un nou tip de motor acționat prin intermediul propulsiei termonucleare a intrat în faza de testare la Centrul pentru Zboruri Spațiale Marshall al celor de la NASA. Dacă acesta își va dovedi fiabilitatea, durata unei călătorii spre Marte ar putea fi scurtată simțitor, la circa 45 de zile, se arată pe site-ul companiei General Atomics, cea care colaborează cu Agenția Spațială Americană la acest proiect.

O călătorie către Planeta Roșie, la nivelul tehnologiei actuale, necesită un timp îndelungat. Dacă o călătorie către Lună durează în jur de trei zile, una dus-întors care să străbată cei 225 de milioane de kilometri care ne despart în medie de Marte ar dura aproximativ trei ani. Asta înseamnă că echipajul ar trebui să poată fi autonom pentru a perioadă mare de timp. Mai exact, să fie capabil să se confrunte cu o serie de situații în care nu poate primi ajutor de pe Terra, sau, dacă îl va primi, acesta va veni cu întârziere (comunicarea radio, de exemplu, implică o întârziere de până la 20 de minute).

Într-o astfel de situație, reducerea timpului necesar unei călătorii dus-întors devine imperios necesară pentru a putea oferi siguranță astronauților. Dincolo de toate acestea, expunerea astronauților pe timp îndelungat la radiațiile cosmice poate duce la probleme dintre cele mai grave.

Motorul cu propulsie nucleară, o posibilă soluție pentru viitoarele expediții marțiene

În acest moment, metoda de deplasare tradițională, cu propulsie chimică, este limitată de propria masă. Pe scurt, este nevoie de o cantitate mult prea mare de carburant pentru a reprezenta o soluție viabilă. În plus, o astfel de călătorie ar dura minimum șase luni numai dus.

Propulsia termonucleară (NTP) pare a fi varianta pe care NASA să mizeze în viitor, având în vedere beneficiile scurtării radicale a perioadei de deplasare.

În cazul NTP, hidrogenul este pompat în miezul unui reactor nucleat. Atomii de uraniu se despart în interiorul miezului și eliberează căldură prin fisiune. Acest proces fizic încălzește propulsorul și îl transformă în gaz care este extins printr-o duză pentru a produce forța necesară propulsiei.

General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS), o divizie a companiei General Atomics, corporație americană specializată în dezvoltarea și cercetarea tehnologică, testează în acest moment, în laboratoarele NASA, un nou tip de carburant care să alimenteze sistemul NTP, iar primele încercări par să fi fost încununate de succes.

„Combustibilul trebuie să supraviețuiască temperaturilor extrem de ridicate și mediului gazos fierbinte pe care le-ar întâlni de obicei un reactor NTP care funcționează în spațiu. Iar rezultatele recente ale testelor reprezintă o etapă critică în demonstrarea cu succes a designului combustibilului pentru reactoarele NTP”, a subliniat președintele GA-EMS, Scott Forney, pe site-ul oficial al companiei.

În acest moment, comform declarațiilor oficiale, combustibilul creat de GA-EMS poate rezista la temperaturi de 2.327 grade Celsius. De asemenea, urmează să fie testat pentru a se putea observa cum se comportă în cazul „condițiilor operaționale extreme” din spațiul cosmic.

Așa cum lasă de înțeles oficialii GA-EMS, rezultatele de până acum sunt încurajatoare. Este cert însă ca mai este nevoie de multe alte teste și schimbări de design până ca NASA să adopte această tehnologie. Dacă totul funcționează conform așteptărilor, călătoriile spațiale vor intra, fără dubii, într-o nouă etapă.

INTERVIURILE HotNews.ro